A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Web 3.0

Co to jest Web 3.0? Czym charakteryzują się aplikacje Web 3.0?

Sztuczna inteligencja stanowi podstawę nowoczesnej technologii cyfrowej. Jej wkład w zachodzące w sieci procesy jest tak ogromny, że naukowcy ogłosili kolejną erę w wirtualnej rzeczywistości. To Web 3.0. Co warto wiedzieć o tej nowej epoce cyfrowej? Czym charakteryzuje się Web 3.0 i jakie aplikacje do niej należą? Sprawdźmy to!

Web 3.0

Zdj 1. Web 3.0 przeniknęło do świata rzeczywistego. Jest świetną korelacją z rzeczywistością cyfrową

Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Web_3.0_innovations_enthral_audiences_at_GITEX_GLOBAL_2022.jpg

Każda z generacji internetowych wprowadzała coś wyjątkowego. Web 1.0 została zdefiniowana przez brytyjskiego fizyka i informatyka Tima Bernersa-Lee w 1989 roku. Oparł on teorię pierwszej ery cyfrowej m.in. na stronach internetowych, które połączone są ze sobą za pomocą hiperłączy oraz podstawowych witrynach, głównie bazujących na teście. 

Co to jest Web 3.0? Co warto o nim wiedzieć?

W 2004 roku nadeszła druga era cyfrowa zwana Web 2.0. Tu mieliśmy natłok treści interaktywnych. Pojawiały się multimedia, aplikacje Flash (dziś już nieużywane), CMS-y, a później aplikacje internetowe i mobilne. Twórcą definicji tej ery był Dale Dougherty.

Aktualnie rewolucja technologiczna postępuje tak bardzo, że coraz częściej mówi się o trzeciej erze zwanej Web 3.0. Co to takiego? To generacja usług i aplikacji w sieciach internetowych, zdefiniowana przez Tima Bernersa-Lee, czyli twórcę pierwszej ery cyfrowej. Opisał on Web 3.0 jako sieć 3.0 lub sieć semantyczną. W jego opinii rozpoczął się już powolny proces odejścia od największych gigantów cyfrowych, takich jak Facebook (META), Google czy Microsoft.

Według teorii Barnesa-Lee, najważniejszy w Web 3.0 będzie indywidualizm użytkowników. Istotna stanie się też prywatność internautów, a także przetwarzanie ich danych w dobie cyfrowej.

Witryna internetowa oparta o zasady Web 3.0 powinna przede wszystkim zapewniać klientowi dostęp do szerokiego zakresu informacji i pełną interakcję z użytkownikiem. Co istotne, głównym czynnikiem działania Web 3.0 jest sztuczna inteligencja. Zgodnie z definicją nowej ery cyfrowej, to właśnie AI jest jej głównym motorem napędowym i będzie rozwijać się w zastraszającym tempie.

Web 3.0

Zdj 2. Tak zmieniało się postrzeganie definicji Web od początku jej powstania

Źródło: https://live.staticflickr.com/3100/3271203061_5879a7a5b1_b.jpg 

Web 3.0 – aplikacje, które warto znać

Web 3.0 to z pewnością przyszłość biznesu. Coraz więcej firm będzie opierać swoje działanie właśnie na rozwoju komunikacji z odbiorcą i usprawnienia wymiany informacji. Jakie aplikacje mogą należeć do grona nowoczesnej formy biznesu, która sprawdza się w nowej erze cyfrowej?

Z pewnością są to różnego rodzaju chaty i voiceboty oparte na technologii AI. Dzięki nim klient może szybciej rozwiązać swój problem, bez konieczności oczekiwania na połączenie z realnym konsultantem. Skraca to dystans między użytkownikiem i marką, a także poprawia zadowolenie użytkowników.

Poza tym do przydatnych aplikacji w Web 3.0 zaliczymy również narzędzia do tłumaczenia tekstów w trybie czasu rzeczywistego, systemy obsługi i zarządzania do prowadzenia firm oraz narzędzia oparte na wirtualnej rzeczywistości. 

Web 2.0 i web 3.0 – podstawowe różnice

Co różni drugą generację od trzeciej? Czy można stworzyć zestawienie web 2.0 vs 3.0? Zacznijmy od tego, że obydwa elementy są od siebie zależne. Gdyby nie rozwój drugiej generacji technologicznej, nie byłoby generacji nr 3. Warto o tym pamiętać.

Już w przypadku Web 2.0 odbiorcy w sieci stawali się nie tylko odbiorcami tego, co pojawiało się online, ale współtworzyli społeczność internetową (np. tworząc blogi). Z kolei w rewolucyjnym Web 3.0 nie tylko można tworzyć, ale dzięki wirtualnej rzeczywistości i sztucznej inteligencji można posiadać rzeczy w Internecie. To m.in. kryptowaluty, metauniwersum, a także forma kontaktu z inteligencją rodem z filmów sci-fi, modnych w latach 80 i 90 ubiegłego wieku.

Jak widać, Web 3.0 to także szansa marketingowa. Z pewnością warto rozważyć czynny udział w jej rozwoju wdrażając rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. W ten sposób dostosowujesz się do obowiązujących trendów i poprawiasz swoje możliwości marketingowe.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!