A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś

Czym jest eCPC?

Kampania Google Ads może przynieść wiele korzyści, pomaga zwiększyć rozpoznawalność marki, przyciąga uwagę użytkowników i jest w stanie realnie wpłynąć na sprzedaż w sieci. Istnieją możliwości zwiększenia skuteczności tego narzędzie reklamowego – jednym z nich jest tzw. eCPC.

Co to jest eCPC? Definicja

eCPC to skrót od Enhanced cost-per-click, czyli Ulepszony koszt kliknięcia. To opcjonalna, inteligentna (wykorzystująca zaawansowane systemy uczące się) funkcja, która pozwala na samodzielne ustawianie stawek w ramach kampanii reklamowej przy wykorzystaniu szerokiego zakresu sygnałów kontekstowych.

Jej celem jest maksymalizowanie liczby konwersji i podnoszenie ich wartości bez zwiększania budżetu kampanii. Jak to działa? Jak efektywnie skorzystać z tej możliwości?

eCPC a konwersja 

eCPC ma pozwolić Ci na uzyskanie większego zwrotu z inwestycji, jaką jest kampania Google Ads poprzez optymalizowanie określonych kosztów.  Algorytm podnosi, ustalone wcześniej indywidualnie, stawki za kliknięcie, wtedy, gdy zwiększa się prawdopodobieństwo szeroko pojętej konwersji i analogicznie obniża je, jeśli prawdopodopodobieństwo to maleje. W tym celu wykorzystuje takie dane, jak np.: informacje o przeglądarce użytkownika, urządzeniu, z którego korzysta, informacje o danych demograficznych, lokalizacji czy porze dnia. Chodzi więc o to, aby ulepszone CPC pozwalało uwzględniać niepowtarzalne okoliczności każdego wyszukiwania, a nie bazowało na standardowych założeniach. System jest w stanie prześledzić typowe wzorce kliknięć i konwersji i porównać je z Twoimi dotychczasowymi, przeszłymi wynikami. Dzięki temu np., jeśli prowadzisz sklep online, możesz korzystać w uwzględniania danych na temat określonych lokalizacji, które przynoszą Ci zazwyczaj większą sprzedaż i pod tym kątem skutecznie optymalizować swoje działania reklamowe, podobnie w przypadku pobrań aplikacji przy korzystaniu z określonych przeglądarek itd. Dlatego też, aby poprawnie aktywować eCPC, musisz najpierw skonfigurować śledzenie konwersji, które pozwoli Ci zdobyć informacje na temat tego, czy konkretne reklamy Google Ads zachęciły użytkowników do określonych, docelowych akcji – oczywiście nie tylko sprzedaży, ale i np. zapisania się newslettera czy nawiązania kontaktu telefonicznego.

Zobacz:  Ścieżka konwersji

eCPC

eCPC a pozycjonowanie organiczne 

Choć eCPC jawi się jako kuszące i efektywne rozwiązanie, rodzi się pytanie – co, w tym kontekście, z kwestią pozycjonowania organicznego? W żadnym stopniu nie są to działania, które miałyby się wykluczać. Kampania Google Ads z usprawnieniem w postaci ulepszonego CPC jest w stanie dać szybsze, bardziej doraźne wyniki – sprawdzi się szczególnie w przypadku nowych firm, które nie są jeszcze zbyt rozpoznawalne w sieci i nie mają szansy na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Nie zmienia to faktu, że równolegle należy jednak rozwijać elementy długoterminowej strategii pozycjonowania organicznego, a więc działań związanych z optymalizacją witryny oraz naturalnym linkowaniem (zewnętrznym i wewnętrznym). W obu przypadkach mamy przecież do czynienia z tym samym celem – zwiększeniem ruchu na stronie oraz poprawą współczynnika konwersji, stąd też najlepsze efekty jesteśmy w stanie osiągnąć poprzez uzupełnianie się tych dwóch obszarów pozycjonowania. Warto także uwzględnić w indywidualnej strategii SEO dane, który otrzymamy poprzez śledzenie konwersji podczas kampanii Google Ads– będą one miały znaczenie np. przy precyzyjnym określaniu profilu docelowego odbiorcy czy przygotowywaniu biblioteki słów kluczowych. Działa to w dwie strony, ponieważ informacje, które pozyskamy w planowaniu i realizacji działań SEO również można wykorzystać w rozwijaniu płatnego pozycjonowania. To wzajemne uzupełnienia się wiąże się z licznymi profitami – pozwala między innymi zintensyfikować obecność sieci, zwiększyć zaufanie do marki, efektywnie zarządzać budżetem, optymalizować działania na drodze do poprawy konwersji.

Zobacz:  Crawl rate limit

eCPC

Przeczytaj także: Audyt SEO i Cennik pozycjonowania

Jak ustawić eCPC? 

Jak w takim razie aktywować eCPC? Należy zalogować się w swoim koncie Google Ads, następnie, korzystając z menu przejść do „Kampanii” i wybrać dokładnie tę, w której chcemy wprowadzić zmiany. Następnie w „Ustawieniach” wybieramy sekcję „Stawki” i opcję „Zmień strategię ustalania stawek”. Kolejny krok to wybranie z menu pozycji „CPC ustawiany samodzielnie”, a następnie opcji „Włącz Ulepszony CPC”. Po tej zmianie Google automatycznie wybierze metodę rotacji reklam jako ustawienie „Optymalizuj”. Teraz wystarczy już tylko zapisać zmiany i gotowe – możemy już korzystać z funkcji ulepszonego kosztu kliknięcia. Warto jednak mieć na uwadze, że aktywacja eCPC przebiega nieco inaczej w przypadku kampanii produktowych czy kampaniach reklam hoteli w porównaniu z kampaniami w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Co więcej, stawki dla urządzeń mobilnych należy ustawić oddzielnie. 

Aby odpowiednio ocenić, czy Enhanced cost-per-click to opcja, która sprawdza się w danym przypadku, należy wstrzymać się z oceną strategii, co najmniej, przez kilkanaście dni, ponieważ mniej więcej taki okres jest potrzebny do zebrania odpowiedniej ilość danych analitycznych. Należy pamiętać, że spadki liczby kliknięć będą tak samo naturalne, jak i wzrosty, dlatego nie powinny budzić większych obaw – zaoszczędzone na spadkach kwoty zostaną wykorzystane, gdy pojawi się większa szansa na konwersję. Znaczenie ma także fakt, iż część konwersji może być opóźniona, a na wyniki z danego okresu może wpływać konkurencyjność aktualnych kampanii czy choćby okresy świąteczne. Reasumując – dobrze unikać wyciągania pochopnych wniosków, zwłaszcza, że główną zaletą poprawnego wykorzystania tej funkcji jest szansa na faktyczny rozwój biznesu, zwiększenie zysków i poprawę konkurencyjności. Warto również docenić poziom kontroli, który zyskuje reklamodawca – dzięki niemu łatwiej balansować budżetem strategii SEO, również w zakresie pozycjonowania organicznego. 

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!