Co to jest ROAS (Return On Ad Spend)?
Spis treści
Właściciele e-commerce oraz stron usługowych promują swoją ofertę na różne sposoby. Niektórzy wykorzystują do tego kampanie Google Ads, kolejni próbują swoich sił z reklamami PPC w mediach społecznościowych, a jeszcze inni inwestują w pozycjonowanie.
Aby zmierzyć efekty opracowywanych działań promocyjnych i skuteczność kampanii reklamowych, warto zapoznać się z pojęciem ROAS. Jest to wskaźnik zwrotu, który wskazuje rzeczywisty przychód z kampanii reklamowej. Z tego artykułu dowiesz się, czym dokładnie jest ROAS, jak go obliczyć i które z działań marketingowych możemy mierzyć tym wskaźnikiem. Miłej lektury!
Co to jest ROAS?
ROAS (z ang. Return On Ad Spend) to współczynnik informujący reklamodawców o przychodzie z kampanii reklamowej. Pamiętajmy, aby nie mylić ROAS z ROI, ponieważ są to dwa zupełnie inne pojęcia. ROI jest skrótem od angielskiej nazwy Return On Investment i oznacza zysk z wybranej inwestycji. Pozwala on ocenić efektywność podjętych działań reklamowych.
Zapamiętaj!
ROI = zysk z reklamy, a ROAS = przychód z reklamy.
Jak obliczyć ROAS? Policz przychód z kampanii reklamowej
W celu obliczenia wskaźnika ROAS, informującego o rzeczywistych efektach reklamy „płynących” z zainwestowanych środków, należy podzielić przychód reklamowy na koszty reklamy, a wynik pomnożyć przez 100. Pamiętajmy jednak, że realny wynik z działań uzyskamy wyłącznie, gdy porównamy oba kluczowe wskaźniki (czyli ROAS i ROI).
Jakie działania reklamowe możemy mierzyć wskaźnikiem ROAS?
Wskaźnik ROAS jest wykorzystywany głównie w mierzeniu efektywności kampanii PPC (z ang. Pay Per Click), czyli m.in. w przypadku kampanii:
- Google Ads,
- Facebook Ads,
- Instagram Ads.
Pamiętajmy jednak, że omawianym wskaźnikiem możemy zmierzyć także efektywność procesu pozycjonowania. W tym przypadku warto uwzględnić cenę za ogół miesięcznych działań wykonywanych w celu osiągnięcia konkretnej pozycji w SERP-ach (z ang. Search Engine Page Results) na dane słowa kluczowe.
Jak obliczyć wartość ROAS w SEO?
Jeśli chodzi o SEO – wynik ROAS nie zawsze okazuje się jednoznaczny, ponieważ efekty nie są widoczne natychmiast po wdrożeniu strategii pozycjonerskiej. Naszym zdaniem najlepszym sposobem na zmierzenie ROAS w SEO jest weryfikacja liczby klientów przykładowo po 6-12 miesiącach pozycjonowania i zsumowanie wówczas wszystkich kosztów poniesionych na zwiększanie pozycji wybranej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jeśli masz problem ze zmierzeniem współczynnika ROAS w SEO lub w kampaniach PPC tj. Google Ads, Facebook Ads czy też Instagram Ads – jako doświadczona agencja SEO służymy pomocą. Skontaktuj się z nami przez formularz dostępny na naszej stronie lub napisz maila na biuro@semcore.pl.
Niski ROAS – przyczyny
Wiesz już, czym dokładnie jest wskaźnik ROAS oraz jak obliczyć ROAS. Co jednak, gdy wynik okazuje się niezadowalający? Innymi słowy: co oznacza niski ROAS i co mówi na temat kampanii reklamowej?
Oczywiście, odpowiedź można uprościć do stwierdzenia: niski ROAS oznacza, że kampania reklamowa nie przynosi oczekiwanych efektów finansowych. Przyjrzyjmy się jednak bliżej potencjalnym przyczynom takiego stanu rzeczy.
Złe określenie grupy docelowej
Jeżeli swój przekaz kierujesz do osób, które nie są zainteresowane Twoim produktem czy usługami, nawet najlepsza jakość kampanii reklamowej nie wystarczy, by przynieść oczekiwane rezultaty.
Niska jakość kreacji reklamowej
Niespójna, mało atrakcyjna wizualnie reklama również nie przyciągnie wystarczającej liczby odbiorców – tym bardziej nowych klientów, którzy weszliby z zawartością strony w jakąkolwiek interakcję.
Słaba strona docelowa
Jeżeli strona docelowa nie spełnia oczekiwań użytkowników, ci szybko opuszczą ją, nawet jeśli klikną w przekaz reklamowy.
Nieodpowiednie słowa kluczowe
Używając słów kluczowych nie nawiązujących do produktu lub usługi, również narażasz swój ROAS na spadek.
Zbyt wysokie stawki za kliknięcie
To oczywiste, ale warte podkreślenia: zbyt wysoki średni koszt kliknięcia sprawi, że dużo trudniej będzie Ci osiągnąć dobry ROAS.
Jak zoptymalizować ROAS?
Źródło: https://unsplash.com/photos/person-using-macbook-pro-on-black-table-eveI7MOcSmw
Jeżeli Twój wskaźnik ROAS Cię nie zadowala, warto przyjrzeć się kilku czynnikom prowadzonych kampanii i zweryfikować ich wpływ w szerszym kontekście. Regularne monitorowanie poszczególnych aspektów pomoże Ci prowadzić bardziej efektywne kampanie i podnieść wartość konwersji. Co zatem dobrze wziąć pod lupę?
Targetowanie
Raz jeszcze zweryfikuj swoją grupę docelową i w razie potrzeby spróbuj zawęzić lub poszerzyć kryteria targetowania.
Kreacja reklamowa
Atrakcyjność kreacji reklamowej bywa mocno subiektywna, dlatego nawet najbardziej doświadczony ekspert w marketingu internetowym nie zawsze będzie w stanie przewidzieć skuteczność kampanii. Rozwiązaniem jest zatem testowanie różnych wariantów tej samej reklamy i sprawdzenie, które z nich wyróżnia najwyższy współczynnik konwersji.
Strona docelowa
Zadbaj o to, by była ona nie tylko estetyczna, ale również szybka i intuicyjna. Użytkowników może zniechęcić np. długi czas oczekiwania na załadowanie się strony lub brak jasnego menu, które pokieruje ich w miejsce, którego poszukują.
Budżet marketingowy
Sprawdź, gdzie „uciekają” Twoje pieniądze. Zmniejsz budżet lub stawki za kliknięcie dla kampanii o niskim ROAS i zwiększ je dla tych, które przynoszą lepsze wyniki. Dzięki analizie kosztów kampanii będziesz w stanie lepiej alokować budżet.
Format kampanii reklamowej
Optymalizacja ROAS może również wymagać wypróbowywania różnych formatów, zanim znajdziesz ten, który zapewni Ci największy zwrot wydatków reklamowych. Wybierz np. reklamę graficzną, wideo bądź pod postacią karuzeli.
Stopień konwersji
Używaj narzędzi do śledzenia konwersji, aby wiedzieć dokładnie, które elementy kampanii charakteryzuje najwyższy wskaźnik zwrotu z wydatków i które są wyznacznikiem efektywności kampanii.
ROAS – podsumowanie informacji
ROAS to nic innego, jak współczynnik mierzący przychód z kampanii reklamowej. Można go wykorzystać do badania rezultatów pozycjonowania oraz reklam PPC, tj. Google Ads, Facebook Ads oraz Instagram Ads. Aby obliczyć ROAS, należy zastosować wzór: przychód/koszt*100%.
Wysoki ROAS oznacza, że każda wydana na reklamę złotówka przynosi Ci wyższy zysk. Innymi słowy, świadczy o efektywności Twojej kampanii reklamowej i wysokim poziomie zwrotu z wydatków. Niski ROAS, choć nie jest pozytywnym zjawiskiem, jest natomiast wskazówką co do optymalizacji wyglądu lub ustawień kampanii reklamowej.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Sprawdź najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczące ROAS.
Który wskaźnik jest ważniejszy – ROAS czy ROI?
Nie można tego jednoznacznie określić, bowiem ROAS służy do oceny skuteczności danej kampanii, pomagając również kontrolować koszty z nią związane. ROI natomiast wskazuje rzeczywiste korzyści, jakie uzyskujemy praktykując konkretną formę reklamową (np. Google Ads). Oba wskaźniki są niezbędne do weryfikacji rzeczywistej rentowności wybranego projektu.
Czy warto mierzyć ROAS w kontekście kampanii PPC?
Regularne badanie wskaźnika ROAS w kontekście kampanii PPC (np. Google Ads, Facebook Ads, czy też Instagram Ads) jest bardzo dobrym i miarodajnym rozwiązaniem pozwalającym zweryfikować przychód z reklamy. Rekomendujemy badać ROAS i ROI jednocześnie w celu zweryfikowania nie tylko przychodu, ale również rzeczywistych zysków z opracowanej kampanii.
Czy ROAS i ROI można stosować zamiennie?
ROAS i ROI można stosować zamiennie. Pytanie tylko – czy warto? Naszym zdaniem nie do końca, ponieważ rzeczywistą rentowność działań reklamowych uzyskamy, gdy dogłębnie porównamy oba te czynniki i wyciągniemy odpowiednie wnioski z ich analizy.