Co to jest Zero-Party Data?
Na skróty
Aby prowadzić skuteczne kampanie marketingowe, zapewniać klientom produkty i usługi zgodne z ich oczekiwaniami, musisz mieć dostęp do odpowiednich danych. Problem tkwi jednak w przepisach dotyczących prywatności, które powodują, że śledzenie aktywności online jest coraz trudniejsze. Na szczęście dane o klientach możesz pozyskiwać nie tylko przez śledzenie ich działań w sieci. W ostatnim czasie na znaczeniu zyskuje koncepcja Zero-Party Data. Na czym polega i jaki ma związek z danymi?
Zero-Party Data – co to jest?
Zero-Party Data to takie dane, które klienci przekazują Ci dobrowolnie i są tego świadomi. Otrzymujesz je bezpośrednio od konsumentów. Można powiedzieć, że to najbardziej przejrzyste źródło danych, dotyczących m.in. intencji zakupowych, preferencji czy opinii.
Jednym ze sposobów podziału danych marketingowych jest ich źródło. Już wiesz, czym są Zero-Party Data, ale to nie wszystko. Wyróżniamy również:
- First-Party Data – to dane pozyskane za zgodą użytkowników w bezpośredniej interakcji z nimi, np. poprzez formularz kontaktowy, transakcję czy aplikację mobilną. Przykładem są imiona i nazwiska czy numer telefonu.
- Second-Party Data – dane uzyskane od partnerów, którzy mogą się nimi podzielić. Nie są ogólnodostępne. Aby je uzyskać, należy zawrzeć umowę z inną firmą, wynegocjować warunki wymiany. Chodzi głównie o uzyskanie danych komplementarnych.
- Third-Party Data – te dane są przetwarzane przez inne jednostki – pochodzą całkowicie spoza organizacji, zazwyczaj z wielu źródeł i stron o różnej tematyce. Dzięki temu możesz pozyskać dostęp do bardzo dużej ilości danych, których samodzielne zebranie byłoby bardzo trudne.
Przyjrzyjmy się bliżej Zero-Party Data.
Źródło: https://www.daasity.com/post/zero-party-data
Jak pozyskiwać Zero-Party Data?
Jak wspomniałem, w przypadku tych danych użytkownik przekazuje je w pełni świadomie. Natomiast sposoby ich pozyskania są następujące:
- Bezpośredni kontakt, np. spotkanie lub rozmowa telefoniczna.
- Ankiety – dzięki nim możesz uzyskać szczegółowe informacje na temat preferencji odbiorców.
- Akcje promocyjne i konkursy – do uczestnictwa wymagane jest podanie określonych danych.
- Quizy – możesz się z nich wiele dowiedzieć na temat odbiorców, a przy okazji uzyskać adres e-mail, na który uczestnik otrzyma spersonalizowane wyniki.
Zalety korzystania z Zero-Party Data
Bazowanie na takich danych ma wiele zalet, a wśród nich:
- Przejrzystość – dane pochodzą bezpośrednio od odbiorców, dzięki czemu możesz budować zaufanie i rozwijać relacje w pozytywnym kierunku.
- Możliwość lepszej segmentacji – dzięki danym, pochodzącym bezpośrednio od odbiorców, jesteś w stanie lepiej dostosowywać ofertę do ich oczekiwań.
- Personalizacja – Zero-Party Data powodują, że jest jeszcze skuteczniejsza.
Zero-Party Data są dokładniejsze, co przekłada się na hiperpersonalizację zarówno przy zakupach, jak i retargetowanych kampaniach marketingowych. Oznacza to wyjątkowo precyzyjne i dogłębne dostosowanie treści komunikatów do indywidualnych potrzeb i preferencji odbiorców.
Dlaczego warto wykorzystać Zero-Party Data do hiperpersonalizacji?
- 80% kupujących w sieci woli robić zakupy w sklepach, które oferują spersonalizowane doświadczenia zakupowe.
- 77% badanych wybiera i rekomenduje brandy, które personalizują zakupy. Są w stanie nawet zapłacić więcej, aby móc z nich korzystać.
- Badani zauważyli wzrost sprzedaży średnio o 20% po tym, jak zaczęli oferować w swoich sklepach spersonalizowane doświadczenia zakupowe.
Źródło: https://revenuehunt.com/zero-party-data/
Jak wykorzystać Zero-Party Data?
Zastosowań jest wiele. Przede wszystkim możesz dokonać segmentacji, tj. podzielić bazę klientów według ich rzeczywistych potrzeb i preferencji. Wykorzystaj je do planowania dokładniejszych kampanii marketingowych, a także optymalizacji produktów – wiesz, jakie są oczekiwania odbiorców, więc spróbuj je spełnić.