Zapytanie lokalne

3 min czytania

Użytkownicy korzystają z różnego rodzaju zapytań do Google, aby uzyskać oczekiwaną odpowiedź. Kiedy zależy im na znalezieniu produktu lub usługodawcy w danej okolicy, używają zapytania lokalnego. Dzięki temu znajdują np. mechanika ze swojego miasta albo sklep, który ma dany produkt na stanie. Co jeszcze warto wiedzieć o zapytaniach lokalnych?

Zapytanie lokalne – co to?

Ten rodzaj zapytania zawiera informacje geograficzne, czyli nazwę miasta, jego części, województwa, powiatu czy gminy. Internauci korzystają z takich fraz, kiedy szukają produktu, usługi lub informacji w danej okolicy, albo związanych z daną okolicą. Oto przykładowe zapytania lokalne:

  • hydraulik Kielce
  • pizzeria 24h Warszawa Bemowo
  • pranie dywanów Częstochowa Parkitka
  • polska restauracja Rzym

Efektem wyszukania takiego zapytania w Google są wyniki ze stron firm, które tam działają. Natomiast SERP-y (Search Engine Results Page) nie wyglądają tak samo jak w przypadku zapytań ogólnych. Elementem, który je różnicuje, jest trzypak wyników z Google Maps, tak jak poniżej: 

Zapytanie lokalne

Wśród nich znajdują się wyłącznie firmy, które mają założony Profil Firmy w Google. Jest bezpłatny, a w przypadku wielu działalności ta wizytówka jest źródłem największej liczby zapytań i klientów. Po założeniu profilu można łatwo monitorować, ile przynosi on połączeń telefonicznych czy przekierowań na stronę. 

Zapytanie lokalne

Poza wspomnianym trzypakiem w wynikach wyszukiwania wyświetlają się również odnośniki do witryn lokalnych firm, tak jak poniżej:

Zapytanie lokalne

Wyniki lokalne bez zapytania lokalnego

Nie w każdym przypadku musisz określić lokalizację, żeby otrzymać rezultat lokalny. Wynika to z tego, że Google bierze pod uwagę intencje użytkownika. Jeśli znajdujesz się w danym mieście i wyszukasz frazę „salon fryzjerski”, algorytm założy, że chcesz skorzystać z takiej usługi w tej lokalizacji i pokaże Ci wyniki po jej uwzględnieniu (chyba że masz wyłączone jej śledzenie). W przypadku gdy dopiero planujesz wycieczkę do danego miasta i chcesz sprawdzić, np. restauracje w Toruniu, to zapytanie musi obejmować lokalizację. 

Znaczenie pozycjonowania lokalnego

Kierując ofertę do mieszkańców danego miasta czy też odwiedzających je turystów, możesz pozyskiwać klientów dzięki widoczności na lokalne zapytania. W wielu przypadkach pierwszym krokiem jest szukanie rozwiązania w Google. Tak możesz uzyskać kontakt do pomocy drogowej, hydraulika, ślusarza czy mechanika. 

Jak podaje Google, 76% użytkowników, którzy szukają czegoś w pobliżu poprzez wyszukiwarkę w swoich smartfonach, odwiedzają firmę lokalną w ciągu jednego dnia. 

Zapytanie lokalne

Źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/mobile-location-searches-to-store-visit-data/

Aby jednak osiągać ruch z wyników organicznych, musisz postawić na pozycjonowanie lokalne. Na początek załóż Profil Firmy w Google, a następnie go zoptymalizuj. Dodaj nazwę, opis, produkty, usługi, godziny otwarcia i wszystkie inne dane, które można uzupełnić, i odnoszą się do Twojej działalności. Zachęcaj klientów do wystawiania opinii w profilu, pozyskuj wizytówki NAP, a na swojej stronie, np. w zakładce Kontakt, umieść mapę Google z oznaczoną siedzibą Twojej działalności.

Profil Firmy w Google to jedno – masz również okazję zaistnieć w wynikach na zapytania lokalne drugi raz, a wszystko dzięki stronie WWW. Jej pozycjonowanie wymaga podjęcia innych kroków:

  • Zoptymalizuj witrynę pod lokalne słowa kluczowe – twórz treści, w których określasz lokalizację Twojej działalności. Powinna się znaleźć nie tylko w opisie oferty czy poradnikach w witrynie, ale również meta danych (title i description), nazwach plików graficznych, ich opisach (tag alt).
  • Przeprowadź optymalizację techniczną, czyli ten sam krok, co w przypadku pozycjonowania ogólnego. Chodzi o dostosowanie witryny pod tym kątem do wymagań Google.
  • Link building, czyli pozyskiwanie odnośników, w szczególności ze stron lokalnych, ale również powiązanych tematycznie.

Wysokie pozycje na zapytania lokalne mogą zapewnić na tyle duży napływ klientów, aby firma nie musiała sięgać po inne ich źródła. 

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy