A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Współczynnik konwersji

Czym jest współczynnik konwersji?

Jeśli prowadzisz sklep, sprzedajesz usługi w internecie, pozycjonujesz stronę internetową lub korzystasz z usług reklamowych AdWords – powinieneś wiedzieć, co to jest współczynnik konwersji, jak go interpretować oraz poznać techniki, dzięki którym będziesz mógł go zwiększyć.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest współczynnik konwersji;

  • jak dokonać optymalizacji współczynnika konwersji;

  • jak optymalizacja współczynnika konwersji wpłynie na Twój biznes.

Czym jest Conversion Rate – definicja. Współczynnik konwersji jako ważne hasło w słowniku SEO

Współczynnik konwersji lub wskaźnik konwersji (ang. Conversion Rate – CR) to odsetek użytkowników, którzy wykonali określone działanie wartościowe z punktu widzenia Twojego biznesu. Do CR zalicza się np.: sprzedaż, kliknięcie w reklamę, wypełnienie formularza kontaktowego.

Mówiąc inaczej, Conversion Rate to stosunek liczby użytkowników wchodzących na stronę internetową do osób, które wykonały którąś pożądaną akcję.

Jak obliczyć współczynnik konwersji na stronie internetowej?

Wartość współczynnika konwersji jest obliczana na podstawie liczby konwersji podzielonej przez liczbę np. interakcji z reklamą w danym okresie. Mówiąc wprost – współczynnik konwersji możesz obliczyć, dzieląc liczbę konwersji przez pożądaną akcję:

Współczynnik konwersji

Konwersja jest niezwykle ważnym parametrem dla każdego przedsiębiorcy. Jest to bowiem zachowanie potencjalnego klienta, który po przejściu na Twoją stronę dokona pożądanej przez Ciebie akcji – pożądana akcja zależy od celów określonych przez właściciela serwisu.

Zobacz:  Mikrokonwersja

Przykład 1:

Klient po wejściu do sklepu zakupi polecany reklamą towar, zapisze się do newslettera, czy wyśle zapytanie o wycenę. Współczynnik konwersji określa w procentach liczbę klientów, którzy tego dokonali.

Przykład 2:

Jeśli z linku umieszczonego na Facebooku (banneru lub reklamy) weszło na stronę 1000 osób, natomiast 15 kupiło e-booka, to po postawieniu do wzoru otrzymamy:

Współczynnik konwersji

Szacuje się, że średnie współczynniki konwersji wynoszą od 2 – 5%. Z naszym poradnikiem dowiesz się jak uzyskać wyższy współczynnik konwersji na stronie internetowej.

Dlaczego należy dokonać optymalizacji współczynnika konwersji?

Sama konwersja, jak i jej współczynnik są niezwykle ważne dla powstawania strategii sprzedaży lub dalszych działań marketingowych. Dzięki nim wiesz dokładnie, które działania przynoszą pozytywny rezultat, a które z nich przepalają budżet.

Powody, dla których warto optymalizować współczynnik konwersji na stronie internetowej

Optymalizacja współczynnika konwersji (ang. Conversion Rate Optimization – CRO) na stronie internetowej wpływa na:

Efektywne wykorzystanie ruchu na stronie – dzięki optymalizacji współczynnika konwersji większa liczba użytkowników będzie konwertująca i zmieni się w klientów, którzy dokonają pożądanej przez Ciebie akcji.

Obniżenie kosztów pozyskania klienta (CAC) – poprawa współczynnika konwersji zmniejsza koszt pozyskania nowego klienta, ponieważ zwiększa liczbę klientów konwertujących w stosunku do zainwestowanego budżetu reklamowego.

Lepsze doświadczenia użytkownika (UX) – optymalizację współczynnika konwersji obejmuje analiza i polepszenie nawigacji oraz tych elementów, z którymi użytkownik wchodzi w interakcję. Wpływa to na zadowolenie i lepsze doświadczenia internautów.

Konkurencyjność – wydajność konwersji jest jednym z kluczowych wyróżników konkurencyjnych. Strony zoptymalizowane pod kątem współczynnika konwersji szybciej reagują na zmiany rynkowe i użytkowników.

Zobacz:  Atrybucja konwersji

Jak podnieść współczynnik konwersji?

Zobacz, jak możesz wpłynąć na poprawę współczynnika konwersji.

  1. Prawidłowe i poprawne opisy produktów/usług = wyższy współczynnik konwersji. Im bardziej szczegółowy opis, tym więcej osób zdecyduje się wybrać dany towar lub usługę. Warto umieścić w nim także konkretne frazy kluczowe, które poprawią ranking strony w wyszukiwarce.

  2. Różne sposoby płatności. Różne formy transakcji, to większe szanse na to, że klient coś kupi.

  3. Przejrzysty proces zakupowy. Czy wiesz, że najlepiej prosperują sklepy, które proces zakupowy zoptymalizowały do zaledwie kilku kliknięć? Im mniej kroków musi wykonać klient w trakcie zakupu, tym chętniej dokończy proces zakupowy.

  4. Prosta i dobrze opisana polityka zwrotów i reklamacji. Jasny i klarowny proces reklamacji jest dziś podstawą. W dobie zakupów online ma to szczególne znacznie dla użytkowników.

  5. Posługiwanie się konkretnymi i prawdziwymi informacjami. Opisy produktów powinny odzwierciedlać ich stan faktyczny.

  6. Analiza i zmiana „call to action”. Nie wszyscy klienci będą reagować na nie tak samo, dlatego warto sprawdzić różne opcje oraz wybrać te, które najlepiej współpracują z Twoją stroną.

  7. Testy A/B. Warto zarówno w reklamie, jak i w postach na Facebooku wykorzystywać opcję testów A/B. Dzięki temu możesz sprawdzić, która kreacja bardziej trafia do Twoich potencjalnych klientów.

Współczynnik konwersji

Przeczytaj także: SEO oraz Reklama Google Ads

Czego unikać, aby zadbać o współczynnik konwersji?

Jest także kilka ważnych elementów, które koniecznie należy usunąć ze strony lub je zmienić, aby poprawić współczynnik konwersji. Przede wszystkim zwróć uwagę na:

  1. Responsywność – strona powinna wyświetlać się na różnych urządzeniach (ruch mobilny to ponad 76% kupujących!).

  2. Przejrzystość – strona powinna być przejrzysta i poprawnie zbudowana. Nic tak nie zniechęca, jak brak polskich znaków albo różnego rodzaju błędy wyświetlania.

  3. Niedziałające formularze lub takie, które są zbyt skomplikowane – to zdecydowanie zniechęca do zakupu, jeśli potencjalny klient nie jest pewny, jaką opcję powinien wybrać.

  4. Niską jakość zdjęć i filmików – użytkownicy kupują wzrokiem, dlatego produkt na zdjęciu powinien wyglądać perfekcyjnie, a zdjęcie musi być dobrej jakości.

Zobacz:  Optymalizacja Konwersji

Czy optymalizacja współczynnika konwersji wpływa na SEO?

Optymalizacja współczynnika konwersji wpływa na pozycjonowanie stron internetowych w pośredni sposób. CR koncentruje się na zwiększaniu liczby konwersji poprzez ulepszanie doświadczeń użytkownika (UX) i poprawę użyteczności strony. Poprawa tych elementów znacząco wspiera proces SEO, co przekłada się na lepszą widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak wysoki współczynnik konwersji wpływa na SEO?

Dowiedz się, dlaczego nie powinieneś zapominać o współczynniku konwersji podczas pozycjonowania swojej strony.

Zwiększenie zaangażowania użytkowników – uproszczona nawigacja, intuicyjne przyciski CTA i optymalizacja formularzy, poprawiają wrażenia użytkownika, co przekłada się na dłuższy czas spędzany na stronie i niższy współczynnik odrzuceń. Wyszukiwarki interpretują te wskaźniki jako pozytywny sygnał dotyczący jakości strony.

Szybkość ładowania strony – czas ładowania jest kluczowy dla doświadczeń użytkownika. Optymalizacja szybkości strony, będąca istotnym elementem CRO, jest także czynnikiem rankingowym Google.

Wartościowe treści – poprzez optymalizację treści pod kątem konwersji (czytelność, przejrzystość i wartość merytoryczna), strona staje się użyteczna dla internautów. Google ocenia wyżej te strony, które dostarczają wartościowych informacji, co pozytywnie wpływa na pozycję w SERP-ach.

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych – skuteczne CRO obejmuje responsywność, co poprawia widoczność strony na urządzeniach mobilnych i spełnia wymogi algorytmów wyszukiwarek.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!