Czym jest copywriterska formuła PAS (Problem-Agitate-Solution)?
Celem copywritingu jest uzyskanie określonej reakcji czytelnika. Może to być zakup produktu, wysłanie zapytania, zapoznanie się z treścią i nie tylko. Jak zainteresować i oczarować odbiorców? Jednym ze sposobów jest copywriterska formuła PAS. Na czym to polega i jakie możesz odnieść korzyści, jeśli na nią postawisz?
Copywriterska formuła PAS – co to jest?
Każdego dnia internauta dociera do bardzo dużej ilości treści. Co zrobić, aby zainteresował go akurat Twój content? Taki efekt może przynieść model copywritingu o nazwie PAS, czyli Problem-Agitate-Solution. To jedna z klasycznych formuł, w której celem jest tworzenie treści skutecznie oddziałującej na odbiorcę. Zanim zaczniesz redagować treść, najpierw musisz poznać swoich odbiorców. Dowiedz się, z jakimi problemami się mierzą. Przyjrzyjmy się szczegółom tej formuły.
Źródło: https://www.anyword.com/blog/pas-copywriting-formula
Problem klienta
Ustal, jaki jest główny problem internautów. Aby opracować skuteczny przekaz, musisz wiedzieć, co chcą zmienić w swoim życiu. Odbiorca np.:
- nie jest w stanie schudnąć,
- nie może znaleźć odpowiedniego partnera,
- inwestuje w pozycjonowanie, ale nie widzi efektów,
- otrzymuje wysokie rachunki za media.
Problem powinien być związany z tym, co oferujesz, ale też możesz promować produkt czy usługę oferowaną przez kogoś innego, gdy zarabiasz na afiliacji.
Agitation, czyli poruszenie
W kolejnym kroku wzbudź emocje związane z tym problemem. Podkreśl, co się stanie, jeśli nie zacznie działać. Uświadom go, z jak dużym problemem ma do czynienia. Twoim zadaniem jest taka konstrukcja treści, aby przekonać czytelnika, że powinien natychmiast zacząć szukać rozwiązania.
W przypadku osoby, która ma problemy z utratą kilogramów możesz napisać do odbiorcy: nadwaga powoduje, że szybko się męczysz. Nie możesz nosić takiej odzieży, w której czujesz się najlepiej. Nadwaga zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę, nadciśnienie i chorób serca. Paraliżuje Twoje życie towarzyskie i powoduje, że najchętniej czas spędzasz w domu. Zmień to!
Solution, czyli rozwiązanie problemu
W ostatnim kroku wskaż odbiorcy, jak ma rozwiązać swój problem – oczywiście, z wykorzystaniem Twojego produktu lub usługi.
Kontynuując wątek osoby, która ma problem z utratą wagi, możesz zakomunikować że: „Mamy dla Ciebie przełomowy program odchudzania. Średnia utrata wagi naszych klientów w ciągu pierwszego miesiąca wynosi 7 kg. Zaczniesz tracić na wadze bez dużych wyrzeczeń i wymagającego fizycznie treningu. Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak to działa”.
Formuła PAS – największe korzyści, które wynikają z jej zastosowania
PAS to dosyć prosta metoda na copywriting sprzedażowy. Wprawdzie jest bardzo popularna, ale to nie oznacza, że nie jesteś w stanie zaskoczyć użytkownika formą treści czy przekazanymi informacjami. Oto jej główne zalety:
- Doskonale sprawdza się do opowiedzenia historii i wywołania emocji.
- Rozwiązuje problem czytelnika, co powoduje, że może chcieć złożyć u Ciebie zamówienie.
- Celuje w konkretne bolączki odbiorcy, dzięki czemu tekst jest po prostu trafiony, dotyczy realnego problemu czytelnika.
- Zwiększa poczucie pilności rozwiązania danego problemu.
- Dotyczy jasnej i zwięzłej struktury copywritingu, jest zrozumiała dla odbiorcy.
- Skłania do działania – możesz różnymi CTA zachęcać do reakcji i poradzenia sobie z problemem.
- Uniwersalność – ma zastosowanie w przypadku różnych treści, zarówno na landing page, jak i media społecznościowe.
- Buduje zaufanie – pokazuje, że rozumiesz problem, wiesz, na czym polega wyzwanie i potrafisz pomóc.
- Wzmacnia perswazyjną siłę tekstu – poprzez zagłębianie się w emocje odbiorców.
- Prezentuje rzeczywistą wartość, czyli rozwiązanie problemu a nie zwyczajne informowanie o funkcjach.
PAS działa i zdecydowanie warto korzystać z tej formuły. Może Ci pomóc w zdobyciu klienta. Musisz tylko wiedzieć, jak go przekonać do rozwiązania problemów z Twoją pomocą.