Co to jest przekierowanie 301?
Na skróty
Poprzez przekierowanie 301 można pokazać robotom wyszukiwarki, że strona www jest dostępna pod innym adresem. To pozwala uniknąć duplikacji treści i innych problemów, które mogłyby mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie. Stosowanie tego typu rozwiązań jest powszechną praktyką SEO. Jak ustawić przekierowanie 301 w pliku .htaccess? W naszym opracowaniu są szczegółowe wskazówki na ten temat.
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/glowing-molecular-structure-futuristic-galaxy-backdrop-generated-by-ai_188544-27827.jpg?t=st=1719989118~exp=1719992718~hmac=19851fe311e059efccf80a34f4e15f66c2d17ba182bfd26b72e30ed4e91ec646&w=1380
Co to jest przekierowanie 301? – definicja
Przekierowanie 301 powiadamia wyszukiwarkę o trwałym przeniesieniu zawartości witryny lub konkretnej podstrony na inny adres URL. Informacja ta jest przekazywana w formie kodu statusu HTTP. Dzięki takiemu rozwiązaniu w momencie, kiedy użytkownicy wpiszą nieaktualny adres witryny, zostaną automatycznie przekierowani na ten nowy. Zapobiega to wyświetleniu błędu 404, który często zniechęca do ponownych odwiedzin strony. Brak przekierowania 301 nierzadko powoduje, że dana witryna traci swoją pozycję w wyszukiwarce i zaczyna funkcjonować jako nowa, która dopiero została założona.
301 redirect – nie tylko do przekierowywania użytkowników na nowy adres URL
301 redirect jest nie tylko narzędziem do przekierowywania użytkowników na nowy adres URL. Służy również do przeniesienia wartości SEO ze starej strony na nową. To oznacza, że jeśli dana podstrona zmieni adres URL, ale nadal chce zachować wartość SEO, powinna przekierować użytkowników i wyszukiwarki na nowy adres za pomocą 301 redirect. Dzięki temu wyszukiwarki internetowe będą w stanie przenieść wartość SEO ze starej strony na nową, co przyczyni się do utrzymania lub poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Na czym polega przekierowanie adresu URL?
Przekierowanie polega na przeniesieniu potencjalnego klienta (użytkownika) z obecnej strony internetowej na nowy lub tymczasowy adres przy pomocy odpowiednich technik. Jest to często spotykana praktyka ze względu na 3 główne powody – zmiana linku (adresu URL) prowadzącego do witryny, wprowadzenie certyfikatu SSL lub konieczność ukrycia poszczególnych podstron.
Dlaczego tworzy się przekierowania?
Powody, dla których tworzy się przekierowania:
Zmiana linku (adresu URL) prowadzącego do witryny
Zmiana adresu URL to jeden z najczęstszych powodów wykorzystania metody przekierowania. W niektórych przypadkach konieczne jest przeniesienie witryny na inną domenę, połączenie kilku adresów URL (w jeden) lub wprowadzenie protokołu zabezpieczającego: HTTPS. W tym celu można wykorzystać przekierowanie 301 lub 302 (konkretna technika zależy od potrzeb właściciela strony).
Wprowadzenie certyfikatu SSL
Według badań, strona bez certyfikatów nie wzbudza w użytkownikach zaufania i powoduje, że o wiele częściej opuszczają oni takie witryny. Aby wszystko działało poprawnie należy przekierować adres www z wersji HTTP na HTTPS.
Zdj 1. Działanie SSL w praktyce.
Źródło: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – Wydarzenie na Facebooku.
Konieczność ukrycia poszczególnych podstron
Podczas tworzenia stron internetowych często musimy ukryć lub usunąć poszczególne podstrony z różnych powodów. Bez zastosowania odpowiednich metod, użytkownicy, po wejściu w witrynę będą widzieli błąd 404. Można tego uniknąć, stosując wybrany rodzaj przekierowania (np. przekierowanie 301).
Kiedy używać przekierowania 301?
Uważa się, że redirect 301 w pliku .htaccess jest nie tylko jedną z najbardziej skutecznych, ale i przyjaznych dla wyszukiwarek metod przekierowania. Takie rozwiązanie znajduje zastosowanie w różnych sytuacjach:
- Duplikacja stron – gdy witryna jest dostępna zarówno pod adresem z przedrostkiem www, jak i bez niego. Kiedy w wynikach wyszukiwania indeksowane są dwie wersje strony, Google traktuje je jako adresy z duplicate content.
- Przeniesienie witryny na nową domenę – np. gdy została zmieniona nazwa firmy. W takiej sytuacji przekierowanie 301 pozwala na przeniesienie całej mocy pozycjonerskiej z pierwotnej strony na tę nową.
- Wdrożenie certyfikatu SSL – według Google każda strona powinna być zabezpieczona certyfikatem SSL. Przekierowanie 301 w .htaccess jest konieczne, aby witryna mogła się uruchamiać pod szyfrowanym protokołem https.
- Usunięcie wybranych podstron – pomocne, gdy na wybranych podstronach znajduje się nieaktualna treść. Przekierowanie pozwala na przeniesienie użytkowników do zakładki z aktualnymi danymi.
- Popełnienie błędów podczas tworzenia nowych podstron lub w linkowaniu – mogą to być np. literówki. Tworząc w pliku .htaccess przekierowanie 301, można uniknąć błędu 404 (file not found).
- Zmiana silnika witryny – powoduje to zmianę całej struktury adresów URL. Jeszcze przez pewien czas po wprowadzeniu takiej modyfikacji roboty Google mogą wciąż indeksować pierwotne adresy, a użytkownicy będą trafiać na niedziałającą stronę. Wykonanie przekierowań pozwala rozwiązać ten problem.
Zobacz: Multilingual SEO
Przekierowanie 301 często stosuje się również w przypadku, gdy konkretny produkt nie jest już dostępny na stronie. Jednak jeżeli jego brak jest tylko chwilowy, lepiej zastosować przekierowanie 302, mające charakter tymczasowy.
Przekierowanie 301 – jak zrobić?
Poniżej znajduje się wyjaśnienie, jak zrobić przekierowanie 301 w zależności od powodu, dla którego jest ono konieczne.
Przekierowanie 301 strony bez www na www
Żeby zrobić przekierowanie 301, najpierw należy otworzyć plik tekstowy noszący nazwę .htaccess. Znajduje się on w katalogu głównym na serwerze. W przypadku problemów z jego wyszukaniem trzeba wybrać opcję pokazywania plików ukrytych. Jeśli to nie pomoże, pozostaje stworzenie nowego pliku, można modyfikować go w dowolnym edytorze tekstowym (również w Notatniku).
Chcąc przekierować witrynę bez przedrostka www na taką, gdzie będzie on obecny, należy wkleić w pliku .htaccess kod:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.
RewriteCond %{HTTPS}s ^on(s)|off
RewriteCond http%1://%{HTTP_HOST} ^(https?://)(www\.)?(.+)$
RewriteRule ^ %1%3%{REQUEST_URI} [R=301,L]
Przeniesienie witryny na nową domenę
Jeśli strona została przeniesiona na nową domenę, zmiany nie będą bardzo duże, gdyż często wystarczy zrobić jedno przekierowanie 301, wklejając kod:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?twojastaradomena\.pl [NC]
RewriteRule (.*) http://twojanowadomena.pl/$1 [R=301,L]
Wdrożenie certyfikatu SSL
Aby wymusić protokół HTTPS, w pliku .htaccess wkleja się kod:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
Usunięcie wybranych podstron
Przy przekierowywaniu podstron stosuje się kod:
Zobacz: Szybki audyt SEO online
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index.html$ http://www.nazwatwojejdomeny.pl/ [R=301,L]
RewriteRule ^podstrona1.php$ http://www.nazwatwojejdomeny.pl/nowapodstrona1.html [R=301,L]
Pierwsza podana wyżej reguła (RewriteRule ^index.html$ http://www.nazwatwojejdomeny.pl/ [R=301,L]) pozwala przekierować podstronę na stronę główną. Ta druga umożliwia przeniesienie wskazanej zakładki na nową. Stosuje się ją również przy zmianie silnika witryny, której często towarzyszy modyfikacja adresów URL.
Aby wykonane w ten sposób przekierowanie 301 działało, konieczne jest wpisanie pełnego adresu witryny razem z fragmentem http://.
Popełnienie błędów podczas tworzenia nowych podstron lub w linkowaniu
Naprawianie błędów w adresach URL również nie jest skomplikowane. Kiedy w wynikach wyszukiwania zaindeksowane zostały podstrony z błędem 404, należy zastosować kod:
RewriteEngine On
#przekierowanie strony z 404 na prawidłową
RewriteRule ^strona_404$ http://www.nazwatwojejdomeny.pl/strona_prawidlowa [R=301,L]
Zwykle nie trzeba poświęcać dużo czasu, aby zrobić przekierowanie 301 w systemie WordPress czy innym CMS-ie. Witryny, które powstają na ich bazie, tworzą własny plik .htaccess, więc to nim należy się posługiwać. Jednak zdarzają się sytuacje, kiedy do stworzenia odpowiedniego kodu na przekierowanie 301 potrzebny jest generator. Można łatwo znaleźć go w Internecie. Dzięki temu nawet osoba bez webmasterskich umiejętności poradzi sobie z przekierowaniem całej witryny lub wybranej podstrony.
Przekierowania 301 a SEO
Przekierowanie 301 w dużym stopniu wpływa na SEO. Pozwala ono na zachowanie widoczności witryny na wskazane słowa kluczowe, zapobiega zjawisku duplicate content, a ponadto ułatwia walkę z kanibalizacją fraz lub całkowicie eliminuje ten problem. Nie bez znaczenia jest to, że tworzone w pliku .htaccess redirect 301 przenosi na nową stronę moc, która wcześniej została pozyskana z zewnętrznego linkowania prowadzącego do starej witryny.
Zobacz: Duplicate content
Stosowanie przekierowań 301 niesie za sobą korzyści także dla użytkowników. W przypadku braku możliwości wyświetlenia określonej podstrony nie są zostawieni sami sobie, ponieważ otrzymują propozycję podobnych treści. Poza tym eliminuje to dezorientację i umożliwia dalsze stosowanie znajomego adresu URL.
Trzeba przy tym zdawać sobie sprawę z tego, że czasami przekierowanie 301 jest szkodliwe dla strony. Dzieje się tak m.in. gdy zostanie ono ustawione dla wszystkich podstron, aby prowadziły do strony głównej. Niewskazane jest też przenoszenie domeny przed przygotowaniem przekierowań, ponieważ prowadzi to zarówno do utraty ogólnej widoczności, jak i zmniejszenia ruchu czy mocy linków zwrotnych.
Przekierowania 301 są wykorzystywane bardzo często. Można przygotować je nie tylko w obrębie jednej domeny, ale i w dwóch różnych. To, jaki kod należy zastosować, zależy od sytuacji. Warto pamiętać, że przekierowanie 301 ma charakter stały (z angielskiego moved permanently) i pozwala na przeniesienie niemal całkowitej mocy SEO na nowy, wskazany przez siebie adres.
Zdj 2. Przykład przekierowania 301 zgodnie ze sztuką SEO.
Źródło: HTTP Status.
Kiedy przekierowywać, a kiedy użyć linków kanonicznych?
Istnieją momenty, gdy ciężko zastosować przekierowanie adresu URL (np. ze względu na specyfikę konkretnego CMS). Doskonałym przykładem na to, że czasem nie warto używać przekierowań są produkty występujące w kilku kategoriach, do których prowadzą różne linki, np.:
https://mojawitryna.pl/kategoria/produkt
https://mojawitryna.pl/spersonalizowana–kategoria/produkt
https://mojawitryna.pl/producent/produkt
Właściciel nie zawsze zna wszystkie ścieżki produktowe, a poza tym jest to metoda, przy której można się łatwo pomylić (jeśli występuje kilka osobnych linków do jednego produktu). Alternatywą dla przekierowań jest określenie linku kanonicznego (rel=canonical). Pozwoli to na bezpieczne uniknięcie duplikacji treści, a przy okazji wpłynie pozytywnie na SEO.
Jak tworzyć przekierowania na różnych systemach?
Znamy już najważniejsze rozwiązania, przyjrzymy się w takim razie temu, jak tworzyć przekierowania w trzech popularnych systemach – WordPress, Joomla i Prestashop.
WordPress
Optymalizacja strony na WordPress daje dużo możliwości. Jeśli nie chcemy ingerować w kod strony, mamy niewielkie doświadczenie – bezpiecznym rozwiązaniem będzie skorzystanie z wtyczki Redirect (wystarczy ją zainstalować, nie wymaga konfiguracji, pozwala ustawić przekierowania 301 z poziomu panelu administracyjnego), która ma jednak ograniczoną funkcjonalność. Inna opcja? Na przykład bezpośrednie zmiany w pliku .htaccess, który zawiera konfiguracje adresu strony, wymagają one jednak dodania konkretnych poleceń, a więc bez specjalistycznej wiedzy, lepiej nie ryzykować. Warto także sprawdzić, czy dostawca hostingu nie oferuje przypadkiem opcji dodawania przekierowań z poziomu panelu admina.
Joomla
W przypadku Joomla warto zwrócić uwagę na specjalne rozwiązanie, czyli dedykowany komponent zaplecza administracyjnego – Przekierowania (Komponenty > Przekierowania). Należy go aktywować (opcja „Korzystaj z mod_rewrite” w konfiguracji globalnej witryny), a następnie przejść do prostych ustawień (dodać stary źródłowy adres URL oraz następnie nowy docelowy adres URL, ewentualną notatkę administracyjną). Komponent pozwala na monitorowanie wszystkich przekierowań, widocznych zbiorczo w tabeli, daje możliwości wyszukiwania, filtrowania oraz sortowania wyników, przeglądania i zmieniania uprawnień poszczególnych użytkowników etc.
Zobacz: SEO wymaga ciągłego rozwoju – jak zdobywać wiedzę?
Prestashop
To popularne oprogramowanie do prowadzenia sklepy internetowego daje możliwość tworzenia przekierowań poprzez instalację konkretnych płatnych modułów dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Do wyboru m.in. moduł „Przekierowanie 301, 302, 303 adresów URL i 404 – SEO”, który pozwala tworzyć nieograniczoną ilość przekierowań czy wysoko oceniany moduł „SEO Pro All-In-One. URL cleaner, redirects, sitemaps…” z rozbudowaną ilością funkcji.
FAQ
Czy przekierowanie 301 w pliku .htaccess można przygotować samodzielnie?
Tak. Przekierowanie 301 można samodzielnie ustawić w pliku .htaccess, wykorzystując w tym celu specjalne kody.
Czy przekierowanie 301 zawsze musi dotyczyć całej strony?
Nie. Przekierowanie 301 można przygotować zarówno dla całej strony, jak i dla pojedynczych podstron lub grupy adresów URL.
Czy warto stosować przekierowania 301?
W przypadku wprowadzenia certyfikatu SSL, przeniesienia witryny na nową domenę czy zmiany jej silnika warto zdecydować się na przekierowanie 301. Gdy pojawią się wątpliwości, można zweryfikować swoje plany za pomocą różnych narzędzi, np. Senuto, Google Analytics czy Ahrefs.