Czym jest recykling treści?
Na skróty
Prowadzenie strony lub sklepu internetowego wymaga podejmowania odpowiednich czynności, których celem jest zapewnienie użytkownikom jak najlepszego doświadczenia. Dzięki temu odbiorcy spędzają więcej czasu w serwisie i częściej realizują konwersję. Pomoc w tym zakresie może zapewnić na przykład recykling treści. Co to jest i na czym dokładnie polega?
Co to jest recykling treści?
Recykling treści polega na ponownym wykorzystaniu contentu, który został przygotowany wcześniej. Nie jest to jednak ciągłe publikowanie tych samych materiałów lub ich parafrazowanie. W ramach recyklingu treści tworzy się nową zawartość na podstawie zasobów dostępnych poprzednio. Recyklingiem treści może być odświeżanie i ulepszanie artykułów, które opublikowano dłuższy czas temu. W ten sposób dostarcza się użytkownikom wartościowe treści, które są aktualne i godne uwagi.
Recykling treści dotyczy serwisów o praktycznie każdym charakterze działalności. Jest to technika znajdująca zastosowanie w obrębie stron firmowych, e-commerce, forów, blogów, a także platform IT. Praktycznie w każdej witrynie publikuje się content (nie musi przybierać formy tekstu, może to być wideo lub audio). Z czasem zawartość zaczyna tracić na aktualności – należy ją odświeżyć. I właśnie w takiej sytuacji z pomocą przychodzi recykling zasobów, natomiast w tym artykule poruszamy temat dotyczący odświeżania i ulepszania treści.
Jak wykonać recykling treści?
Recykling treści możesz wykonać samodzielnie. Aby go przeprowadzić, wykorzystaj specjalistyczne narzędzia (przedstawione zostaną w dalszej części tego artykułu). Zależnie od tego, jak duży jest Twój serwis, realizacja kompleksowego recyklingu może zająć mniej lub więcej czasu. Oto kroki, które podejmuje się podczas przeprowadzania recyklingu treści:
- Analiza serwisu – sprawdź, które treści wymagają aktualizacji. Warto w tym celu sięgnąć po odpowiednie narzędzie, np. ScreamingFrog lub Google Search Console.
- Planowanie – wyodrębnij te treści, które wymagają aktualizacji. Możesz zebrać je w arkuszu kalkulacyjnym.
- Egzekucja – następnie rozpocznij odświeżanie treści. Po ulepszeniu zaktualizuj je na stronie, aby były dostępne dla użytkowników. Jeżeli publikacja posiada datę, możesz ją zmienić.
- Analiza efektów – sprawdź, czy recykling treści przynosi efekty. W tym celu monitoruj kilka ważnych aspektów strony internetowej: przede wszystkim ruch oraz pozycję w wyszukiwarce.
Realizuj recykling treści z myślą o tym, aby dostarczać odbiorcom jak najświeższych informacji. To szczególnie ważny aspekt na blogach, gdzie tworzone są różne rankingi lub zestawienia. Czasami lepszym rozwiązaniem jest odświeżenie starszego wpisu względem tworzenia nowego materiału.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego oraz audyt SEO
Narzędzia do przeprowadzenia recyklingu treści
Do przeprowadzenia recyklingu treści wykorzystaj specjalistyczne narzędzia. Dzięki nim Twoja praca będzie efektywniejsza i wykonasz ją znacznie szybciej. Przedstawiamy najważniejsze z nich:
- Screaming Frog – narzędzie do crawlowania. Pozwala szybko „wyciągnąć” wszystkie adresy URL znajdujące się w obrębie domeny wraz z ich tytułami oraz opisami. W ten sposób szybko znajdziesz te elementy, które wymagają odświeżenia.
- SurferSEO – narzędzie do tworzenia treści zgodnie z zasadami SEO. Przydaje się w sytuacji, gdy chcesz, aby nowe teksty były dobrze widoczne w wyszukiwarce Google.
- Google Search Console – darmowe narzędzie, które pozwala analizować widoczność, pozycję i współczynnik CTR podstron.
- Google Analytics – darmowe narzędzie służące do analizy zachowań użytkowników, a także monitorowania ruchu oraz konwersji.
Zależnie od tego, jaki konkretnie serwis prowadzisz, do efektywnej realizacji recyklingu treści możesz wykorzystać także inne narzędzia. Celem jest ułatwienie i przyspieszenie realizowanych zadań.
Recykling treści w pozycjonowaniu (SEO)
Recykling treści ma wpływ na pozycjonowanie stron. Dzieje się tak dlatego, że algorytm Google docenia content aktualny i wartościowy jednocześnie. Z tego względu warto dbać o publikowane treści, co jakiś czas je aktualizując. Statystyki potwierdzające skuteczność tego rozwiązania opublikowało Ahrefs w artykule „Evergreen Content: What It Is, Why You Need It and How to Create It”. Wówczas wykazano, że zmiana daty oraz odświeżenie wpisów może podnieść ich pozycję. W tym konkretnym case study zanotowano wzrost wyświetleń stron o ponad 460%. Przykład ten doskonale udowadnia, jak recykling treści może wspierać strategię SEO oraz marketing internetowy.
FAQ dotyczące recyklingu treści
Dlaczego warto przeprowadzać recykling treści?
Recykling treści pozwala dostarczać użytkownikom wartościowy content. Technika ta ma za zadanie odświeżać stare teksty, które z biegiem czasu straciły na aktualności.
Jak recykling treści wspiera SEO?
Wyszukiwarka Google docenia treści, które są aktualne i wartościowe dla odbiorców. Dlatego ich odświeżanie pozytywnie wpływa na widoczność. Z tego względu recykling treści może być ważnym elementem strategii SEO w sklepie i na stronie internetowej.