Co to jest współczynnik odrzuceń?
Na skróty
Pozycjonowanie stron internetowych wymaga wiedzy i umiejętności. Jednak optymalizacja serwisu nie kończy się wraz z osiągnięciem wysokich pozycji w darmowych wynikach wyszukiwania. Należy obserwować działania odbiorców, którzy odwiedzają daną witrynę.
Źródłem niezwykle istotnych danych jest współczynnik odrzuceń – pozwala on weryfikować, czy dana witryna jest interesująca dla odbiorców. Czym jest współczynnik odrzuceń? O tym w dalszej części artykułu.
Definicja współczynnika odrzuceń
Wskaźnik odrzuceń lub współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) pozwala zweryfikować, jak wielu użytkowników po wejściu na stronę internetową nie wykonuje żadnych działań i opuszcza witrynę.
Innymi słowy współczynnik odrzuceń to odsetek wizyt na stronie internetowej zakończonych bez interakcji użytkownika (np. bez przejścia na inną podstronę, kliknięcia linku czy wykonania określonego działania).
Im wyższy współczynnik odrzuceń, tym gorzej dla Twojego biznesu. Oznacza to, że strona może mieć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ale nie jest skonstruowana w taki sposób, żeby wzbudzać większe zainteresowanie.
Badaniem przyczyn i rozwiązywaniem problemów tego typu zajmują się specjaliści UX. Warto zainwestować we współpracę z agencją, która nie tylko sprawi, że witryna będzie bardzo wysoko w wynikach wyszukiwarki Google, ale będzie także atrakcyjna.
To pozwoli zwiększyć współczynnik konwersji i wpłynąć na zwiększenie zysków. Badanie współczynnika odrzuceń jest niezwykle istotne w branży e-commerce. Można go obserwować poprzez analizę danych np. w Google Analytics.
Śledzenie ruchu użytkownika na stronie pozwala określić, czego szuka, ale również, które jej części cieszą się największym zainteresowaniem, a które najmniejszym.
Jak obliczyć współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń obliczysz przy pomocy wzoru:
Jak sprawdzić współczynnik odrzuceń?
Niewiele osób ma świadomość tego, że samodzielnie może sprawdzić współczynnik odrzuceń za pomocą odpowiednich narzędzi analitycznych.
Współczynnik odrzuceń można monitorować w narzędziach, takich jak:
-
Google Analytics – raporty zachowania i ruchu użytkowników.
-
Hotjar/Matomo – narzędzia do analizy interakcji użytkowników.
W krótkim czasie można sprawdzić nie tylko ogólny współczynnik odrzuceń witryny, ale również zebrać dane, które obejmują tylko jedną stronę.
Pamiętaj, że wysoki współczynnik odrzuceń nie zawsze jest negatywny – np. na stronie docelowej (landing page). Ważne jest dostosowanie analizy do kontekstu witryny.
Rosnący poziom bounce rate – ile wynosi wysoki współczynnik odrzuceń?
Szacuje się, że wysoki współczynnik odrzuceń to każda wartość, która przekracza 50%.
Nawet perfekcyjne działania nie są w stanie sprawić, że bounce rate utrzyma się na poziomie 0%. Jeśli współczynnik odrzuceń wynosi od 26 do 40% można go uznać za prawidłowy.
Przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń
Może być wiele powodów sprawiających, że dana witryna internetowa nie zatrzymuje na dłużej odbiorców treści.
Jedną z nich jest niedopasowanie strony do wymagań telefonów komórkowych – a więc brak ich responsywności. Użytkownicy smartfonów rezygnują z przebywania na stronach, które nie są dostosowane do mniejszych przekątnych ekranów. Wpływa to negatywnie na wygodę obsługi strony i wartość współczynnika odrzuceń.
Niezwykle częstym powodem tego, że użytkownicy nie wchodzą na inne podstrony danej witryny internetowej, jest brak intuicyjności serwisu. Nieintuicyjna struktura strony powoduje, że użytkownik witryny czuje się zagubiony, nie wie, w jaki sposób przechodzić pomiędzy rożnymi podstronami, co w efekcie prowadzi do jego irytacji i opuszczenia serwisu. Wszystkie przekierowania powinny być łatwo dostrzegalne, a menu strony widoczne.
Następną kwestią, która wpływa na wysoki współczynnik odrzuceń, jest czas ładowania się strony internetowej. Jeśli strona ładuje się to zbyt długo, użytkownik zrezygnuje z dalszych działań i przejdzie na witrynę konkurencyjną.
Poniżej znajdziesz listę tych elementów, które wpływają na wysoki współczynnik odrzuceń.
-
Zbyt mało angażująca treść.
-
Nadmiar reklam.
-
Długi czas ładowania.
-
Źle zoptymalizowane obrazy i multimedia.
-
Skomplikowana nawigacja.
-
Nieczytelny układ strony.
-
Brak responsywności.
-
Nieadekwatne słowa kluczowe.
-
Treści clickbaitowe.
-
Niemodny lub nieatrakcyjny wygląd strony.
-
Problemy z czytelnością.
-
Błędne linki.
-
Problemy z indeksacją.
-
Nieprawidłowo wdrożony plik robots.txt.
-
Nadmiernie inwazyjne CTA.
-
Brak wersji mobilnej strony.
-
Nieprawidłowe wyświetlanie elementów.
-
Wyskakujące okienka (pop-ups).
Analiza współczynnika odrzuceń – w jaki sposób poprawić bounce rate?
W jaki sposób poprawić współczynnik odrzuceń (bounce rate)? Odpowiedź niejako wynika z wyżej opisanych przyczyn, które wpływają na wysokie wartości współczynnika.
Ogromne znaczenie ma rozmieszczenie treści na stronie, estetyczny wygląd witryny oraz intuicyjność nawigacji. Czytelność serwisu obniża współczynnik odrzuceń, ponieważ użytkownik w niedługim czasie może odnaleźć to, czego szuka.
Ogromne znaczenie ma także szybkość działania strony, zbyt wolne jej ładowanie może sprawiać, że użytkownik bardzo szybko zrezygnuje z wykonania dalszych akcji. Dlatego warto kontrolować systematycznie czas ładowania.
Dzięki analizie współczynnika odrzuceń możesz przygotować treści w taki sposób, by odpowiadały one na potrzeby internautów i zwiększały zaangażowanie użytkowników. Istotną kwestią jest dobór właściwych fraz, które doprecyzują, co znajduje się na stronie. W efekcie użytkownik wie, czego może się spodziewać.
Nastawienie na ogromną ilość informacji jest zawsze na plus, ponieważ pozwala na poszerzenie wiedzy, ale także w przypadku sklepu na dokonanie trafnego zakupu.
Przygotowując treści i wszelkie informacje, które znajdą się w serwisie, pamiętaj o zachowaniu umiaru w liczbie banerów reklamowych, czy wyskakujących okienek. Zwróć uwagę zwłaszcza na te drugie – irytują internautów i są przyczyną wzrostu współczynnika odrzuceń.
Regularnie pojawiające się nowości, zmiany, nowinki z działalności sklepu sprawiają, że użytkownik czuje się zachęcony do ponownego powrotu.
Jeżeli chcesz zmniejszyć współczynnik odrzuceń, przeczytaj ten artykuł: Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
Warto zweryfikować wygląd witryny oraz jej układ. Struktura i wygląd mają ogromne znaczenie. Jeśli strona internetowa jest nieestetyczna, to dla użytkownika może być to oznaką zaniedbania.
Kolejną niezwykle istotną kwestią jest odpowiednie dobranie słów i wyrażeń. Jeśli wypozycjonujesz swoją stronę na popularne słowa kluczowe, które nie są powiązane z Twoją witryną, to możesz być pewien, że współczynnik odrzuceń będzie wysoki.
Użytkownicy internetu szukają produktów, usług, ale i rozwiązań problemów za pomocą fraz. Jeśli pozycjonujesz stronę na wyrażenia, które nie mają nic wspólnego z tym, czego szukają internauci, opuszczą oni serwis.
Niski współczynnik odrzuceń – co jeszcze warto o nim wiedzieć?
Wysokie wartości współczynnika odrzuceń nie zawsze są związane z nieprawidłowościami samej strony. Częstym błędem jest niewłaściwie wdrożony kod Google Analytics.
Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że wysoki współczynnik odrzuceń może być generowany przez boty aplikacji lub wyszukiwarek. W ten właśnie sposób ruch sztuczny i rzeczywisty zostaje zakłócony, tym samym uzyskane dane nie są wiarygodne. Należy wówczas skorzystać z poszczególnych opcji, ustawień, ale również filtrów, które umożliwiają poznanie rzeczywistego ruchu na stronie.
Ponadto wysoki bounce rate może być wynikiem posiadania serwisu typu one page, gdyż brak możliwości przejścia na inną podstronę zwiększa szansę na to, że użytkownik opuści witrynę. W takiej sytuacji doskonale sprawdzają się mapy cieplne, ponieważ za ich pomocą można ocenić, które części witryny cieszą się największym zainteresowaniem.
Zbyt wysoki współczynnik odrzuceń jest widoczny, szczególnie jest zauważalny, gdy prowadzi się własny sklep internetowy. Rosnący bounce rate to wyraźny sygnał, że klienci rezygnują z dokonania zakupu. Twoim zadaniem jest znalezienie przyczyny takiego zachowania.
Pamiętaj! Google określa pozycję witryny, biorąc pod uwagę współczynnik odrzuceń. Poprawa współczynnika odrzuceń ma zatem niebagatelny wpływ na miejsce w rankingu.
Zacznij analizować współczynnik odrzuceń i zwiększ widoczność strony w Google
Współczynnik odrzuceń to bardzo ważny aspekt w kontekście pozycji strony w SERP-ach, aczkolwiek nie jest jedyną wartością, której wahania należy śledzić.
Jeśli nie masz sklepu internetowego, a bloga, na którym publikujesz wpis jeden pod drugim, to współczynnik odrzuceń nie będzie dla Ciebie tak istotny. Odbiorcy mogą przeglądać witrynę internetową i zapoznawać się z jej treścią bez konieczności przeglądania podstron. Wtedy o wiele bardziej wartościowy będzie dla Ciebie czas sesji, a więc średni czas spędzony przez użytkowników na Twoim blogu.
To, jakie współczynniki są ważne, zależy od typu strony internetowej i celów, które chcesz osiągnąć.