Google Koliber – poznaj ten algorytm
4 min
4 min
Na skróty
Google nieustannie wprowadza nowe algorytmy, aby usprawnić działanie wyszukiwarki. Ważna zmiana zaszła w roku 2013, kiedy to wprowadzono algorytm Google Koliber. Dzięki temu wyszukiwarka Google skupia się dzisiaj nie tylko na pojedynczych frazach kluczowych, ale również na ich synonimach i wyrażeniach, które je zawierają. Utrudniło to działania specjalistom SEO, którzy muszą teraz brać pod uwagę zdecydowanie więcej czynników pracując nad pozycją strony. Odkąd wprowadzony został algorytm Koliber wyszukiwarka prezentuje treści, będące odpowiedzią na pytanie zadane przez użytkownika, zamiast wyników skupiających się na poszczególnych słowach zapytania. Warto brać go pod uwagę podczas opracowania strategii pozycjonowania.
Odpowiadając na pytanie, co to Google Kaliber, musimy najpierw wyjaśnić kilka kwestii. Zacznijmy od tego, że Google wykorzystuje różne algorytmy, mające na celu poprawienie komfortu użytkowników. Zadaniem algorytmow jest indeksowanie treści umieszczanych w internecie. Dzięki analizie informacji znajdujących się na poszczególnych stronach internetowych, możliwe jest pokazywanie wyników, odpowiadających zapytaniom użytkowników internetu. Algorytmy regularnie analizują miliony stron, oceniają treści które się na nich znajdują, a następnie dostarczając Google informacji niezbędnych do ustalenia pozycji witryn w wyszukiwaniach.
Wśród różnych algorytmów, znajdziemy m.in. Page Rank, Pingwina, Pandę, czy Kolibra. W tym artykule zajmujemy się tym ostatnim. Co sprawdza Google Koliber, na czym się skupia i na czym on tak naprawdę polega? Google Koliber jest algorytmem, który analizuje zawartość internetu pod kątem zapytań, jakie zadają użytkownicy korzystający z wyszukiwarki Google. Omawiany algorytm odpowiada między innymi za udzielanie tak zwanych Direct Answers. Mowa o bezpośrednich, zwięzłych i konkretnych odpowiedziach na zadane pytania, wyświetlanych w ramkach na górze wyszukiwań. Tekst znajdujący się w ramce pochodzi ze strony internetowej, która została wybrana przez Koliber, ze względu na treść stanowiącą najtrafniejszą odpowiedź na zadane pytanie. Dzięki temu algorytm jest w stanie badać intencje użytkowników, a następnie dawać im dostęp do poszukiwanych treści, bez konieczności opuszczania wyszukiwarki.
Dzięki wprowadzeniu w 2013 roku nowego algorytmu poz nazwą Koliber znacząco wzrósł procent dopasowań wyników, przypisywanych do konkretnych zapytań. Google Koliber ma kilka celów, do których należą m.in.: kładzenie większego nacisku na wyszukiwania lokalne, dokładniejsze wykrywanie spamu oraz wyświetlanie wyników, które będą lepiej dopasowane do urządzeń mobilnych.
Zastanawiając się, co sprawdza Google Koliber, warto zwrócić szczególną uwagę na fakt, że zadaniem algorytmu jest jak najlepsze przeanalizowanie zapytań użytkowników. Głównym jego celem jest zrozumienie intencji użytkowników i udzielenie jak najdokładniejszej odpowiedzi na zadawane przez nich pytania. To wszystko bez konieczności wchodzenia przez użytkownika na konkretną stronę.
Google Koliber jest algorytmem, który ma znaczny wpływ na SEO. Tworząc treści, nie powinniśmy się bowiem skupiać na umieszczaniu w nich wyłącznie fraz kluczowych. W kontekście analizy wykonywanej przez Koliber, dużo ważniejsze jest zamieszczanie w witrynach tekstów, będących odpowiedzią na pytania zadawane przez użytkowników. Istotne jest również to, żeby tworzone treści były wysokiej jakości. Jednym z ogólnych celów Google jest bowiem prezentowanie swoim użytkownikom jak najbardziej przydatnych i wartościowych treści. W tym momencie warto wspomnieć, że Google Koliber znacząco poprawił interpretowanie tzw. long tail phrases, czyli fraz z długim ogonem. Dzięki temu wzrosła m.in. trafność zapytań głosowych, wykorzystujących mechanizm Google Voice Search.
Optymalizacja treści pod algorytm Google Koliber wymaga przewidywania, jakie pytania będą zadawali użytkownicy. Dzięki temu, będziemy mogli umieścić na naszej stronie teksty, stanowiące odpowiedzi na zapytania wpisywane w wyszukiwarkę. Aby zrozumieć, jakie działania mogą przynieść oczekiwane rezultaty, musimy wiedzieć, co sprawdza Google Koliber? Przede wszystkim, algorytm sprawdza, czy dana strona jest wartościowa i posiada treści dobrej jakości, o dużej wartości merytorycznej. Algorytm ma za zadanie umieszczać wysoko na liście wyników te strony, które mogą być przydatne z punktu widzenia użytkowników. Chcąc zoptymalizować stronę pod Google Koliber, powinniśmy zadbać o to, żeby cała treść, znajdująca się na naszej stronie, dotyczyła konkretnego zagadnienia, będącego odpowiedzią na zapytanie użytkownika. Oczywiście, obecność fraz kluczowych w treści w żaden sposób nie będzie negatywnie wpływała na pozycjonowanie. Pod warunkiem, że słowa kluczowe będą naturalnie wplecione w treść.
Pamiętajmy, że Google Koliber sprawdza strony pod kątem potencjalnej przydatności dla użytkowników. Dlatego, tworząc jakiekolwiek treści, powinniśmy mieć na uwadze potrzeby realnych odbiorców, a nie robotów sieciowych. Dobrym zabiegiem, pomagającym w lepszym zoptymalizowaniu treści, jest umieszczanie w niej synonimów fraz kluczowych. Optymalizując stronę, warto pamiętać, że Google Koliber analizuje lokalizację użytkownika (o ile użytkownik zgadza się na jej udostępnianie). Oznacza to, że jeżeli tworzone przez nas treści mają jakieś powiązanie z konkretnym regionem, to warto ten fakt zaznaczyć. Algorytm ma bowiem za zadanie pokazywać (w miarę możliwości) lokalne wyniki.
Wiemy już, co to Google Koliber. Nie jest to typowa aktualizacja dotychczasowych algorytmów, ale ogólna zmiana w sposobie interpretowania zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę. Głównym zadaniem Kolibra jest interpretowanie zapytań użytkowników w sposób kontekstualny. Oznacza to, że wysoko na liście wyszukiwań będą się znajdowały te strony, które konkretnie i wyczerpująco odpowiadają na dane zapytanie.
Nienaturalnie wyglądające strony, zawierające dużą ilość sztucznie upchniętych słów kluczowych, tworzone bardziej dla robotów, niż realnych użytkowników, straciły na znaczeniu. Na wprowadzeniu Google Koliber najbardziej zyskały strony, które niekoniecznie zawierają konkretne frazy lub słowa kluczowe, ale za to reprezentują sobą wysoki poziom merytoryczny, a także pokrywają się tematycznie z pytaniami użytkowników.
Oznacza to, że chcąc zoptymalizować stronę pod ten algorytm, powinniśmy się skupić przede wszystkim na jakości umieszczanych na niej treści. Ważne jest to, żeby tekst był wartościowy i użyteczny dla użytkowników. Najprościej mówiąc – strony mają być tworzone dla realnych odbiorców. Co za tym idzie, wszystkie teksty, które umieszczamy na stronie, powinny być pisane naturalnym językiem, bez sztucznego upychania fraz kluczowych. Tak, żeby nacisk był kładziony nie tylko na SEO, ale również na UX . Niemniej warto pamiętać, że nie zawsze algorytm Google Koliber ma istotne znaczenie. Podczas działań SEO należy go brać pod uwagę wtedy, gdy zależy nam na pozyskaniu użytkowników poszukujących odpowiedzi, a nie konkretnych produktów czy usług.