A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Crowdfunding

Co to jest Crowdfunding?

Powodzenie w biznesie zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest zdobycie finansowania. Pozyskiwanie funduszy za pomocą crowdfundingu wyróżnia się transparentnością przepływu środków. Sprawdź, co oznacza to pojęcie, a także jakie daje możliwości.

Co to jest crowfunding – definicja            

Zgodnie z definicją z Wikipedii crowdfunding to inaczej finansowanie społecznościowe. Jest to zatem forma finansowania różnego rodzaju projektów przez społeczność, która została wokół nich zorganizowana. W takim przypadku przedsięwzięcie zostaje pokryte finansowo dzięki dużej liczbie drobnych i jednorazowych wpłat.

Bardzo często wspomniane określenie jest używane w odniesieniu do zbiórek, które są prowadzone w Internecie. Inna definicja mówi, że crowdfunding to rodzaj gromadzenia i alokacji kapitału przekazywanego na rzecz rozwoju określonego przedsięwzięcia. W zamian za udział w zbiórce osoby, które dokładają się do projektu, mogą liczyć na określone świadczenia zwrotne. 

Tym sposobem uczestnicy zbiórki mogą otrzymać na przykład konta VIP, jeśli celem akcji jest produkcja gry komputerowej, która wymaga rejestracji. W naszym kraju działa Polskie Towarzystwo Crowdfundingu, które promuje nazwę „finansowanie społecznościowe” jako polski odpowiednik angielskiego wyrazu. Źródłosłów terminu „crowdfunding” to „crowd” – tłum oraz „funding” – finansowanie.

Jaka jest historia crowdfundingu?

Opisywane zjawisko ma spore korzenie w przeszłości. Można powiedzieć, że przodkiem crowdfundingu była subskrypcja. Popularna w XVIII wieku. Z kolei rozwój subskrypcji zauważono w wieku XIX. W tamtym czasie dotyczyła ona muzyków, którzy zbierali środki finansowe. Ogłaszali oni, że sprzedadzą swoim zamożnym fanom nowe utwory w postaci zapisu nutowego. Ten model biznesowy wykorzystywał na przykład Beethoven.

Zobacz:  Chatbot Marketing

Nowoczesny crowdfunding znany jest w USA od roku 1997. Wtedy też amerykańscy fani muzyki w rok zebrali 60 tysięcy dolarów na sfinansowanie trasy koncertowej rockmenów z Marillion. W 2009 roku powstała znana dziś na całym świecie platforma Kickstarter. To właśnie na niej pieniądze zebrali między innymi twórcy gry Ashes of Creation. Aktualnie kickstarter jest najpopularniejszą platformą tego typu dostępną w internecie.

Crowdfunding

Przeczytaj także: Pozycjonowanie

Crowdfunding – dlaczego ludzie uczestniczą w zbiórkach?

Bardzo często tym, co sprawia, że ludzie angażują się w crowdfunding jest chęć wsparcia projektów. Znany na całym świecie portal przeznaczony do crowdfundingu, czyli Kickstarter jest bowiem żyłą złota dla ogromnej liczby między innymi programistów. Jeżeli dla przykładu ktoś marzy o tym, aby ukazał się remake jego ukochanej gry sprzed dwudziestu lat, z pewnością wesprze zespół twórców. 

Crowdfunding nie ogranicza się jednak wyłącznie do oprogramowania. Tak naprawdę lista dziedzin, do których mogą należeć projekty, jest nieograniczona. Sporo mówiło się kiedyś o zbiórce na hełm do rzeczywistości wirtualnej. Często poruszany na łamach serwisów informacyjnych był także wynalazek NeuroOn, którego celem miała być optymalizacja faz snu. 

Wspomniany projekt zebrał największą w Polsce kwotę. Z kolei crowdfunding, którego celem była produkcja malutkiej konsoli Ouya owocował kwotą 8,5 miliona dolarów. Ludzie, którzy chcą wesprzeć takie autorskie projekty –  na przykład twórców oprogramowania lub urządzeń, mogą czasami otrzymać produkty przedpremierowo. 

Zobacz:  Googlebot

W jeszcze innych sytuacjach uzyskują dostęp do kont premium. Tak jest na przykład w przypadku znanej w kręgach RPG gry Ashes of Creation. Osiągnęła ona spektakularny sukces w kampanii crowdfundingowej. Osoby, które złożyły się na grę, zostały wyróżnione przez twórców i jest to widoczne w wirtualnym świecie. 

Jeżeli Ty również jesteś zainteresowany stworzeniem własnej zbiórki, możesz ją wypromować ze wsparciem sprawdzonej agencji interaktywnej. Spośród polskich usługodawców świetnie sprawdzi się na przykład Semcore. Dzięki ekspertom informacja o Twojej kampanii crowdfundingowej dotrze naprawdę wszędzie.

Crowdfunding – przepisy prawne

Osoba lub firma, która decyduje się na zorganizowanie zbiórki za pośrednictwem serwisów przeznaczonych do crowdfundingu, musi mieć na uwadze kwestie prawne. Za każdym razem przepisy, które mają zastosowanie, pochodzą od konkretnej platformy.

Nie istnieją bowiem ogólne regulacje, które obowiązują w każdym przypadku. Istnieje również tak zwany crowdfunding charytatywny, który nie oferuje internautom nic w zamian. Jego działanie podlega ustawie o darowiźnie, a w związku z tym wymaga opłacenia podatku o odpowiedniej wysokości. W sytuacji, gdy za wsparcie użytkownik otrzymuje gotowy produkt (na przykład egzemplarz gry), można już mówić o umowie sprzedaży.

Podsumowując, pamiętaj o tym, że każdy pomysł można zrealizować ze wsparciem internetowej społeczności. Na przykładzie wielu projektów z całego świata można dojść do wniosku, że liczy się dobry pomysł i odpowiednie jego nagłośnienie. O crowdfundingu słyszy się coraz więcej zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 3,7 / 5. Liczba głosów: 3

Brak głosów - oceń jako pierwszy!