A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Brand Awareness

Co to jest Brand Awareness?

Brand awareness to świadomość marki, czyli rozpoznawalność konkretnej organizacji wśród społeczności. Wiele firm decyduje się na działania marketingowe, których zadaniem nie jest bezpośrednia sprzedaż, ale reklamowanie logo, sloganu oraz swojej usługi w kontekście spójności z brandem. Dzięki temu organizacja staje się znacznie bardziej rozpoznawalna, a to może prowadzić do wzrostu liczby konwersji.

Czym jest brand awareness?

Co to brand awareness? W tłumaczeniu z języka angielskiego termin ten oznacza ”świadomość marki”. Wśród marketerów takie sformułowanie jest wykorzystywane do określania metody badawczej, której celem jest badanie rozpoznawalności danego brandu. Świadomość marki zyskała szczególnie na znaczeniu w erze cyfrowej (online).

Choć już wcześniej brand awareness było wykorzystywane przez duże organizacje, takie jak McDonald’s, czy Coca-Cola, dzięki internetowi dosłownie każda firma może budować swoją rozpoznawalność. Na dodatek podejście klientów znacznie się zmieniło za sprawą dostępu do praktycznie każdej informacji online. Coraz częściej potencjalny konsument styka się z marką na ścieżce zakupowej poprzez reklamy czy pozycjonowanie stron internetowych. Te kanały marketingowe wyparły przede wszystkim telewizję oraz audycje radiowe, które obecnie są mniej popularne.

Brand awareness po polsku

Wyjaśniono co to brand awareness. W języku polskim określenie to jest stosowane w formie “świadomość marki” ewentualnie “rozpoznawalność marki”. Natomiast proces budowy świadomości/rozpoznawalności na rynku najczęściej jest określony brandingiem. W efekcie potencjalni klienci kojarzą daną organizację z konkretną ofertą oraz określonymi cechami (np. profesjonalizm, innowacyjność, niska cena).

Zobacz:  Hreflang

brand Awareness

Przeczytaj także: SXO oraz Pozycjonowanie sklepu

Jak budować siłę marki?

Współcześni klienci, którzy są zadowoleni z produktu lub usługi chętnie rekomendują ofertę innym użytkownikom i znajomym. W ten sposób konsument w naturalny sposób wspiera brand awareness, budując siłę marki. Firmy muszą sobie uświadomić, że większa liczba punktów styku z klientem oraz przekazywanych wiadomości niekoniecznie przekłada się na zwiększenie wpływu na owego klienta. Czasami wystarczy umocnić jeden element strategii marketingowej, aby zachęcić konsumenta do skorzystania z oferty, dodatkowo wspierając brand awareness i siłę marki poprzez zachęcanie do rekomendowania usług lub produktów. Współcześnie atrakcyjność marki jest modyfikowana przez opinie społeczności otaczającej klienta i te ostatecznie wpływają na to, jaki stosunek do marki wyrobi sobie jednostka. Wiele pozornie osobistych decyzji jest tak naprawdę podjęte na podstawie opinii ogółu. Siła marki powinna więc być budowana w oparciu o pozytywne relacje ze społecznością. Reklamy, które przez użytkowników są niejednokrotnie pomijane, mogą być mało skuteczne.

Mówiąc o sile marki, warto wyjaśnić, czym jest brand recall. Tym terminem określa się zapamiętywanie danej firmy oraz kojarzenie jej z konkretnym produktem bądź daną usługą. W ten sposób organizacja może budować przewagę nad konkurencją oraz pozyskiwać polecenia wśród społeczności, która będzie rekomendować ofertę potencjalnym klientom. Brand recall pomaga pozyskiwać klientów, tym samym zwiększając udział w rynku oraz lojalność wśród odbiorców.

Współczesna ścieżka zakupowa – model 5-Awareness

Brand awareness to termin ściśle powiązany z modelem 5-Awareness (5A). W ten sposób określa się współczesną ścieżkę zakupową, a jej elementy składowe to:

  • Aware – świadomość
  • Appeal – atrakcyjność
  • Ask – pytanie
  • Act – działanie
  • Advocate – orędownictwo
Zobacz:  Brand Safety

Według wielu specjalistów z zakresu marketingu – w tym Kotlera – model 5A jest alternatywą dla nieco przestarzałego archetypu AIDA. To narzędzie, które można zastosować w każdej branży. Pozwala na porównywanie różnych sektorów podczas wędrówki klienta, co przybliża ich charakter. Model 5A jest także do analizy relacji pomiędzy konsumentem a firmą na tle konkurencji. Strategia brand awareness zgodnie z tym archetypem ma miejsce na początku ścieżki zakupowej (aware – świadomość). Gdy potencjalni klienci będą rozpoznawać konkretną markę i kojarzyć ją z określonymi wartościami, chętniej skorzystają z oferty.

Krystian Fijał

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 16

Brak głosów - oceń jako pierwszy!