Co to jest Moodboard?
Na skróty
Mood to połączenie nastroju i uczuć. Dlatego też jest to strefa, która ciężko wyjaśnić słowami, jednocześnie jest bardzo ważna w komunikacji, niezależnie czy to międzyludzkiej, czy marketingowej. Dlatego też stworzenie moodboardu, to jedna z pierwszych czynności, która powinna się pojawić po zapoznaniu się z briefem odnośnie do kampanii marketingowej. Moodboard — co to jest i jak go wykorzystać w codziennej pracy?
Mood board – co to jest?
Jednym z nowszych narzędzi do przekazywania i rozumienia komunikacji jest mood board – co to jest i jak to się wykorzystuje? Mood board to tablica wizualna, która zawiera zbiór obrazów, elementów abstrakcyjnych, ikon, słów i kolorów, które razem tworzą obraz myśli, idei i nastroju, który ma towarzyszyć danej koncepcji. O co w tym chodzi? Jest to plansza, na której umieszcza się pewne obrazy, ikony i słowa w pewnej kolorystyce, która ma wywoływać w obserwatorze nastrój. Dzięki temu jest on w stanie zrozumieć, o jakie uczucia chodzi klientowi. Moodboardy są zatem świetnym sposobem do zebrania wszelkich potrzebnych elementów. W połączeniu ze styleboardem i colorboardem powinny stanowić podstawę pracy przy budowaniu koncepcji marketingowych.
Jak zrobić moodboard?
Skoro już wiemy, czym jest, to warto także wiedzieć jak zrobić moodboard. W pierwszej kolejności warto wiedzieć, że jest to luźny kolaż, dlatego ucząc się robić moodboardy najlepiej w pierwszej kolejności sięgnąć po stare gazety, wycinanki i bristol. Najpierw wart pomyśleć z jakimi uczuciami/słowami/obrazami kojarzy się dana kategoria. Na przykład mamy zrobić kampanię marketingową dla salonu SPA z nową ofertą. Z czym nam się kojarzy dzień w takim miejscu? Ze spokojem, masażem, kadzidłami, naturą, relaksem. Chcemy, aby osoba, która zobaczy nasz obrazek, poczuła to samo: spokój, błogość, rozluźnienie. Dlatego na naszym moodbaordzie powinny się pojawić zdjęcia tropikalnego lasu, mokrych, gorących kamieni, filiżanka z herbatą, kadzidła, zrelaksowanej kobiety w szlafroku, można tam także umieścić onomatopeje, które przywodzą na myśl mantry. Całość ubrać w stonowaną, biało – zielono – błękitną kolorystykę. Każda osoba, która spojrzy na nasz moodboard, odczuje te same uczucia – dzięki czemu, każda osoba, która będzie pracować nad projektem, będzie wiedziała, w jakim kierunku ma pracować i jaki rezultat osiągnąć, aby odbiorca poczuł to samo.
Czym różni się moodboard od stylboardu i colorboardu?
Jak już wspomnieliśmy moodboard wraz ze stylboardem i colorboardem tworzą podstawę budowania kampanii marketingowej. Czym się różnią i czy można ich używać zamiennie? Mood board to pierwszy kolaż, który powinien powstać. Dlaczego? Ponieważ Mood board jest najbardziej abstrakcyjny – ma przekazywać uczucia za pomocą obrazów i kolorów. To na jego podstawie można zbudować stylboard, czyli kartę, która ma odpowiadać opisowi produktu i klienta. Na stylboardzie pojawi się już konkretna tekstura, kształt, kolor. Ma on przenieść abstrakcję z moodboardu na konkretny produkt. Natomiast colorboard, jak sama nazwa wskazuje, skupia się na kolorystyce. Jest to opracowanie konkretnej palety kolorów, które mają wpisać się w abstrakcyjne uczucia moodboardu i pomóc je stworzyć, jednocześnie nadając konkretne kolory produktom, osobom i przestrzeniom. Jak widać, każdy z nich jest inny i jest opisem innego elementu budowania strategii.
Czy koniecznie muszę pracować z moodboardem?
Jeżeli czytasz ten tekst, to pierwsza rzecz, która przyszła Ci do głowy to było „moodboard — co to jest i czy muszę z tym pracować”? Teoretycznie nie. Jednak w praktyce korzystanie z narzędzi, jakimi są różnego typu boardy to znaczące ułatwienie pracy i komunikacji. Dlaczego? Dlatego, że są one niezależne językowo. W momencie pracy z produktem międzynarodowym masz możliwość, po przesłaniu moodboardu i reszty do oddziału zagranicznego firmy, uzyskać ten sam efekt kampanii marketingowej, jaki chcesz osiągnąć na swoim lokalnym rynku. Dlaczego? Ponieważ pozwala to na zbudowanie emocji, które chcesz przekazać i emocji, które mają zagościć w odbiorcy, po zobaczeniu produktu lub kampanii reklamowej. Mood board pomaga także na pełniejszą komunikację w zespole – każda osoba będzie wiedziała, do czego dążycie, opracowując dany produkt lub strategię.