A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Growth Hacking

Co to jest Growth Hacking?

Marketing to nieodłączna część każdego biznesu. Bez odpowiedniej promocji marki, niemal niemożliwe jest osiągnięcie sukcesu, szczególnie gdy na rynku znajduje się konkurencja. Dziś marketing wygląda nieco inaczej, niż jeszcze kilkanaście lat temu. Tradycyjne listy z zapytaniem ofertowym przerodziły się we wiadomości przesyłane pocztą elektroniczną, a komunikacja ze społecznością w głównej mierze opiera się na działaniach online. Jaką rolę w tych zmianach odgrywa Growth Hacking i czym właściwie jest?

Popularne strategie marketingowe

Zanim dowiesz się co to Growth Hacking, warto wspomnieć o popularnych strategiach marketingowych. Ich podstawowa znajomość pozwoli Ci lepiej zrozumieć nowoczesne formy promocji biznesu. Każda innowacyjna strategia marketingowa jest przeobrażeniem istniejącej już koncepcji.

Marketing-mix (4P) – klasyczne, wręcz książkowe przedstawienie marketingu. To koncepcja, która ciągle sprawdza się w wielu branżach. Według niej strategia powinna skupiać się na czterech głównych elementach: produkt, cena, dystrybucja, promocja (z j. ang: product, price, place, promotion – stąd określenie 4P). Zgodnie z tym archetypem, firma powinna skupiać się przede wszystkim na przedstawionych czterech elementach, aby w odpowiednim czasie i miejscu, za atrakcyjną cenę, klient mógł nabyć produkt, którego aktualnie potrzebuje.

Koncepcja 4C – to strategia będąca nowoczesnym przeobrażeniem wersji 4P. Zmiana ta wynika przede wszystkim z rozwoju marketingu – tradycyjny staje się cyfrowym. Jak sama nazwa wskazuje, archetyp 4C skupia się na czterech najważniejszych elementach: koszt (cost), potrzeby i pragnienia (customer value), wygoda zakupu (convenience), komunikacja (communication). W myśl tej koncepcji ważne jest nie tylko to, co ma do zaoferowania konkretna marka, ale liczy się także opinia klientów, ich sugestie oraz odpowiednia cena. Ogromne znaczenie ma również komunikacja dwustronna, budująca więź z odbiorcami i społeczność.

Strategia ekspansywna – to wariant, w którym ważne jest nieustanne zwiększanie przychodów ze sprzedaży. Przedsiębiorstwo realizujące tę koncepcję skupia się na wdrażaniu nowych produktów i ulepszaniu ich. W tym celu wykorzystuje się różne narzędzia oraz techniki sprzedażowe. Mniejsze znaczenie ma budowanie więzi z klientami czy społeczna odpowiedzialność biznesu. Liczą się zyski. Często realizacja strategii ekspansywnej łączona jest z cross-sellingiem oraz up-sellingiem, czyli dwoma popularnymi technikami sprzedażowymi.

Growth Hacking – to nowoczesna strategia marketingowa, która pierwszy raz pojawiła się na rynku początkiem XXI wieku.

Czasami Growth Hacking jest główną koncepcją przedsiębiorstwa. W takich przypadkach można określić go strategią marketingową. Innym razem Growth Hacking stanowi jedynie proces usprawniający działania promocyjne. Głównym celem tej koncepcji jest oddziaływanie na wszystkich elementach ścieżki sprzedażowej – od budowania świadomości na rynku, poprzez pozyskiwanie klientów, aż po zwiększenie zysków oraz opiekę nad klientami. To innowacyjne podejście do biznesu, które pozwoliło wielu dużym markom osiągnąć sukces. Świetnym przykładem wdrożenia Growth Hackingu jest Facebook, czy Apple.

Growth hacking - co to?

Przeczytaj także: Pozycjonowanie oraz Audyt SEO

Jak korzystać z Growth Hackingu skutecznie?

Wdrożenie Growth Hackingu nie zawsze wygląda tak samo. Powiedzieliśmy już, że strategia GH opiera się na optymalizacji wszystkich kanałów komunikacji cyfrowej. Warto więc skorzystać z profesjonalnych narzędzi, aby realizować ten cel. W tym przypadku dobrym rozwiązaniem będzie na przykład Brand24. Oprogramowanie pozwala reagować na wszystkie wzmianki na temat firmy lub produktu pojawiające się w internecie. Pamiętaj, że budowanie świadomości, reagowanie na zachowanie internautów i tworzenie dialogu jest bardzo ważne. Dzięki tym technikom konkretny brand staje się bardziej „ludzki” i postrzegany pozytywnie przez społeczność.

Growth Hacking nie wyklucza także działań SEO. Pozycjonowanie strony lub sklepu pozytywnie wpływa na widoczność i rozpoznawalność, dodatkowo zachęca potencjalnych klientów do zakupu, co pozytywnie wpływa na generowane przychody. Warto postawić na merytoryczny content. Google wspiera wartościowe teksty poprzez umieszczenie ich w answer boxach lub wysoko na liście organicznych wyszukiwań. To cenny element Growth Hackingu.

Wdrożenie nowoczesnej strategii marketingowej może opierać się także na tworzeniu wpisów gościnnych. Artykuły umieszczane na zewnętrznych portalach to nie tylko generowanie leadów, ale także budowanie świadomości marki w umysłach użytkowników. Podobnie działa system poleceń, z którego korzysta wiele dużych przedsiębiorstw. Wyobraź sobie, że osoba „A” poleca Twój produkt znajomemu o imieniu „B”. Gdy nowy klient zarejestruje się w sklepie, korzystając ze specjalnie wygenerowanego adresu URL, po czym dokona transakcji, konsument „A” otrzyma dodatkową zniżkę na kolejne zakupy. Proste i skuteczne.

Efekty Growth Hackingu

Czego oczekiwać po wdrożeniu strategii Growth Hackingu? Jeżeli marketing będzie realizowany kompleksowo, marka może liczyć przede wszystkim na bardzo szybki wzrost sprzedaży oraz większą rozpoznawalność wśród potencjalnych klientów. Stabilny i ciągły rozwój to klucz do wyprzedzenia konkurencji. Koncepcja GH może być wdrażana w wielu przedsiębiorstwach, nie tylko startupach e-commerce. Może to odpowiednia strategia dla Twojego biznesu?

Czym jest Growth Hacking?

Co to Growth Hacking w praktyce? Skupmy się najpierw na teorii. Słowo „growth” z języka angielskiego oznacza „wzrost”. Natomiast „hacking” to „hakowanie”, czyli termin znany w świecie IT, odnoszący się do wykonywania czynności trudnych, być może teoretycznie niemożliwych. Co to Growth Hacking w marketingu? Strategia ta ma na celu połączyć rozwój produktu z jego sprzedażą oraz komunikacją społeczną. W efekcie osoba określana mianem Growth Hackera powinna mieć cechy nie tylko marketera, ale również programisty, czy przedsiębiorcy. Głównym zadaniem koncepcji GH jest optymalizacja kanałów cyfrowych, aby maksymalizować sprzedaż, generować pozytywne doznania konsumenckie i reagować na wszystkie zmiany zachodzące w grupie docelowej. Ogólnie można stwierdzić, że Growth Hacking sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku biznesów, gdzie budżet na marketing jest mały, ale szanse na rozwój są bardzo duże. Z tego powodu, tę koncepcję często stosuje się w startupach.

Kiedy warto go stosować?

Gdy odpowiedź na pytanie co to Growth Hacking stanie się jasna, należy przeanalizować, w jakich konkretnie sytuacjach ta strategia marketingowa sprawdza się najlepiej. Przede wszystkim, koncepcja ma ogromne znaczenia dla startupów. To właśnie tam budżet na marketing jest raczej niewielki, a firma ma szansę na ogromny wzrost w stosunkowo krótkim czasie. Gdy środków na promocję marki jest mało, a pomysłów na działania marketingowe nie brakuje, Growth Hacking może przynieść genialny efekt w postaci nowych klientów. To doskonała szansa na bardzo szybki rozwój poprzez innowacyjność. Bardzo często strategię GH wykorzystuje się w e-commerce, szczególnie wtedy, gdy na rynek wprowadzany jest nowy, wręcz rewolucyjny produkt.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 4 / 5. Liczba głosów: 5

Brak głosów - oceń jako pierwszy!