Ego bait content – czym jest i kiedy wykorzystywać tę strategię?
Spis treści
Jeśli chcesz dotrzeć do nowej grupy odbiorców, prędzej czy później musisz wyjść z własnych, dobrze Ci już znanych kanałów promocji. Jednym ze sposobów na to jest tzw. ego bait content. O tym, jak działa ta strategia i dlaczego potrafi być naprawdę skuteczna, piszemy poniżej.
Na czym polega ego bait?
Ego bait to strategia marketingowa polegająca na publikowaniu treści, które zwracają uwagę wpływowych w branży osób – influencerów, liderów opinii, itp. – i mogą skłonić ich do tego, aby ci udostępniali Twój content we własnych kanałach.
“Ego baity” mogą mieć różne postaci. Czasem sprowadzają się do, po prostu, wychwalania danej osoby albo marki – wtedy można od razu powiedzieć, że jest to zwykłe łechtanie ego. Z drugiej strony, pod tę strategię śmiało da się też podpiąć treści tworzone we współpracy. Przykład: jeśli zaprosisz branżowego eksperta do swojego podcastu albo poprosisz go o opinię do swojego artykułu/case study, możesz być praktycznie pewny, że on – sam z siebie – też opublikuje go na swoim profilu na LinkedIn, wrzuci story na Instagrama lub podlinkuje na własnej stronie.
I nie ma w tym nic wymuszonego; chyba każdy, kto tworzy w sieci lubi dzielić się ze swoimi odbiorcami tym, że, powiedzmy, wziął udział w projekcie innej marki, albo że inny ekspert ciepło się o nim wypowiedział w swoim tekście. Dla tej osoby jest to budowanie własnego wizerunku, dla Ciebie – jako autora – szansa na skorzystanie z jego zasięgów.
Dlaczego ego bait może być skuteczną strategią?
To też jest największa moc ego bait content – gdy jest skuteczny, pozwala dotrzeć do zupełnie nowej grupy odbiorców, która na co dzień może nie mieć żadnego kontaktu z Twoimi treściami. A gdy dodamy do tego fakt, że dzieje się to za pośrednictwem cieszącego się zaufaniem w danej społeczności influencera (lub innej firmy) – duża szansa, że przynajmniej kilka osób zainteresuje się tym, co jeszcze tworzy Twoja marka… i trafi do Twoich kanałów promocji: na profile w social mediach, na konto na YT czy na stronę internetową.
Druga rzecz – tego typu treści pomagają też budować relacje z influencerami, branżowymi ekspertami czy innymi markami. Tak jak powiedzieliśmy, na ego baitach (tych dobrze przygotowanych, nienachalnych) zyskują obie strony… a to już może być podwaliną pod dalszą współpracę.
Wreszcie, ego bait content potrafi też być przydatny w kontekście SEO. Jeśli ktoś podzieli się Twoimi treściami na swojej stronie, zyskasz praktycznie za darmo wartościowe backlinki.
Ego bait content – przykładowe formaty
Tak jak wspomnieliśmy, treści podpadające pod ego bait content mogą mieć bardzo różny charakter. Wymieńmy te najważniejsze.
- Wywiady – chyba najbardziej oczywisty format, która i dostarcza odbiorcom wartość, i praktycznie gwarantuje, że druga strona udostępni Twój materiał (kto by z tego zrezygnował?). Oczywiście, taka forma wymaga dużego zaangażowania obu stron.
- Artykuły z udziałem ekspertów spoza Twojej marki – zamiast przygotowywać cały wywiad, możesz po prostu poprosić o komentarz do Twojego tekstu (ewentualnie materiału wideo). Wypowiedzi ekspertów nie dość, że uwiarygodniają Twój content, to też dają szansę na udostępnienia w ich własnych kanałach.
- Branżowe rankingi, top listy, nagrody – prosty sposób, aby zwrócić czyjąś uwagę na Twoje treści; każdy lubi przecież chwalić się swoimi osiągnięciami. Warto tylko uważać, żeby takich wyróżnień nie wręczać “na siłę”, wyłącznie dla budowania zasięgów – łatwo to wyczuć.
- Recenzje, relacje z wydarzeń, itp. – bardzo wartościowy z punktu widzenia odbiorcy format… pod warunkiem, że autor pozostaje rzetelny i obiektywny.
Ważne jest jedno – to, aby Twój content nie był jedynie łechtaniem czyjegoś ego. Tak samo jak każdy inny typ treści, ego bait content musi przede wszystkim dostarczać wartość, być ciekawe, angażujące i, oczywiście, szczere. Jeśli tego zabraknie, przejrzą Cię i Twoi odbiorcy, i osoba, na której zasięgach chcesz wybijać swoje treści. Dlatego też stosując ego baity trzeba być bardzo ostrożnym – inaczej ta strategia może obrócić się przeciwko Tobie.