Czym jest strumień kliknięć (clickstream)?
Na skróty
Wskaźniki, które odzwierciedlają interakcję użytkownika ze stroną internetową ułatwiają prowadzenie działań marketingowych w sieci. Wyciąganie wniosków na bazie tego typu danych pozwala np. zmienić koncepcję SEO lub dokonać modyfikacji w wyglądzie witryny. Jednym z bardziej istotnych źródeł informacji o ruchu w sieci jest strumień kliknięć, znany jako clickstream. Co warto o nim wiedzieć?
Zdj 1. Clickstream pozwala na poznanie swoich klientów i zwiększenie sprzedaży
Źródło: https://live.staticflickr.com/1875/30761456018_cb19e9e3f5_c.jpg
Gromadzenie danych online jest w zasadzie podstawowym elementem prowadzenia działań marketingowych w sieci. Informacje pozwalają na sprawdzenie, kim jest użytkownik Twojej strony internetowej, jakie są jego upodobania, skąd znalazł adres witryny i jakie są jego podstawowe dane dotyczące np. miejsca zamieszkania lub wieku.
Co to jest strumień kliknięć?
Wszystkie te informacje pozwalają na skuteczny dobór narzędzi marketingowych, umożliwiających zwiększenie współczynnika konwersji w postaci np. sprzedaży produktu i usługi. Aby je zdobyć, warto znać pojęcie strumień kliknięć, czyli clickstream. Co to takiego?
Clickstream to kluczowy element prowadzenia strategicznych działań marketingowych online. Jest procesem monitorowania, a także analizowania interakcji użytkowników z treściami, które publikujesz na swojej stronie internetowej. Dzięki dostępnym informacjom możesz sprawdzić m.in. w jaki sposób użytkownicy poruszają się po stronie, a także jak angażują się w konkretne treści. Analiza strumienia kliknięć pozwala na sprawdzenie preferencji użytkowników, intencji i zapotrzebowania.
Instrumenty wykorzystywane przy zbieraniu danych
Jak strumień kliknięć zbiera dane? Wykorzystuje do tego m.in. pliki cookies i skrypty, które później przetwarzane są przez system narzędzi analitycznych. Informacje są później przedstawiane na czytelnych wykresach lub w formie pełnych, tekstowych raportów.
W sieci dostępne są różne narzędzia, które pozwalają zebrać i przetworzyć dane, które pozwala zdobyć clickstream. To m.in.:
- Google Analytics – narzędzie analityczne o rozbudowanych możliwościach, zbierające informacje o ruchu na stronie, preferencjach użytkowników, źródle odsłon itd. Analytics zbiera też informacje o samych użytkownikach.
- Hotjar – narzędzie, które tworzy tzw. heatmapy popularności na stronie, wskazujące na miejsca cieszące się dużą popularnością i małym zainteresowaniem.
- Crazy Egg – to również program, który pozwala stworzyć mapy zainteresowania witryny internetowej. Heatmap wygenerowane przez Crazy Egg wskazują, gdzie znajdują się np. klikalne banery lub teksty na witrynie.
- Adobe Analytics – narzędzie analityczne umożliwiające również integrację z innymi systemami marketingowymi. Ma rozbudowany, ale prosty w obsłudze Workspace.
Zdj 2. Google Analytics dostarcza wielu informacji z zakresu clickstream
Źródło: https://lh3.googleusercontent.com/f90dzaLUCF1XmB15cVhLuShILTrExTL6JmAJ7nIxg5hiSbsxxJmKcabWnL0Ohaz89Ofv=w480
Znaczenie clickstream w marketingu
Aby zastosować clickstream, należy wykonać trzy kroki. Pierwszy to zebranie danych za pomocą wskazanych wyżej narzędzi analitycznych lub innych skryptów itd. Kolejny krok to przetworzenie i przefiltrowanie tych informacji. Na koniec należy dokonać kompleksowej analizy informacji, grupując je i wyciągając wnioski.
Dlaczego strumień kliknięć ma tak duże znaczenie w marketingu? Pozwala na zoptymalizowanie kampanii reklamowych, uwzględniając miejsca popularne na stronie internetowej, a także wygląd grafik czy jakość treści. Ma znaczenie także z punktu widzenia SEO. Skuteczna analiza danych może poprawić pozycjonowanie, ulepszając parametry UX strony i wpływając na zainteresowanie nią użytkowników. To działa w dwie strony, bo im lepsze pozycjonowanie, tym większych ruch na stronie www.
Wykorzystanie danych ze strumienia kliknięć
Dzięki clickstream możesz działać wszechstronnie, dopasowując charakter i układ treści publikowanych na stronie internetowej do potrzeb użytkowników. Możesz np. umieścić ważniejsze treści w przestrzeni cieszącej się większym zainteresowaniem internautów. Jesteś też w stanie wyeliminować content, który nie jest atrakcyjny dla użytkownika, zastępując go dużo bardziej popularnym.
Strumień kliknięć pozwala lepiej poznać użytkowników. Sprawdza się to nie tylko w kampaniach na stronie www, ale też np. CTA lub podczas działań w mediach społecznościowych. Daje możliwość przygotowania strategii reklamowej na określony czas. Pozwala także monitorować wyniki, jakie daje dana kampania. Dzięki nim będziesz wiedział, czy wdrożone działania marketingowe przekładają się na wzrost ruchu na stronie www.