A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Time to Interactive (TTI)

Time to Interactive — co to takiego i jaki ma wpływ na SEO?

Nie od dzisiaj wiadomo, że Google wywiera presję na deweloperach stron internetowych, aby witryny działały jak najszybciej i jak najsprawniej. Wyższa jakość witryn, które znajdują się w wyszukiwarce, to przecież także większe zadowolenie z użytkowania Google. W związku z tym istotnym czynnikiem stron www jest wydajność — jednym z kluczowych wskaźników wydajności jest natomiast Time to Interactive.

Co to jest TTI (ang. Time to Interactive)?

Time to Interactive to czas, który jest potrzebny do załadowania pełnej interaktywności strony. Wyznacza on moment, w którym strona internetowa jest gotowa do „użycia”. To także jedna z metryk, które są badane przez Page Speed Insights (narzędzie do oceny wydajności witryn). Przez współczynnik Time to Interactive strony na WordPressie rozumie się czas potrzebny na:

  • wyświetlenie użytecznej treści, 
  • obsługę zdarzeń dla widocznych elementów strony,
  • odpowiedź strony na interakcje użytkownika.

Dobra wartość Time to Interactive w Google Pagespeed Insights to czas nie większy niż 5 sekund. Przy założeniu, że strona jest testowana na przeciętnym urządzeniu mobilnym (ang. average mobile hardware).

Time to Interactive (TTI)

Zdj. 1. Dane z narzędzia Page Speed Insights

źródło: https://smartbuzz.pl/baza-wiedzy/time-to-interactive

Na powyższym screenie Time to Interactive jest zatem na imponującym poziomie. Zakłada się, że wyniki w przedziale 0-3,8 są dobre, 3,9-7,3 umiarkowane, a powyżej 7.3 oznaczają, że witryna jest powolna. 

Time to Interactive SEO — wpływ na pozycjonowanie

Time to Ineractive i SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz UX (ang. User Experience) są powiązane. TTI wpływa bowiem na zadowolenie użytkownika ze strony internetowej. Poziom zadowolenia decyduje natomiast o aspekcie na przykład takim jak współczynnik odrzuceń. Ten z kolei czynnik ma wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Z tego powodu pośrednio Time to Interactive ma wpływ na SEO. Jeżeli zatem Twoja strona internetowa będzie wolno się ładować i zniechęcać do siebie, jej pozycja spadnie. 

Time to Interactive (TTI)

Zdj. 2. Narzędzie Google Analytics i jego raporty dotyczące odbiorców strony internetowej

Źródło: https://analytics.google.com/

Wykorzystując narzędzie Google Analytics, można na bieżąco sprawdzać, jak wygląda zachowanie użytkowników na stronie. Nie jest tajemnicą, że jest ono skorelowane z jej wydajnością. 

Oprócz Time to Interactive w kontekście czasu ładowania istotne są także wskaźniki Core Web Vitals. W zestaw tych metryk wchodzi: 

  • Largest Content Paint (LCP) – czas ładowania największego elementu na stronie,
  • First Input Delay (FID) – czas reakcji strony na pierwszą interakcję użytkownika — np. kliknięcie,
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – liczba elementów na stronie, która skacze w trakcie ładowania — CLS weryfikuje stabilność layoutu.

Wszystkie te aspekty wpływają na UX (ang. User Experience), czyli doświadczenie użytkownika i pośrednio decydują także o pozycjach w wyszukiwarce. Mają bowiem wpływ zarówno na współczynnik odrzuceń, jak i na zaangażowanie użytkowników na stronie oraz chęć powrotu na nią. 

Time to Interactive WordPress — jak zoptymalizować stronę?

Aby zoptymalizować stronę internetową pod kątem TTI, konieczna może okazać się modyfikacja w JavaScript. W tym przypadku pracę mogą wykonać na przykład programiści. Spore znaczenie ma także zaangażowanie specjalisty SEO, który może zasugerować, jakie konkretnie zmiany należy wprowadzić. 

Dobra agencja SEO zatrudnia specjalistów od pozycjonowania oraz programistów, dzięki którym możliwe jest wdrożenie odpowiednich modyfikacji na stronie.

Czynniki, które mają wpływ na Time to Interactive to:

  • słaba wydajność serwera,
  • sporo zasobów do załadowania,
  • nadmiar kodu JavaScript,
  • niezoptymalizowany kod CSS.

Poprzez usunięcie niepotrzebnego kodu źródłowego, wdrożenie np. lazy loading (technika optymalizacji ładowania strony), przebudowę witryny i wiele innych działań Time to Interactive może znacząco wzrosnąć. Cała strona także zostanie wtedy lepiej oceniona przez Google.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!