Budowanie marki osobistej — poradnik
4 min
4 min
Na skróty
„Marka osobista to wszystko, co ludzie mówią o Tobie, gdy nie ma cię w pokoju” — tak pojęcie personal brandingu zdefiniował założyciel i szef Amazona, Jeff Bezos. Jeżeli działasz w internecie (ale nie tylko!) pod własnym nazwiskiem — to właśnie siła Twojej marki osobistej decyduje o Twojej rozpoznawalności, autorytecie i zaufaniu, jakim darzą Cię klienci. Wyjaśniamy, jak budować własną markę — i dlaczego warto to robić. Zapraszamy do lektury.
Marka osobista (personal brand) to konsekwentnie kreowany wizerunek publiczny osoby — polityka, twórcy internetowego czy freelancera; innymi słowy każdego, kto sam dla siebie jest swoim najważniejszym, marketingowym „zasobem”. Całokształt działań, które służą budowie, promocji oraz utrzymywaniu tego wizerunku nazywamy strategią personal brandingu.
Inaczej mówiąc — personal branding jest po prostu autopromocją. Sposobem, w jaki promujesz sam siebie na tle innych; w jaki przedstawiasz sens swojej działalności, wyrażasz swój charakter i pozwalasz się zapamiętać potencjalnym (i stałym) klientom.
Na markę osobistą składa się cały szereg elementów:
Ktoś mógłby powiedzieć, że w takim razie każdy z nas posiada swoją markę osobistą. Nie do końca. Tym, co wyróżnia personal brand jest fakt, że proces jego tworzenia powinien być w jak największym stopniu świadomy i kontrolowany. Nie jest to możliwe w stu procentach — nikt nie ma przecież pełnej kontroli nad tym, jakich spotkamy na swojej drodze ludzi i co oni o nas pomyślą. Możemy jednak na to wpływać, przy pomocy odpowiednio zaplanowanych działań komunikacyjnych, własnego know-how i cech osobowościowych.
Budowanie marki osobistej jest procesem, który w zasadzie nigdy się nie kończy. Każde działanie w obszarze prowadzonej działalności (a czasem i poza nią) ma wpływ na Twój wizerunek. Im szybciej sobie to uświadomisz — i podejdziesz do kreowania marki jak prawdziwy strateg — tym większą masz szansę na stworzenie silnego, autentycznego brandu, w który Twoi odbiorcy naprawdę uwierzą.
Skuteczna strategia personal brandingu powinna składać się z trzech punktów — przedstawimy je poniżej.
Zanim przystąpimy do działania, warto wziąć głęboki oddech i odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
W kontekście każdego z tych pytań warto się także zastanowić, w jakim punkcie Twoja marka osobista znajduje się „na ten moment” — jak jest postrzegana i ile jej brakuje do osiągnięcia celu.
Załóżmy, że wiemy już, jaki ma być wizerunek Twojej marki. Teraz należy opracować strategię działania. Nie ma na to uniwersalnego przepisu — dlatego też, jako działająca w świecie wirtualnym agencja SEO, skupimy się na promocji marki w sieci:
Jak wspomnieliśmy — o swoją markę osobistą należy dbać „bez końca”. Niezależnie od tego, do jakiej grupy docelowej próbujesz dotrzeć — i jakie kanały komunikacji wybierzesz, strategii rozwoju marki powinny przyświecać cztery zasady:
Jeżeli jesteś freelancerem, prowadzisz szkolenia lub zajmujesz się tworzeniem contentu w internecie — Twoja marka osobista będzie Twoim najlepszym narzędziem marketingowym. Pokazując, kim jesteś — jakie są Twoje wartości i charakter — możesz naprawdę wyróżnić się na tle konkurencji. A przy tym także i zbudować pozycję godnego zaufania eksperta (wszyscy bardziej ufamy ludziom, których znamy) oraz zwiększyć swoją rozpoznawalność, co z czasem przełoży się na wzrost zysków.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.