Co to jest DMP (Data Management Platform)?
Na skróty
Platforma DMP (Data Management Platform) to hurtownia informacji o użytkownikach odwiedzających Twoją stronę internetową. Dzięki niej możliwa staje się personalizacja reklam wyświetlanych w witrynie, co ułatwia pozyskiwanie reklamodawców. DMP nie tylko wspomaga efektywność kampanii marketingowych, ale również zwiększa konkurencyjność.
Co to jest DMP?
Wyobraź sobie bank danych, w którym przechowywane są preferencje, zamiary i upodobania klientów odwiedzających Twoją stronę internetową. Brzmi dobrze? Tym właśnie charakteryzuje się DMP. Co to jest i jak działa? Data Management Platform to inaczej platforma, której zadaniem jest pozyskiwanie, przechowywanie, grupowanie i aktywowanie danych pochodzących z dowolnego źródła. Umożliwiają one identyfikowanie i klasyfikowanie odbiorców treści między innymi w taki sposób, aby dopasować do nich pojawiające się w witrynie reklamy.
Jak działa platforma DMP?
Platformy DMP wykorzystują algorytm Programmatic, który śledzi poszczególne ruchy użytkownika, odnotowując na przykład, w jakie linki kliknął. Aby pozyskiwać dane, potrzebują oczywiście zgody, jednak tych większość internautów udziela bez żadnych problemów. Algorytm nie tylko zbiera, ale też przetwarza informacje, dlatego właściciele witryn otrzymują gotowe raporty. Na ich podstawie mogą podjąć dalsze decyzje marketingowe, pozyskując również nowych reklamodawców dla swojego portalu.
Źródło: https://medium.com/@101writer/what-is-dmp-d9aa6fcfe057
Jakie zalety ma DMP? 5 największych profitów dla przedsiębiorców
Wiedząc, co to jest DMP, przejdźmy do zalet tego rozwiązania. Oto 5 największych korzyści, jakie z tytułu użytkowania odnoszą przedsiębiorcy:
- spersonalizowane reklamy – trafiają one do osób, które zainteresowane są konkretnymi produktami/usługami,
- profilowanie użytkowników – tworzenie unikalnych profili w oparciu o potrzeby, zachowania, przyzwyczajenia czy preferencje klientów,
- wgląd w dane rzeczywiste – informacje o użytkownikach spływają w trybie ciągłym, co pozwala elastycznie zarządzać witryną,
- zwiększenie bazy odbiorców – DMP pozwala opracować strategię marketingową, której celem jest szerzenie zasięgów,
- monetyzacja danych – pozyskane informacje można spieniężyć, a tym samym generować przychody.
Według IAB Polska wydatki na technologię DMP będą rosły w tempie 20% rokrocznie, co oznacza, że będzie z nie korzystać coraz więcej polskich firm.
Zarabiaj na reklamach dzięki DMP
DMP wspiera właścicieli witryn w różnych obszarach, a jednym z nich jest zarabianie na reklamach. Reklamodawcy zainteresowani są publikowaniem treści na stronach, które skupiają użytkowników poszukujących oferowanych przez nich produktów lub usług. Dzięki DMP dowiesz się na przykład, że Twoją stronę najczęściej odwiedzają mężczyźni w wieku 30-40 lat interesujący się motoryzacją. W ten sposób łatwiej będzie pozyskać reklamodawców działających w branży moto. Jak sugeruje Tomasz Brzeziński, Senior Data Scientist w NetsprintGroup, coraz większe znaczenie ma jakość, a nie ilość pozyskiwanych informacji. Dodatkowo, jeśli klient dokona zakupu po kliknięciu z poziomu Twojej witryny, część zysków trafi do Ciebie.
Dane niskiej jakości, czyli główne zagrożenie
Platformy DMP mają jedną podstawową wadę, a mianowicie korzystanie z nich niesie za sobą ryzyko pozyskania danych niskiej jakości. Nieistotne bądź nieaktualne informacje mogą stać się podstawą kampanii marketingowej, która nie tylko nie przyniesie oczekiwanych korzyści finansowych, ale nawet wygeneruje straty. Poważnym wyzwaniem jest też samo wdrożenie oprogramowania i zintegrowanie go z innymi systemami.
DMP – czy warto zainwestować?
DMP to jeden z elementów marketingu opartego na Big Data. Bez wysokiej jakości danych prowadzenie efektywnej kampanii nie jest możliwe, z czego zdaje sobie sprawę aż 93% marketerów. DMP to dobry sposób na pozyskanie informacji, jednak – jak każda innowacja – wymaga wiedzy, doświadczenia i pewnych umiejętności. Warto potraktować platformę jak narzędzie, z którego korzystają profesjonaliści.
Autor: Dorota Tkocz