Moodboard

5 min czytania

Mood to połączenie nastroju i uczuć. Dlatego też jest to strefa, która ciężko wyjaśnić słowami, jednocześnie jest bardzo ważna w komunikacji, niezależnie czy to międzyludzkiej, czy marketingowej. Dlatego też stworzenie moodboardu, to jedna z pierwszych czynności, która powinna się pojawić po zapoznaniu się z briefem odnośnie do kampanii marketingowej. Moodboard — co to jest i jak go wykorzystać w codziennej pracy?

Moodboard

Moodboard – co to jest?

Moodboard (tablica inspiracji) to wizualne narzędzie służące do przedstawiania koncepcji, stylu lub atmosfery projektu. Jest to kompozycja składająca się z różnych elementów graficznych, takich jak zdjęcia, ilustracje, kolory, tekstury, typografia czy próbki materiałów, które razem tworzą spójny obraz zamierzonej estetyki.

Moodboardy są szeroko wykorzystywane w dziedzinach kreatywnych, takich jak projektowanie wnętrz, architektura, moda, reklama czy film, pomagając w komunikacji wizji między projektantami, klientami i zespołami produkcyjnymi. Ułatwiają określenie kierunku artystycznego, budowanie nastroju projektu oraz eliminowanie nieporozumień na etapie koncepcyjnym.

Tablice inspiracji mogą być tworzone zarówno w formie fizycznej (np. kolaż na tablicy korkowej), jak i cyfrowej, przy użyciu specjalistycznych narzędzi, takich jak Adobe Photoshop, Canva czy Pinterest.

Moodboardy są zatem świetnym sposobem na wizualne przedstawienie koncepcji. Ułatwiają komunikację z klientem, ale i pomiędzy członkami zespołu projektowego. W połączeniu ze styleboardem i colorboardem powinny stanowić podstawę pracy przy budowaniu strategii marketingowych.

Zobacz  Znacznik strong

Moodboard

Zdj 1. Moodboard w Canvie.

Źródło: canva.com

W jakich branżach znajdują zastosowanie moodboardy?

Moodboardy znajdują zastosowanie w wielu branżach kreatywnych i projektowych, gdzie pełnią rolę narzędzia do wizualizacji koncepcji oraz komunikacji estetycznych założeń. Do najważniejszych sektorów wykorzystujących moodboardy należą:

  • projektowanie graficzne i branding;

  • moda i projektowanie odzieży;

  • reklama i marketing;

  • przemysł filmowy i produkcja multimedialna;

  • web design i UX/UI;

  • przemysł wydawniczy;

  • architektura i projektowanie wnętrz.

Moodboardy odgrywają kluczową rolę w procesie twórczym, umożliwiając precyzyjne przedstawienie koncepcji i efektywną współpracę między różnymi specjalistami w danej branży.

Moodboard

Zdj 2. Tworzenie mood board z Canva.

Źródło: canva.com

Jak stworzyć digitalowy moodboard?

Skoro już wiemy, czym jest, to warto także wiedzieć jak zrobić moodboard. W pierwszej kolejności warto wiedzieć, że jest to luźny kolaż, dlatego ucząc się tworzenia moodboardów najlepiej sięgnąć po stare gazety, wycinanki i bristol.

Wart pomyśleć, z jakimi uczuciami/słowami/obrazami kojarzy się dana kategoria. Na przykład mamy zrobić kampanię marketingową dla salonu SPA z nową ofertą. Z czym nam się kojarzy dzień w takim miejscu? Masażem, kadzidłami, naturą, relaksem. Chcemy, aby osoba, która zobaczy nasz kreatywny projekt, poczuła to samo: spokój, błogość, rozluźnienie.

Dlatego na naszym moodbaordzie powinny się pojawić np. zdjęcia tropikalnego lasu, mokrych, gorących kamieni, filiżanka z herbatą, kadzidła. Każda osoba, która spojrzy na nasz moodboard, odczuje to samo – dzięki czemu, każdy, kto będzie pracować nad projektem, będzie wiedział, w jakim kierunku ma pracować, i jaki rezultat osiągnąć, aby odbiorca poczuł to samo.

O czym zatem pamiętać przy projektowaniu graficznym moodboardu?

Stwórz moodboard, pamiętając o kilku fundamentalnych zasadach:

  1. Określenie celu i grupy docelowej – przed rozpoczęciem pracy warto jasno zdefiniować cel moodboardu – czy ma przedstawiać ogólną atmosferę, styl wizualny, czy konkretne detale projektu? Należy również uwzględnić odbiorców, do których projekt będzie skierowany.

  2. Spójność wizualna – moodboard powinien zawierać elementy, które harmonizują pod względem kolorystyki, tekstur, typografii oraz stylu graficznego. Spójność zapewnia przejrzystość przekazu i ułatwia odbiorcom zrozumienie koncepcji.

  3. Odpowiedni dobór elementów – każdy element na moodboardzie powinien mieć uzasadnione miejsce. Zaleca się unikanie nadmiernej ilości grafik i treści, które mogą wprowadzać chaos i utrudniać odbiór głównej idei.

  4. Równowaga między inspiracją a oryginalnością – moodboardy mają służyć jako źródło inspiracji, ale nie powinny ograniczać kreatywności poprzez zbyt dosłowne kopiowanie istniejących rozwiązań. Warto znaleźć balans między czerpaniem z dostępnych zasobów a wprowadzaniem autorskich elementów.

  5. Dostosowanie do medium i kontekstu – w zależności od charakteru projektu moodboard może mieć formę fizyczną lub cyfrową. W projektach drukowanych warto uwzględnić rzeczywiste próbki materiałów i faktur, natomiast w wersjach cyfrowych można korzystać z interaktywnych narzędzi, takich jak Adobe Illustrator, Milanote czy Pinterest.

  6. Czytelność i hierarchia informacji – elementy powinny być uporządkowane w sposób logiczny i estetyczny, tak aby kluczowe motywy były wyraźnie zaznaczone. Dobrze zaplanowana hierarchia wizualna pomaga skupić uwagę odbiorcy na najistotniejszych aspektach.

  7. Elastyczność i możliwość modyfikacji – moodboardy nie są statycznym narzędziem – mogą ewoluować w trakcie procesu projektowego. Warto pozostawić przestrzeń na zmiany i dopasowanie koncepcji do nowych pomysłów oraz oczekiwań klienta.

Zobacz  Wyszukiwanie głosowe

Czym różni się moodboard od stylboardu i colorboardu?

Moodboard wraz ze stylboardem i colorboardem tworzą podstawę budowania kampanii marketingowej. Czym się różnią i czy można ich używać zamiennie?

Mood board to pierwszy kolaż, który powinien powstać. Dlaczego? Ponieważ Mood board jest najbardziej abstrakcyjny – ma przekazywać uczucia za pomocą obrazów i kolorów. To na jego podstawie można zbudować stylboard, czyli kartę, która ma odpowiadać opisowi produktu i klienta.

Na stylboardzie pojawi się już konkretna tekstura, kształt, kolor. Ma on przenieść abstrakcję z moodboardu na konkretny produkt.

Natomiast colorboard, jak sama nazwa wskazuje, skupia się na kolorystyce. Jest to opracowanie konkretnej palety kolorów, które mają wpisać się w abstrakcyjne uczucia moodboardu i pomóc je stworzyć, jednocześnie nadając konkretne kolory produktom, osobom i przestrzeniom.

Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron internetowych.

Czy koniecznie muszę pracować z moodboardem?

W praktyce korzystanie z narzędzi, jakimi są różnego typu boardy to znaczące ułatwienie pracy i komunikacji. Dlaczego? Dlatego, że są one niezależne językowo. W momencie pracy z produktem międzynarodowym masz możliwość, po przesłaniu moodboardu i reszty do oddziału zagranicznego firmy, uzyskać ten sam efekt kampanii marketingowej, jaki chcesz osiągnąć na swoim lokalnym rynku. Pozwala to na zbudowanie emocji, które chcesz przekazać odbiorcy, po zobaczeniu produktu lub kampanii reklamowej. Mood board pomaga także na pełniejszą komunikację w zespole – każda osoba będzie wiedziała, do czego dążycie, opracowując dany produkt lub strategię.

Zobacz  On-page SEO

FAQ – najczęściej zadawane pytania dotyczące moodboardów

1. Co to jest moodboard?

Moodboard to wizualne narzędzie służące do przedstawiania koncepcji, stylu lub atmosfery projektu. Zawiera elementy takie jak zdjęcia, kolory, tekstury, typografia czy ilustracje, pomagając w określeniu kierunku estetycznego.

2. W jakich branżach wykorzystuje się moodboardy?

Moodboardy są szeroko stosowane w zawodzie projektanta wnętrz, projektanta mody, grafika, architekta, filmowca, web designera oraz innych branżach kreatywnych.

3. Jakie są główne zalety tworzenia moodboardów?

Moodboardy ułatwiają wizualizację pomysłów, pomagają w komunikacji koncepcji z zespołem i klientem, zapewniają spójność stylistyczną projektu oraz inspirują do twórczych rozwiązań.

4. Jak wygląda moodboard? Jakie elementy powinny znaleźć się na moodboardzie?

Gotowy moodboard powinien zawierać kluczowe inspiracje, takie jak obrazy, paleta kolorów, próbki tekstur, typografia oraz inne elementy wizualne pasujące do koncepcji projektu.

5. Czy moodboard musi być cyfrowy?

Nie, moodboard może mieć zarówno formę cyfrową (stworzony w programach graficznych jak Adobe Photoshop, Canva, Milanote), jak i fizyczną (kolaż wykonany z wydruków, materiałów i próbek).

6. Jak stworzyć skuteczny moodboard?

Aby stworzyć efektywny moodboard, warto określić cel projektu, zachować spójność wizualną, unikać nadmiaru elementów, a także uwzględnić potrzeby i preferencje odbiorców. Ważne, aby przy projektach graficznych czerpać inspiracje z wielu źródeł.

7. Czy istnieją narzędzia do tworzenia moodboardów online?

Tak, popularne narzędzia do tworzenia moodboardów już w wersji darmowej oferują gotowe szablony. To m.in. Canva, Pinterest, Milanote, Adobe Illustrator oraz Figma.

8. Czy moodboardy są używane tylko w dużych projektach?

Nie, moodboardy mogą być wykorzystywane zarówno w dużych projektach komercyjnych, jak i w mniejszych, indywidualnych przedsięwzięciach, np. dla architekta wnętrz planowaniu wystroju mieszkania.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy