A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Efekt świeżości

Efekt świeżości - definicja, przykłady zastosowania w marketingu

Nauka potwierdza, że ostatnie elementy w sekwencji najlepiej zapadają w pamięć i mają największe znaczenie – to tzw. efekt świeżości. Ale jak można przełożyć tę zasadę na działania marketingowe? Przyjrzyjmy się, w jaki sposób marketerzy mogą wykorzystać efekt świeżości, aby skuteczniej przyciągać uwagę klientów i zwiększać konwersje.

Efekt świeżości

Źródło: https://unsplash.com/photos/person-typing-on-apple-cordless-keyboard-RYyr-k3Ysqg

Czym jest efekt świeżości?

Efekt świeżości zakłada, że ​​człowiek dużo lepiej zapamiętuje informacje, które pojawiły się na końcu dowolnej serii, aniżeli te obecne wcześniej. Efekt świeżości jest ściśle powiązany z efektem pierwszeństwa, który odnosi się do lepszego zapamiętania pozycji pierwszych na początku sekwencji.

Efekt świeżości psychologia bada od dawna, a jego zasady sięgają prac Hermanna Ebbinghausa z końca XIX wieku, który analizował mechanizmy zapamiętywania i zapominania informacji. Obecnie wiemy, że zjawisko to znajduje zastosowanie w wielu obszarach życia, w tym w marketingu, gdzie może stanowić klucz do skuteczniejszego przekazywania i utrwalania komunikatów w umysłach odbiorców.

Efekt pierwszeństwa i świeżości – przykłady w życiu codziennym:

  • Pierwsze i ostatnie danie na weselu zapamiętamy najbardziej.
  • Artystów występujących na końcu i początku festiwalu będziemy mieć najdłużej w pamięci.

Efekt świeżości odnosi się do naszej tendencji do lepszego zapamiętywania i przypominania sobie informacji przedstawionych nam ostatnio, w porównaniu z informacjami, z którymi zetknęliśmy się wcześniej. Efekt świeżości jest jednym z dwóch błędów pamięciowych, które składają się na efekt pozycji seryjnej, zjawisko opisujące, w jaki sposób położenie elementu w sekwencji może wpływać na jego zapamiętywalność.

W jaki sposób skorzystać z efektu świeżości w marketingu?

Dobre wykorzystanie efektu świeżości w marketingu może pomóc zachęcić do podejmowania przez konsumentów zachowań, które prowadzą do większej liczby konwersji, lepszej sprzedaży, wyższej retencji i to dla każdego rodzaju biznesu.

Marketing wykorzystujący efekt pierwszeństwa świeżości działa najlepiej, gdy jest prowadzony z myślą o konsumencie. Oto kilka praktyk, które pomogą Ci ulepszyć czas i przekaz wykorzystując efekt pierwszeństwa i efekt świeżości

Wykorzystanie efektu świeżości w marketingu – wskazówki ogólne:

  • Zawsze zadbaj w końcowej sekwencji o namacalną i łatwo osiągalną zachętę w zamian za podjęcie działania przez klienta i koniecznie monitoruj interakcję.
  • Komunikacja w myśl efektu świeżości powinna koncentrować się na niezrealizowanych celach klienta i produkcie lub usłudze, które mogą mu pomóc odnieść sukces, co wzmocni efekt zapamiętywania.

Pamiętaj, że w efekcie świeżości chodzi o zrozumienie krótkoterminowego przechowywania informacji i tym, że ostatnie informacje z serii są znacznie lepiej zapamiętywane niż wcześniejsze.

efekt świeżości – przykłady:

  • Wykorzystanie kluczowego sloganu z wezwaniem do działania (call to action) na końcu reklamy – zdecydowanie wzmocni jej zapamiętywalność.
  • Umieszczenie swojego najdroższego lub najbardziej dochodowego produktu na końcu listy, co zwiększa prawdopodobieństwo, że zostanie zauważony i zapamiętany.
  • Jeśli robisz badania rynku, aby opracować nowe produkty lub udoskonalić te, które już oferujesz – pamiętaj, że pytania na końcu ankiet są tymi, które najprawdopodobniej przyciągną uwagę klienta. Zatem umieść tam najważniejsze informacje.

Efekt świeżości możesz wykorzystać także w działaniach wewnątrz firmy np. kiedy szkolisz personel marketingu, obsługi klienta i realizacji zamówień, wykorzystaj efekty pierwszeństwa i świeżości, aby podkreślić najważniejsze aspekty w celu usprawnienia procesów.

Przede wszystkim pamiętaj jednak, że tylko wtedy, gdy zadbasz o pełne i kompleksowe zrozumienie swoich odbiorców i ich potrzeby – będziesz w stanie stworzyć wyjątkowe i skuteczne kampanie – również wykorzystując w nich omawiany efekt świeżości.

Autor wpisu: Damian Grądzki

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!