View-through conversion (VTC) – co to jest konwersja po wyświetleniu?
Na skróty
Zobaczenie reklamy nie zawsze przekłada się na kliknięcie. Sam fakt, że internauta ją widział i zapamiętał, może jednak wpłynąć na konwersję w przyszłości. VTC to pojęcie, które odnosi się do sytuacji, gdy użytkownik widzi reklamę w formie video czy baneru, ale nie wchodzi w natychmiastową interakcję. Dochodzi o konwersji za jakiś czas. Śledzenie skuteczności kampanii na zasadzie analizowania liczby tych konwersji następujących bezpośrednio po kliknięciu to zbyt mało. Dowiedz się więcej o tym, dlaczego warto mierzyć VTC i jak to robić.
View-through conversion (VTC) – co to jest?
VTC pomaga śledzić zachowanie użytkownika po obejrzeniu reklamy, ale bez jej klikania. Dzięki temu uzyskujesz cenne dane o zachowaniach internautów i tym, jak wpłynęło na nich zobaczenie danej kreacji. To wskaźnik wykorzystywany do określenia skuteczności kampanii display i wideo. Reprezentuje liczbę użytkowników, którzy widzieli Twoją reklamę, ale jej nie kliknęli, a następnie wykonali pożądaną akcję w Twojej witrynie lub aplikacji.
Nie jest to nowość. Google Ad wprowadziło go w 2009 roku. VTC jest nazywane konwersją opartą na wyświetleniach.
Jak podaje firma Finch, tylko 5% użytkowników dokonuje konwersji bez wcześniejszego obejrzenia reklamy displayowej. 95% najpierw wyświetla taką reklamę. W tym wszystkim chodzi o to, że dana kreacja nie doprowadziła do bezpośredniej interakcji, ale miała wpływ na konwersję, gdyż wpłynęła na świadomość użytkownika. Spowodowała, że doszło do jego określonego zachowania.
Źródło: https://directiveconsulting.com/blog/improving-attribution-view-conversions/
View-Through Conversion Window – co to jest okno konwersji po wyświetleniu?
Okno konwersji po wyświetleniu oznacza liczbę dni po wyświetleniu reklamy, kiedy może być zarejestrowana konwersja. Taką możliwość konfiguracji daje Ci Google Ads. Jeśli wybierzesz, np. 30 dni, to będą śledzone konwersje, do których doszło w takim okresie od zobaczenia reklamy. Jeśli ustawisz krótszy okres, to oczywiście tych konwersji będzie mniej.
Google Ads daje Ci możliwość edytowania tego ustawienia dla konwersji:
- telefonicznych,
- importowanych,
- związanych z działaniem w aplikacji lub na stronie internetowej.
Okno konwersji jest domyślnie 30-dniowe. Jeśli zmienisz ustawienia na, np. 7 dni, to kiedy dojdzie do konwersji po dłuższym czasie od zobaczenia reklamy, nie będą one rejestrowane.
Konwersja po wyświetleniu a po kliknięciu – różnice
Pomiar konwersji po kliknięciu jest standardowo wykorzystywanym wskaźnikiem, który służy do oceny skuteczności kampanii. Między nim a VTC występują trzy główne różnice:
- Interakcja – w przypadku kliknięcia reklamy jest bezpośrednia, a przy VTC – pośrednia. Kreacja wpływa na zachowanie użytkownika, ale nie doprowadza do przekierowania na stronę.
- Zasada naliczania konwersji – standardowo jest przypisywana użytkownikowi, który kliknął reklamę i wykonał pożądaną akcję. W VTC zakłada się, że reklama wpłynęła na wykonanie tej akcji pomimo bezpośredniej interakcji.
- Wpływ na zachowanie użytkownika – w przypadku konwersji po kliknięciu ten wpływ jest silny, bo dochodzi do przekierowania i natychmiastowego wykonania pożądanej akcji. W VTC jest mniejszy, subtelny.
View-through conversion (VTC) – dlaczego warto?
Dzięki pomiarowi konwersji po wyświetleniu możesz odnieść pewne korzyści m.in.:
- Dowiesz się więcej o wpływie reklamy na ścieżkę klienta.
- Osiągniesz wyższy zwrot z inwestycji w działania marketingowe.
- Stworzysz skuteczniejsze kampanie – zyskasz cenne dane, na podstawie których możesz optymalizować działania.
- Zwiększysz współczynnik konwersji.
VTC pozwala spojrzeć na działania z innej strony – zwrócić uwagę na to, co dotąd mogło nie mieć dla Ciebie znaczenia. To kolejny sposób na uzyskanie cennych danych.