A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Prasówka

Prasówka - co to jest i jak ją napisać?

Mimo rozwijających się alternatywnych form reklamy, inwestycji w SEO, przygotowywaniu interesujących treści na media społecznościowe i strony www, media nadal pełnią niezwykle istotną rolę w promowaniu produktów i usług. Tradycyjna, wykupiona przestrzeń reklamowa w mediach może przekraczać jednak Twój budżet. Rozwiązaniem tego problemu może być profesjonalnie wykonana prasówka. Co warto o niej wiedzieć? Jak wykonać tego rodzaju narzędzie przyciągające media? Podpowiadamy.

Prasówka

Zdj 1. Prasówka to informacja skierowana do mediów. Te mogą z niej korzystać, poprawiając rozpoznawalność Twojej marki

Źródło: https://pixabay.com/illustrations/newspaper-news-design-schema-412811/

Prasówka to narzędzie, które często używane jest w marketingu. Umożliwia pozyskanie relacji z dziennikarzami, stosunkowo niewielkim kosztem lub całkowicie bez żadnych kosztów. Jak to możliwe? Wynika to z sytuacji, w której zainteresujesz media treścią, którą masz do zaproponowania.  

Co to jest prasówka?

Media publikują treści, jeżeli przynosi to im wymierne korzyści. Treści sponsorowane (artykuły, banery lub linki) trafiają na daną stronę internetową w przypadku, gdy opłacisz usługę reklamową. Zgodnie z prawem muszą być one oznaczone jako reklama lub materiał sponsorowany. Jeżeli chcesz zareklamować się na dużych portalach horyzontalnych, koszt takiej reklamy jest bardzo wysoki.

Z pomocą przychodzi prasówka (znana również jako informacja prasowa). To profesjonalnie przygotowany komunikat adresowany do mediów. Przypomina artykuł prasowy na określony temat. Ma zainteresować dziennikarzy i zachęcić ich do darmowej publikacji. Media opublikują tekst tylko i wyłącznie wtedy, kiedy będzie on interesujący dla czytelników, a jego potencjał dotyczący liczby wyświetleń będzie odpowiednio wysoki.

Funkcje prasówki

Prasówka pełni wiele funkcji. Umożliwia zarówno pozyskanie dobrych i długofalowych relacji z dziennikarzami, jak i formę reklamy. Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z wykorzystywania prasówki?

  • Budowanie relacji z mediami – dobrze wykonana prasówka sprawi, że dziennikarz będzie sam kontaktował się z Tobą, szukając ekspertów w danej dziedzinie w kolejnych tekstach.
  • Kreowanie wizerunku eksperta w branży – tworząc profesjonalną prasówkę kreujesz się w oczach mediów, ale też ich odbiorców na eksperta w branży. To może zwiększyć sprzedaż.
  • Budowanie rozpoznawalności marki – publikowane prasówki wpływają długofalowo na rozpoznawalność marki wśród czytelników danych mediów.
  • Pozyskiwanie klientów – publikacja prasówki umożliwia zwiększenie sprzedaży. Szczególnie cenione są publikacje informacji prasowych w mediach, których czytelnicy są zainteresowani Twoim produktem (np. na portalach branżowych).

Prasówka to narzędzie, które pozwoli promować markę lub produkt za darmo, ale dając wymierne wartości mediom i ich czytelnikom. Z tego względu musi być wykonana w oparciu o kilka istotnych zasad.

Prasówka

Zdj 2. Prasówka pozwala w skuteczny sposób poprawić kontakty z dziennikarzami

Źródło: https://pixabay.com/photos/press-camera-the-crowd-journalist-2333329/

Jak wygląda prasówka wykonana zgodnie z zasadami?

Tworząc prasówkę pamiętaj, aby wybrać interesujący temat. Możesz opierać się np. na ciekawostkach z branży (interesujących dla odbiorcy) lub bieżących wydarzeniach, które jesteś w stanie skomentować. Prasówka nie może być nachalną, uciążliwą reklamą. Powinna być ułożona jak tradycyjny artykuł dziennikarski. Zawierać chwytliwy tytuł, lead, rozwinięcie. Nie zapominaj, aby podać dane kontaktowe oraz ewentualne załączniki (np. w postaci dostępnych do publikacji zdjęć).

Jakie są cechy skutecznej prasówki?

  • Jest aktualna – prasówka powinna opierać się na bieżących informacjach, które są aktualnie komentowane w mediach. Nie możesz tworzyć prasówki na bazie przeszłości.
  • Nie jest reklamą – to istotne. Prasówka nie może podkreślać zalet Twojego produktu, informować o sposobach jego wykorzystania czy danych o ogromnym zainteresowaniu. Nawiązanie produktu do bieżących wydarzeń jest jak najbardziej wskazane.
  • Jest zwięzła i konkretna – współcześnie media nie publikują bardzo długich tekstów. Nie są one dobrze odbierane przez czytelników. Zwięzła prasówka nie powinna przekraczać strony.
  • Ma elementy wiążące z czytelnikiem – istotne jest to, że informacja prasowa powinna z jednej strony skracać dystans do czytelnika, a z drugiej – mieć element „wielkiego świata”.

Prasówka – jak ją dystrybuować?

Ważnym czynnikiem jest sama dystrybucja informacji prasowej. Dostarczenie prasówki musi być skuteczne, jeżeli chcesz, aby dziennikarz miał szansę ją przeczytać. Możesz wykorzystać tradycyjną drogę mailingową, przesyłając wiadomość na skrzynkę redakcyjną. Dobrze personalizować treści wiadomości (do konkretnych dziennikarzy, z imienia i nazwiska). 

Możesz też wykorzystać inne kanały komunikacyjne. Dobrym pomysłem jest przesłanie prasówki za pośrednictwem serwisów społecznościowych (np. LinkedIn czy Facebook). Jeżeli masz taką możliwość, zaproponuj przesłanie informacji prasowej po wcześniejszym kontakcie telefonicznym z dziennikarzem. To znacznie skróci dystans między Tobą i osobą odpowiadającą za publikację.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!