A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Rate Card

Rate Card - czym jest i co oznacza w reklamie?

Z pojęciem Rate Card spotykamy się przede wszystkim w kontekście reklamy i działalności agencji marketingowych. Najprościej rzecz ujmując, pod tym pojęciem kryje się cennik świadczonych usług. Brzmi banalnie? W takim razie zagłębmy się w temat i sprawdźmy, z czego się składa i jak się go buduje.

Rate Card

Źródło: https://unsplash.com/photos/blue-and-white-visa-card-on-silver-laptop-computer-s8F8yglbpjo

Czym jest Rate Card?

Obracając się w otoczeniu marketingowym, prędzej czy później spotkasz się z pojęciem Rate Card. Co to takiego? Zgodnie z definicją jest to po prostu wartość cennikowa konkretnej formy reklamy. W odniesieniu do agencji marketingowych mówimy o cenniku usług, jakie świadczą. Rate Card nie dotyczy wyłącznie tych podmiotów, ale także firm, które sprzedają powierzchnię promocyjną w sieci, na przykład Facebook czy Google. Z cennikami spotykamy się w różnych miejscach, dlatego na pierwszy rzut oka nie budzą one większych wątpliwości. Problem jest jednak znacznie bardziej złożony, niż może się wydawać.

Jak stworzyć Rate Card?

Tworzenie cennika w każdej branży wygląda inaczej. Fryzjerzy, kosmetyczki czy serwisanci na ogół nie mają z tym problemów, ale już cennik reklamy to znacznie bardziej skomplikowana sprawa. Teoretycznie ceny można ujednolicić, jednak z klientami rozliczamy się przecież na wiele sposobów: godzinowo, od zrealizowanego projektu, od zrealizowanych poszczególnych etapów pracy. Ponadto ważna jest branża, w której działa zamawiający, nie można też zapomnieć o efektach, jakie chce osiągnąć, korzystając z konkretnej formy reklamy. 

Dlaczego warto stosować Rate Card?

Jeśli stworzenie Rate Card jest tak kłopotliwe, rozwiązaniem byłaby wycena indywidualna, która uwzględnia wszelkie najistotniejsze czynniki. Z drugiej strony, klient chce wiedzieć, czego może się spodziewać, wysyłając zapytanie ofertowe. Znając ceny, firmom łatwiej jest opracować budżet reklamowy, a następnie elastycznie nim zarządzać. Rate Card jest też pomocny dla reklamodawcy, ułatwiając operowanie cenami wewnętrznymi i umożliwiając oferowanie klientom różnego typu rabatów.

Co mają wspólnego Rate Card i rabaty?

Z pojęciem cennika związane są rabaty. Klienci lubią płacić mniej, otrzymując w zamian takiej samej jakości usługę. Rate Card nie uwzględnia upustów, które usługodawca może zaoferować klientowi, dlatego poszczególne ceny czasami wydają się wygórowane. Z drugiej strony, tak jak wspomniano, przy ich tworzeniu nie uwzględniamy indywidualnej sytuacji usługobiorcy. Innymi słowy, choć pierwotny Rate Card nie jest atrakcyjny, finalnie może okazać się korzystną ofertą. Jak wysokie rabaty są przyznawane? Nierzadko sięgają one 50,60, a czasami nawet 80%. Z drugiej strony, rabaty mogą odbijać się na jakości, jak ma to miejsce na przykład w przypadku Google. Teoretycznie możemy podać niższą cenę niż sugerowana, ale wpływa ona na pozycję reklamy.

Jak Rate Card wpływa na reklamę?

Rate Card i rabaty, jakie oferują poszczególni dostawcy usług, wywierają ogromny wpływ na rynek reklamowy. Co oczywiste, stanowią jeden z ważniejszych elementów czyniących firmę konkurencyjną. Polityka związana z Rate Card i oferowanymi rabatami musi być realizowana w taki sposób, aby z jednej strony przynosić oczekiwany zysk, z drugiej strony stać się rozpoznawalną marką kojarzoną przede wszystkim z wysoką jakością. Na Rate Card warto też spojrzeć z perspektywy klienta, który dysponuje pewnym budżetem reklamowym, a jednocześnie dąży do tego, by osiągnąć zamierzone cele. Musi więc balansować między akceptowanymi cenami a jakością usługi.

Rate Card – czynnik decyzyjny?

Rate Card to ważny czynnik dla usługodawców, który służy głównie do realizowania działań marketingowych, ale też prognozowania finansowego. Tymczasem dla klienta ceny i rabaty są oczywiście istotne, lecz nie powinni zapominać o jakości i celowości. Trudno o to, by producent ekskluzywnej odzieży damskiej reklamował się na portalach skierowanych do mężczyzn tylko ze względu na niską cenę. W kontekście Rate Card zwracamy natomiast uwagę na rabaty, które z mało atrakcyjnej ceny wyjściowej mogą uczynić korzystną ofertę.

Autor wpisu: Dorota Tkocz

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!