A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Błąd 404

Czym jest błąd 404 i jak sobie z nim poradzić?

Niektóre, krytyczne błędy na stronach internetowych w znaczny sposób wpływają na ich walory użytkowe. Zdarza się, że wyświetlający się na ekranie error może całkowicie uniemożliwić przeglądanie zasobów strony. Jednym z najczęściej spotykanych błędów krytycznych jest błąd 404. Co należy o nim wiedzieć? Jak naprawić błąd 404, aby nie wpływał negatywnie na walory użytkowe witryny?

Błąd 404

Zdj 1. Błąd 404 może mieć różne źródła powstawania

Źródło: https://pixabay.com/photos/not-found-404-error-file-not-found-2384304/

Kody błędów 4xx (czyli np. error 404 lub 401) to tzw. błędy krytyczne, które uniemożliwiają lub znacznie utrudniają przeglądanie zasobów witryny internetowej. Związane są z problemem dostępu do zasobów ze strony serwera lub użytkownika. Błąd 404 to jeden z najpopularniejszych, ale też najbardziej uciążliwych ze wszystkich problemów, które pojawiają się podczas przeglądania witryny internetowej.

Błąd 404 – co to? Kiedy się pojawia?

Błąd 404 to kod, który wskazuje, że serwer nie odnalazł zasobów przypisanych do określonego przez użytkownika przeglądarki adresu URL. Objawia się informacją, że dana strona nie została odnaleziona na serwerze. Może też pojawić się charakterystyczny napis „404 not found”. 

To jeden z najczęściej spotykanych błędów wpływających na zakres przeglądania strony internetowej. Może pojawić się głównie w dwóch przypadkach. Pierwszy oznacza, że użytkownik źle wpisał adres URL witryny, który nie prowadzi do żadnych zasobów na danym serwerze. Drugi wiąże się z faktem, że właściciel strony internetowej przeniósł ją, usunął lub zdefiniował zły URL.

W obydwu przypadkach skutek jest jeden. Zamiast oczekiwanych zasobów sieciowych, pojawi się charakterystyczna plansza z błędem.

Błąd 404 – znaczenie z punktu widzenia użytkownika

Jakie znaczenie ma 404? Przede wszystkim może negatywnie wpłynąć na odbiór marki i obniżyć liczbę użytkowników. Jeżeli wynika z błędnego definiowania strony internetowej jej właściciela, klienci po prostu zaczną wybierać konkurencję, rezygnując z odwiedzania witryny danego przedsiębiorcy.

Poza tym nagminne wyświetlanie się błędu 404 obniża parametry SEO. Każda agencja SEO, która realizuje pozycjonowanie zaczyna od przeprowadzenia analizy błędów, w tym kontroli ewentualnego wyświetlania się kodu 404. Audyt SEO powinien wskazać, jakie adresy URL są niepoprawne i gdzie brakuje odpowiedniej treści. 

Obniżone parametry SXO (UX i SEO) ostatecznie mogą w wymierny sposób obniżyć współczynnik konwersji, co w skrajnych przypadkach doprowadza do zmniejszenia obrotów przedsiębiorstwa. Warto więc zadbać, aby error 404 nie wyświetlał się na stronie. W jaki sposób możesz zrealizować ten cel?

Błąd 404

Zdj 2. Przykładowy komunikat pojawiający się przy błędzie 404

Źródło: https://www.mbridge.pl/wp-content/uploads/2021/02/404-error.png 

Błąd 404 – jak naprawić?

Naprawa błędu 404 dzieli się na realizację z punktu widzenia użytkownika oraz z punktu widzenia właściciela strony internetowej. Jeżeli „winnym” wyświetlania się błędu 404 jest użytkownik witryny internetowej, może on załadować ponownie witrynę (zdarza się, że doszło do chwilowego zaniku połączenia z siecią) lub sprawdzić, czy wpisany adres URL jest poprawny. Niekiedy jeden znak może utrudnić załadowanie zasobów witryny internetowej. Ostatecznym rozwiązaniem jest usunięcie plików cookies. Warto też skontaktować się z administracją strony internetowej, aby powiadomić ją o błędzie.

Jeżeli chodzi o właściciela witryny, to najlepszym rozwiązaniem jest kontrola adresów każdej podstrony internetowej. Należy zweryfikować, jaki adres jest błędny (np. źle zdefiniowana jest jego nazwa) i powiązać go z zasobami lub poprawić.

Często błędy 404 są pozostałością po okresie budowy witryny internetowej. Po zakończeniu działań przyjrzyj się, czy wszystkie podstrony mają prawidłowe adresy. Niekiedy „dziury” mogą zostać po testach lub przeprowadzanych zmianach. Zdarza się też, że źle zdefiniowane linki na stronie głównej prowadzą do nieistniejących podstron z powodu przeoczenia. 

Pamiętaj, żeby szybko reagować na pojawiające się błędy 404 na Twojej stronie internetowej. Im szybciej się za to zabierzesz, tym mniejsze konsekwencje wywoła tego rodzaju awaria. Jeżeli z kolei często dochodzi do pomylenia adresu URL przez użytkowników, zweryfikuj czy nie jest on np. zbyt trudny.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!