Co to jest SEA, czyli Search Engine Advertising?
Na skróty
Świat reklamy internetowej może wydawać się skomplikowany. Szczególnie w przypadku osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z branżą marketingu online. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO), bezpłatne wyniki wyszukiwania, płatne wyniki wyszukiwania czy reklama w wyszukiwarkach (SEA) – zdecydowanie można się w tym pogubić. Żeby ułatwić Ci to zadanie, przygotowaliśmy artykuł, w którym przybliżamy nieco temat. Dowiesz się z niego, czym jest Search Engine Advertising (SEA), czyli reklama w wyszukiwarce.
źródło: pixabay.com
SEA (Search Engine Advertising) – definicja
SEA, czyli reklama w wyszukiwarce, to technika dedykowana zwiększaniu widoczności strony internetowej oraz konwersji, a wszystko to przy pomocy płatnych reklam. Podstawowym celem Search Engine Advertising jest przyciągnięcie większej liczby użytkowników do odwiedzenia witryny. Takie działanie może pomóc w zwielokrotnieniu sprzedaży, wypełnieniu formularza kontaktowego czy innych pożądanych przez reklamodawcę działań ze strony internautów. Czy tego typu rozwiązanie jest skuteczne? Jak najbardziej. SEA Search Engine Advertising pozwala bowiem na efektywną promocję strony, ponieważ kampanie trafiają wyłącznie do tych użytkowników, którzy w sposób aktywny poszukują informacji związanych z daną tematyką.
Search Engine Advertising – jak działa?
Reklama w wyszukiwarce jest ściśle powiązana ze słowami kluczowymi odnoszącymi się do tematyki promowanej strony i opiera się na systemie ich licytacji. Co to oznacza w praktyce? Reklamodawca podejmuje decyzję o zakupie określonej frazy kluczowej i kolejno ustala budżet, który planuje przeznaczyć na związaną z nią kampanię. Kiedy promocja zostanie już uruchomiona, reklama będzie wyświetlać się użytkownikom wtedy, gdy wpiszą oni wybrane przez właściciela strony słowo kluczowe. Warto wspomnieć o tym, że pozycja SEA (Search Engine Advertising) jest zależna od wielu czynników, w tym m.in. jakości, licytacji czy konkurencji.
SEA Search Engine Advertising – rodzaje reklam
W ramach Search Engine Advertising można wyróżnić kilka rodzajów reklam. Należą do nich:
- Reklamy tekstowe. To krótkie treści, składające się z tytułu, opisu oraz linku do witryny internetowej.
- Reklamy graficzne. Składają się na nią obrazy lub animacje, które mają zwrócić uwagę internautów i zachęcić ich do odwiedzenia strony www.
- Reklamy wideo. To krótkie filmy, które mogą być wyświetlane zarówno przed, w trakcie, jak i po innych nagraniach na takich platformach, jak m.in. YouTube.
Search Engine Advertising – zalety i wady
Z uwagi na dużą liczbę zalet, SEA (Search Engine Advertising) cieszy się dużą popularnością i jest chętnie wybieranym narzędziem marketingowym. Przede wszystkim reklama w wyszukiwarce pozwala na szybkie zwiększenie widoczności witryny internetowej, co jest szczególnie istotne w przypadku nowych stron. Co więcej, Search Engine Advertising jest skierowana wyłącznie do osób, które są żywo zainteresowane daną tematyką, a to z kolei zwiększa szanse na konwersję. Duża zaleta reklamy w wyszukiwarce to również wspomniany wcześniej system licytacji słów kluczowych. Dzięki niemu reklamodawca sprawuje kontrolę nad wydatkami kampanii, a także ma możliwość optymalizować działania.
Mimo wielu zalet, SEA nie jest pozbawione również wad. Przede wszystkim wysokie koszty licytacji słów kluczowych mogą być problematyczne dla niewielkich firm o mocno ograniczonym budżecie promocyjnym. Ponadto duża konkurencja w przestrzeni reklamowej stanowi spore wyzwanie, a osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania nie należy do łatwych. Nie bez znaczenia jest również fakt, że wielu internautów niechętnie klika w płatne reklamy, przez co może okazać się, że kampania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.
SEA (Search Engine Advertising) daje wiele możliwości, a umiejętne wykorzystanie reklamy w wyszukiwarce to świetny sposób na poprawę widoczności witryny i zwiększenie konwersji. Trzeba pamiętać jednak o tym, że efektywna kampania wymaga bieżącego monitorowania i optymalizacji. Bez tego ciężko będzie osiągnąć cele promocyjne.
Autor wpisu: Anna Brysz