Czym jest CSR (Corporate Social Responsibility)?
Na skróty
Skrót CSR jest bezpośrednio związany z zarządzaniem. Od wielu lat koncepcję tę wdrażają zarówno duże, jak i małe przedsiębiorstwa. Co kryje się pod tym trzyliterowym kryptonimem?
Co to CSR?
Co to CSR? Termin oznacza dosłownie społeczną odpowiedzialność biznesu. Skrót pochodzi z języka angielskiego i jest rozwinięciem słów Corporate Social Responsibility. Według tej koncepcji przedsiębiorstwo skupia się nie tylko na generowaniu zysków i korzyści, ale odpowiada także za sprawy bezpośrednio związane ze społecznością (jej problemami i potrzebami). Osoby, które mniej więcej wiedzą co to CSR, bardzo często kojarzą ten skrót z ekologią oraz pielęgnacją środowiska. Historia społecznej odpowiedzialności biznesu rozpoczyna się w Stanach Zjednoczonych końcem XIX wieku, gdy rozwijał się kapitalizm, natomiast bardziej skupimy się na tym, czym jest CSR dzisiaj i jak można zdefiniować to zagadnienie.
Odpowiadając na pytanie co to CSR, warto wspomnieć, iż społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest jednorazową akcją, a elementem strategii (koncepcją), która realizowana jest na wielu szczeblach zarządzania przedsiębiorstwem. To między innymi troska o środowisko, redukcja odpadów, czy efektywne zarządzanie zasobami. Koncepcję CSR wdraża coraz więcej przedsiębiorstw, a odpowiednio pokierowana strategia jest w stanie przynieść zyski, choć ogólnie strategia społecznej odpowiedzialności biznesu nie jest w żadnym stopniu skierowana na osiąganie przychodów.
Czym jest CSR w praktyce? Przykłady
Jeżeli chcesz przekonać się co to CSR w praktyce, najlepiej przeanalizować przykłady „z życia wzięte”. W przygotowanym zestawieniu pojawiają się głównie duże i powszechnie znane marki, ale pamiętaj, że społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja wdrażana przez wiele przedsiębiorstw, nawet te najmniejsze działające lokalnie, na bardzo małą skalę.
Danone – „Podziel się Posiłkiem!”
Specjalny program społeczny Podziel się Posiłkiem!, realizowany przez Danone ma na celu walkę z niedożywieniem wśród dzieci w Polsce. W ramach regularnej akcji zbierane są posiłki, które następnie trafiają do osób szczególnie potrzebujących. Co więcej, część zysków ze sprzedaży produktów Podziel się Posiłkiem przedsiębiorstwo przekazuje na walkę z niedożywieniem przez cały rok, a nie tylko w ramach regularnej akcji. To doskonały przykład przedstawiający czym jest CSR.
Tymbark – „Z podwórka na stadion o Puchar Tymbarku”
Realizowany przez Tymbark turniej „Z podwórka na stadion o Puchar Tymbarku” to społeczne wydarzenie organizowane regularnie. W ramach rozgrywek dzieci mogą czerpać edukację poprzez sport. Dodatkowo niektóre uzdolnione indywidualności mają szansę rozwijać swoje umiejętności w przyszłości, na przykład w szkółkach lub klubach piłkarskich.
Biedronka – „Razem Zadbajmy o Zdrowie”
Inicjatywa „Razem Zadbajmy o Zdrowie” to program, który ma na celu dbać o zdrowie pracowników sieci marketów Biedronka. Osoby zatrudnione w każdym mieście mogą skorzystać z profilaktycznych badań, w trosce o swoje samopoczucie oraz zdrowie. Warto zaznaczyć, że oferta badań profilaktycznych jest jednym z 20 programów wsparcia dla pracowników, które prowadzone są pod szyldem „Dla Nas. Razem w każdym momencie”.
Zalety wdrożenia koncepcji CSR w przedsiębiorstwie
Troszczenie się o społeczność przynosi wiele korzyści. Choć benefity mają bezpośrednio niewiele wspólnego z kwestiami finansowymi, w ostatecznym rozrachunku mogą być dla przedsiębiorstwa źródłem dodatkowego dochodu. W przeciwieństwie do jednorazowych i rzadkich akcji z zakresu CSR regularne działania są pozytywnie postrzegane przez społeczeństwo. W ramach pomocy społecznej oraz zaangażowania, więcej osób zaufa konkretnej marce i obdarzy ją głębokim zaufaniem. W efekcie może wystąpić zwiększona sprzedaż produktów oraz usług.
Czym jest CSR w praktyce? Jak zadbać o społeczną odpowiedzialność biznesu? To zależy głównie od tego, w jakiej branży działa konkretne przedsiębiorstwo. Od zwykłej filantropii w formie przekazywania pieniędzy na szczytny cel, zdecydowanie lepsze są akcje organizowane regularnie. Takie eventy pamięta się przez długi czas, dodatkowo mogą być nagłaśniane przez różne media” telewizję, radio lub internet.
Jeżeli jako przedsiębiorstwo niesiesz pomoc i dbasz o interesy społeczności, warto pokusić się o publikację raportu, na przykład końcem roku kalendarzowego. Udostępnianie podsumowań i statystyk buduje wiarygodność oraz zaufanie. Pamiętaj, że CSR może służyć do promowania pozytywnych zachowań względem społeczności. Marka dająca dobry przykład zachęci inne, postronne osoby do wspólnego wsparcia i niesienia pomocy. Na takich działaniach zawsze zyskuje wizerunek przedsiębiorstwa, a pamiętajmy, że współcześni konsumenci zwracają ogromną uwagę na to, co kupują i gdzie wydają swoje pieniądze. Warto nadmienić, iż z roku na rok rośnie liczba osób zaangażowanych w akcje ekologiczne, a w mediach coraz więcej mówi się o problemach środowiskowych. Poprawnie wdrożona koncepcja CSR w przedsiębiorstwie to wiele zalet, które mogą być widoczne dopiero po pewnym czasie.