Co to jest Brand Safety?
Na skróty
Prowadzenie działań marketingowych nie jest nastawione jedynie na bezpośredni zysk, ale też na kreowanie wizerunku marki. Często sam kontekst, w którym umieszczona jest reklama może wpływać na jej odbiór. Dobre imię buduje się mozolnie, dobrze jest zatem uniknąć nadszarpnięcia go uważając na podstawowe błędy. Uwzględnienie w planach Brand Safety okaże się w tym pomocne.
Co to jest Brand Safety? – Definicja
Brand Safety oznacza bezpieczeństwo marki. To termin odnoszący się do działań oraz narzędzi, którymi posługują się podmioty realizujące procesy reklamowe z dbałością o to, by nie wpłynęły one negatywnie na ich wizerunek.
Ważne jest miejsce publikacji treści marketingowych. Niepożądany kontekst to taki, który jest sprzeczny z dobrymi obyczajami, może być też rażąco nieodpowiedni, na przykład szkodliwy społecznie. Dbanie o bezpieczeństwo pozwala na uniknięcie strat wizerunkowych, materialnych i negatywnych skutków prawnych. Brand Safety to także unikanie oszustw powiązanych z kradzieżą lub nieodpowiednim administrowaniem danymi osobowymi. Obecnie uznaje się, że wszelkie oszustwa w sieci powodują nie tylko straty finansowe, ale także wizerunkowe. Właśnie dlatego tak ważne jest nadzorowanie wszelkich kampanii i reklam.
Prowadzenie kampanii bez narażania firmy na ryzyko
Postawienie na świadome i odpowiedzialne rozdysponowywanie budżetów reklamowych to uwzględnienie w nich Brand Safety. Umieszczenie treści promujących markę wśród niewłaściwych obrazów naruszy jej wizerunek. Konteksty, w których nie powinny znaleźć się nawiązania do firmy to między innymi:
- odnoszące się do radykalnych poglądów politycznych,
- odnoszące się do nazizmu, neo-nazizmu, totalitaryzmu, faszyzmu,
- przedstawiające nieprawdziwe informacje, tzw. fake newsy,
- obrazujące przemoc, terroryzm,
- wypadki, katastrofy, kataklizmy, tragedie,
- treści pornograficzne,
- treści o charakterze rasistowskim, ksenofobicznym,
- propagujące dyskryminację na różnym tle,
- promujące hazard, narkotyki,
- treści pirackie,
- strony zawierające złośliwe oprogramowanie,
- działania nieuczciwej konkurencji,
- zawierające zniesławienie, znieważenie,
- zawierające wulgaryzmy, nawoływanie do nienawiści,
- profanujące,
- tematy wywołują burzliwe dyskusje w danym momencie (sytuacja na świecie, kryzysy, decyzje polityczne),
- sprzeczne z zasadami etycznymi i moralnymi,
- inne, uznane przez firmę za nieodpowiednie.
Dobry kontekst przedstawienia reklamy wpłynie pozytywnie na odbiór marki, produktu lub usługi.
Warto pamiętać, że o brand safety dba się także podczas realizacji strategii SEO. Wówczas możliwe jest przypadkowe lub celowe korzystanie z niedozwolonych technik. Ich wdrożenie często powoduje kary nakładane przez algorytm wyszukiwarki. Dlatego za pozycjonowanie powinny odpowiadać osoby doświadczone, np. wykwalifikowani specjaliści.
Przeczytaj także: SXO
Kroki zwiększające bezpieczeństwo
Sama marka musi zadbać o to, by żadne decyzje nie położyły się cieniem na jej dobrym imieniu, jednak w procesie dbania o Brand Safety biorą udział również podmioty z nią współpracujące. Wpływ mają agencje reklamowe, organizacje marketingowe, sieci afiliacyjne i wydawcy, to w ich gestii leży stworzenie środowiska, które wpłynie na pozytywny odbiór firmy w internecie. Użytkownicy oglądają reklamy cyfrowe na ogromnej liczbie witryn, w związku z tym może być to problematyczne, by umieszczać je tylko w bezpiecznym otoczeniu. Zatrudnienie osób, które będą o to dbały jest jednym z wyjść z sytuacji, istnieją też zautomatyzowane rozwiązania. Technologia reklamowa (Ad Tech) umożliwia strategiczne planowanie oraz optymalizowanie kampanii, tym samym pomaga osiągnąć zwrot inwestycji w reklamę. Bezpieczeństwo można zwiększyć poprzez działania prewencyjne, takie jak wdrożenie czarnych i białych list. Czarne listy obejmują blokowanie negatywnych praktyk i niewłaściwych treści. Białe listy umożliwiają wyświetlanie przekazów promujących markę tylko w określonych, wcześniej zdefiniowanych scenariuszach. Narzędzia te są skuteczne, jednak mogą zmniejszyć zasięgi reklamy.
Wpływ na rozwój i renomę firmy
Klienci, którzy identyfikują się z filozofią i wartościami promowanymi przez markę są dla niej niezwykle cenni. Najlepiej jest nastawić się na budowanie pewnej renomy, niż na bezpośredni szybki zysk, ponieważ ten, mimo iż bywa wielki, może okazać się krótkotrwały. Działania polegające na Brand Safety to takie, które przynoszą korzyść w dłuższej perspektywie. Należy zwrócić uwagę na to, że konsumenci są coraz bardziej świadomi, wnikliwie wyszukują informacji o produktach po które sięgają i dzielą się swoimi spostrzeżeniami, dlatego rzetelne firmy mogą bardzo dobrze prosperować. Jednym z przykładów zaszkodzenia swojej firmie jest powierzenie promowania usługi albo produktu kontrowersyjnym influencerom. Poprzez swoje zasięgi trafią do setek tysięcy odbiorców, jednak ich dyskusyjne działania będą utożsamiane z marką, a ona sama postrzegana jako podmiot, który je wspiera. W przypadku zaistnienia incydentu, zagrażającemu dobrej reputacji firmy, trzeba wdrożyć odpowiednie działania PR-owe.