Keep it simple, stupid – jak reguła KISS może pomóc w biznesie?
Na skróty
Piękno i siła tkwią w prostocie. To pozornie wyświechtana zasada, która jednak ma ogromne przełożenie na biznes. Niekiedy formułowanie skomplikowanych reguł i wniosków nie prowadzi do sukcesu, a utrudnia drogę do celu. Zupełnym zaprzeczeniem procesu komplikacji działań w biznesie jest reguła KISS. Jak zdefiniować zasadę „keep it simple, stupid?” W jaki sposób tego typu zasada może pomóc w prowadzeniu i promowaniu własnej działalności gospodarczej?
Zdj 1. Reguła KISS jest niezwykle popularna m.in. w biznesie
Źródło: https://live.staticflickr.com/7273/7511823644_5b0e6f95e6_b.jpg
Prostota jest zasadą, która przyświeca wielu sektorom działalności i organizacjom. Zauważyli to już w latach 60. XX wieku amerykańscy inżynierowie wojskowi. Specjaliści zrezygnowali z budowania skomplikowanych maszyn lotniczych, a postawili na mało skomplikowane samoloty, które naprawić mógł nawet mniej doświadczony specjalista. Tak też pojawiła się reguła KISS.
Co oznacza reguła KISS?
Reguła KISS (z ang. „keep it simple, stupid”) po polsku oznacza „zrób to po prostu idioto”. W tym wulgarnym sloganie jest wiele prawdy, która stosowana jest w różnego rodzaju branżach. Jej wykorzystanie zaczęło się od Kelly’ego Johnsona. To ten inżynier wdrożył plan przygotowania prostych, nieskomplikowanych konstrukcyjnie, ale jednocześnie bardzo skutecznych samolotów bojowych.
„Keep it simple, stupid” została zaadoptowana do wielu dziedzin, w tym inżynierii, budownictwa, technologii, automatyki i robotyki, a także do marketingu. Polega na wdrażaniu projektów, które oparte są na przejrzystej i eleganckiej strukturze, bez dodawania zbędnych elementów i dodatków. Im prostsza jest konstrukcja planu, tym jest on łatwiejszy do realizacji.
Co ciekawe, KISS ma polski odpowiednik. To stosowany przez programistów skrót BUZI (Bez Udziwnień Zapisu, Idioto). Jest on używany także w kręgach biznesowych.
Do czego można stosować zasadę KISS?
Zasada prostej realizacji projektu ma szerokie zastosowanie. Umożliwia zarówno szybkie wdrażanie projektów inżynieryjnych, jak i elementów promocyjnych. Gdzie się sprawdza?
- Tworzenie stron internetowych, aplikacji, oprogramowania.
- Wdrażanie efektywnych i dynamicznych działań marketingowych, w tym także SEO.
- Przygotowywanie strategii rozwoju przedsiębiorstwa (długofalowej i krótkofalowej).
- Tworzenie planów nowoczesnych technologii, wzorów, projektów etc.
W jaki sposób zasada Keep it simple, stupid może pomóc w biznesie?
Zasada KISS umożliwia przede wszystkim zdefiniowanie najważniejszych problemów, potrzeb i celów, a następnie proste przyporządkowanie do nich określonych rozwiązań. Zdefiniowanie celu w projekcie biznesowym ułatwia jego rozwój, bez skupiania się na podrzędnych elementach.
W przypadku KISS najbardziej liczy się skuteczność, jakość i szybkość. Rozbudowane praktyki czy zaawansowane plany naprawcze nie mają tutaj żadnego zastosowania. A jakie korzyści dla biznesu przynosi reguła KISS?
- Rozwiązanie problemów w krótszym czasie.
- Tworzenie łatwiejszych do wdrożenia rozwiązań.
- Prostsza kontrola jakości wdrożonych rozwiązań (ze względu na ich prostotę).
- Łatwiejsze utrzymanie wysokiej jakości projektu.
- Zmniejszenie kosztów utrzymania projektów.
- Prostsza komunikacja między działami i wewnątrz jednej grupy pracowników.
Idealnym przykładem jest proces pozyskiwania klienta. Zamiast bardzo szczegółowo przedstawiać mu zastosowanie produktu, lepiej jest ogólnie wskazać na zalety związane z danym towarem. To przyciągnie uwagę użytkownika i zachęci do zakupu. Szczegóły i detale odtrącają.
Zdj 2. Z zasady KISS korzysta też digital marketing
Źródło: https://pixabay.com/photos/digital-marketing-computer-desk-5816304/
Zagrożenia związane z regułą KISS
Reguła KISS nie może rozleniwiać pod kątem wdrażania prostych projektów. Te nie mogą być pozbawione kluczowych elementów. Należy zachować balans między prostotą i szczegółowością danego rozwiązania. Dlaczego to tak istotne?
Zbyt rzucająca się w oczy prostota może być odebrana jako brak profesjonalizmu i poważnego podejścia do odbiorcy. To z kolei skutkuje odejściem wymagającego klienta. Nie w każdej branży reguła KISS znajdzie też zastosowania. W przypadku, gdy rozwiązanie wymaga szeroko zakrojonych działań, gdzie szczegół może decydować o sukcesie, warto rozpisać plan działania na detale.