Czym jest Ambient Marketing?
Na skróty
We współczesnych podejściach do marketingu, zwraca się uwagę na to, że wszelkie tradycyjne formy już dawno opatrzyły się klientom, a tym samym dużo większe znaczenie mają nietypowe działania marketingowe. Można je określić wspólną nazwą, czyli Ambient Marketingiem.
Ambient Marketing – definicja
Ambient Marketing to wszystkie akcje marketingowe, które uznawane są za nietypowe, nietradycyjne i niesztampowe. Oczywiście te działania były nietypowe jakiś czas temu, a więc na przykład dekadę lub dwie temu, natomiast obecnie wiele z nich upowszechniło się i jest znane, i to nie tylko wśród agencji marketingowych, ale także klientów.
Specjaliści do spraw marketingu wykorzystują więc różne nośniki reklamowe, które mają zwrócić uwagę i sprawić, że konsumenci będą bardziej zaciekawieni daną kampanią. W praktyce więc mianem Ambient Marketingu można określić wszelkie świeże, zupełnie nowe działania. Oznacza to, że spora część elementów ambientowych, obecnie już nimi nie jest, a więc szczególny nacisk kładziony jest na nowatorstwo oraz rozwój. Dopóki coś wciąż jest nowe, zmienia dotychczasowe wzorce, jest reklamą ambientowa. W tym miejscu dobrze dodać, że pojęcie Ambient Marketingu nie jest stare, ponieważ znane jest od niespełna trzech dekad, a więc znacznie krócej niż sam marketing, czy reklama. Oczywiście już w latach 70. i 80. XX wieku pojawiały się działania z zakresu Ambient Marketingu, jednak nie były wcale tak nazywane.
Sytuacja zmieniła się w ostatniej dekadzie XX wieku, wraz z rozwojem Internetu i nowych źródeł medialnych. Samo pojęcie Ambient Marketingu pojawiło się dokładnie w 1999 roku i było odpowiedzią na przeciążenie medialne. Początkowo to przeciążenie dotyczyło outdooru oraz reklam telewizyjnych, jednak już później zaczęło się odnosić również do reklam internetowych. Specjaliści do spraw marketingu i reklamy zaczęli więc tworzyć nowe nośniki i nowe kampanie, dbając o to, aby pojawiało się jak najwięcej elementów nowatorskich i zaskakujących klientów. Pojęcie Ambient Marketingu jest o tyle trudne do zdefiniowania i zrozumienia, że wciąż się zmienia. Można jednak stwierdzić, że Ambient Marketing korzysta z happeningów uliczne i internetowe, artystycznych performances, a także kreacji oraz pomysłowości twórców.
Przeczytaj także: Reklama Google Ads oraz audyt SEO
Czym cechuje się Ambient Marketing?
Ambient Marketing to nietypowa forma reklamy, która posiada następujące cechy:
- działanie przez zaskoczenie, a nawet szok, dzięki czemu można osiągnąć znacznie więcej, głównie w młodszych grupach wiekowych;
- zwiększenie zaangażowania ze strony odbiorców, zmuszenie ich do działań lub rozmyślań;
- wiele pomysłów i kreatywnych wyobrażeń autora/ autorów reklamy, co sprawia, że pojawia się ciekawość ze strony odbiorców;
- humor, żart, a także memy oraz inne aspekty, które wywołują uśmiech na twarzy;
- efekt plotki, który odnosi się przede wszystkim do mediów społecznościowych, a więc do tego, aby podzielić się czymś z innymi użytkownikami;
- koncentracja na potrzebach danej grupy odbiorców.
Oczywiście Ambient Marketing zwykle odnosi się do krótkotrwałych wydarzeń lub pojedynczych kampanii reklamowych. W końcu nie chodzi o to, aby powtarzać bez końca te same działania, ponieważ wtedy przestaną być one zaskakujące.
Zalety i wady Ambient Marketingu
Do najważniejszych korzyści z Ambient Marketingu należą:
- możliwość przyciągnięcia uwagi;
- chwytliwość i nieszablonowość;
- wybicie się ponad konkurencję;
- potencjał PRowy.
Z drugiej strony tego typu reklamy mają pewne wady, ponieważ są zwykle kosztowne i jednorazowe, a dodatkowo niemierzalne, jeśli chodzi o efektywność oraz wyniki. Zwykle Ambient Marketing stanowi więc dodatek do innych kampanii.
Przykłady Ambient Marketingu
Dotychczas pojawiło się wiele kampanii, które miały znaczenie w kontekście Ambient Marketingu. Przykładem mogą być kampanie telefonii komórkowej, które były bardzo popularne w autobusach i tramwajach. Cechą charakterystyczną tych reklam były zabawne naklejki, które od razu zwracały uwagę osób poruszających się komunikacją miejską. Napis „kto chce tani abonament, ręka w górę” w pobliżu miejsca, w którym wszyscy stoją i trzymają się uchwytów, był trafiony i wywoływał uśmiech na twarzy. Innym przykładem były kampanie reklamowe w toaletach w kinach oraz galeriach handlowych – napisy można było przeczytać będąc na przykład przy pisuarze lub myjąc ręce w umywalce. Innym ciekawym przykładem była kampania marki KitKat i ławki pomalowane w kolory tej firmy. Jeszcze inną reklamą były reklamy McDonalds z darmową kawą, a dokładniej billboardy pokazujące, ile czasu zostało do końca promocji. Ambient Marketing sprawdza się więc idealnie w kontekście reklam stacjonarnych, a nie internetowych.