A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Trick banner

Czym jest trick banner?

Banery reklamowe są w internecie codziennością. Do tego stopnia, że wiele osób klika w nie nieświadomie… czasem łapiąc się w ten sposób na tzw. trick bannery. Wyjaśniamy, na czym polega ta – bardzo problematyczna – forma reklamy.

Trick bannery – jak działają?

W skrócie: trick banner to reklama, która naśladuje prawdziwy interfejs użytkownika, by wprowadzić odbiorcę w błąd i w ten sposób sztucznie podnieść współczynnik klikalności (CTR). Taki baner może imitować przyciski, powiadomienia systemowe, okienka błędów – czyli wszystko, co mogłoby normalnie wyświetlić się na ekranie komputera/smartfona.

Trick bannery nie przedstawiają żadnej konkretnej treści, nie kryje się za nimi przekaz reklamowy, który sam z siebie mógłby zainteresować odbiorcę. Wręcz przeciwnie; wykorzystują fakt, że wiele osób doświadcza dziś tzw. ślepoty banerowej, to znaczy instynktownie ignoruje wyświetlane reklamy. To z kolei, czego większość z nas na pewno nie zignoruje, to pilne powiadomienie z Windowsa czy aplikacji mobilnej. A skoro tak, jest szansa, że w taki baner „pod przykrywką” klikniemy; zwłaszcza gdy nie mamy zbyt dużego obycia jeśli chodzi o sztuczki stosowane przez mniej uczciwych marketerów.

Jak może wyglądać trick banner?

Trick banner zazwyczaj dostosowuje się do kontekstu, w którym ma być wyświetlony. Inaczej więc wyglądają „reklamy” umieszczane na stronach WWW wśród zwykłych banerów, a inaczej – pop-upy wyświetlane na urządzeniach mobilnych. Na jakie trick bannery można się więc natknąć?

  • Imitowane powiadomienia systemowe – może to być komunikat o niskim stanie baterii, informacja o konieczności zaktualizowania aplikacji czy – co często stosowane przez cyberprzestępców – alert o wykryciu wirusa.
  • Fałszywe przyciski „Pobierz” lub „Play” – bardzo często pojawiają się na stronach oferujących darmowe pliki lub filmy do obejrzenia online, wprowadzając użytkownika w błąd, aby kliknął reklamę zamiast faktycznie działającego przycisku.
  • Fałszywe oferty – czyli do dziś pojawiające się na wielu stronach banery z podejrzanie atrakcyjnymi promocjami czy konkursami, w stylu „Zdobądź iPhone’a, całkowicie za darmo! Liczba nagród jest ograniczona!”
  • Ukryte reklamy w grach – nieuczciwi reklamodawcy wykorzystują też czasem gry mobilne, projektując banery, które wyglądają 1:1 tak, jak elementy interfejsu gry. Podobne praktyki zdarzają się także w zwykłych aplikacjach mobilnych, choć dziś już znacznie rzadziej.

Ale w każdym przypadku chodzi dokładnie o to samo. Twórcy banera wykorzystują znajome użytkownikowi oraz dopasowane do kontekstu frazy i ikony, by sprawić wrażenie, że stanowi on integralną część interfejsu.

Dlaczego trick banners są problematyczne – nie tylko z punktu widzenia odbiorcy?

Tak, dobrze zaprojektowany trick banner jest w stanie wygenerować całkiem sporo kliknięć. Ale ani żaden szanujący się reklamodawca, ani tym bardziej agencja marketingowa nigdy nie zaproponuje takiej formy promocji. Również większość platform reklamowych całkowicie zabrania stosowania tego typu banerów – lub przynajmniej stara się z nimi walczyć. 

Powodów – i to takich naprawdę oczywistych – jest kilka.

  1. Reklama, która manipuluje użytkownikiem i wprowadza go w błąd po prostu nie działa. Gdy użytkownik po nieumyślnym kliknięciu banera trafi na stronę marki czy produktu, na 99% od razu ją opuści. Krótko mówiąc – kliknięcia z trick bannerów są tak naprawdę bezwartościowe.
  2. Trick bannery nie niosą ze sobą żadnego przekazu reklamowego. Zwykłe banery mają sens nawet wtedy, gdy odbiorcy ich nie klikają – bo, tak czy inaczej, są w stanie przekazać komunikat marki, który być może zapadnie komuś w pamięć.
  3. Z trick bannerów bardzo często korzystają cyberprzestępcy – na przykład do tego, aby wyłudzać dane przez fałszywe formularze. Nikt raczej nie chce być kojarzony z takimi działaniami.
  4. Wreszcie, stosowanie tego typu reklam jest po prostu nielegalne. W krajach UE, zgodnie z Aktem o usługach cyfrowych (AUC), wszystkie reklamy wyświetlane w internecie muszą być w pełni transparentne. To znaczy – odbiorca musi być w stanie od razu rozpoznać, że dany materiał 1) jest reklamą i 2) w imieniu jakiej marki jest prezentowany.

Dlatego jeśli szukasz sposobów na to, aby skutecznie promować swój biznes w sieci – radzimy albo zainteresować się tradycyjną reklamą, albo… zainwestować w pozycjonowanie stron!

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!