Visual content – co to jest?
Na skróty
Badania naukowe potwierdzają, że najskuteczniejszą formą przekazywania informacji jest forma wizualna. Czytelne, uporządkowane i atrakcyjne grafiki czy wykresy przyciągają wzrok, a także pokazują dane w taki sposób, że odbiorca łatwiej je zapamiętuje. Elementem wizualizacji treści w marketingu jest visual content. Co to takiego? Jak wykorzystać tego rodzaju zjawisko w działaniach marketingowych?
Zdj 1. Content wizualny to zbiór składający się m.in. na content marketing
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/content-marketing-website-web-seo-3679757/
Nowoczesny marketing opiera się na treści. To ona jest dźwignią informacji, które mogą być ukazane w zróżnicowanej, atrakcyjnej formie. Pamiętaj, że „treść” nie jest równoznaczna z „tekstem”. Definicja visual contentu wyjaśnia to w bardzo precyzyjny sposób.
Visual content – co to takiego?
Czym jest w takim razie visual content? To forma treści ukazanej w formie graficznej, wykorzystująca różnego rodzaju klasyczne i nowoczesne narzędzia do przekazywania informacji. Co m.in. wchodzi w skład visual contentu?
- Obrazki, grafiki, infografiki, proste ilustracje.
- Wykresy różnego rodzaju.
- Content wideo (zarówno krótki, przeznaczony do mediów społecznościowych, jak i dłuższy).
- Memy i podobnego rodzaju tzw. lolcontent.
Co ważne, coraz częściej visual content oparty jest na wytworze sztucznej inteligencji, a także treściach interaktywnych. Taka forma skraca dystans z odbiorcą i umożliwia mu dużo efektywniejsze zapoznanie się np. z możliwościami oferowanego produktu.
Główną rolą visual contentu jest przekazywanie informacji graficznych za pomocą wizualizacji o zróżnicowanej formie. Umożliwia on zbudowanie trwałej relacji z odbiorcami, opartej na profesjonalizmie i szacunku dotyczącego przekazywania treści.
Podstawowym założeniem visual contentu jest prostota, skuteczność i czytelność. Istotne jest także zagospodarowanie treści w taki sposób, aby były one atrakcyjne w odbiorze i przyciągnęły potencjalnego odbiorcę.
Zdj 2. Visual content to wiele różnych elementów, które pozwalają na lepszą identyfikację danych
Źródło: https://live.staticflickr.com/7337/9784370654_6bca28bd8e_c.jpg
Jaką rolę odgrywa visual content dla strategii marketingowej?
Przede wszystkim musisz pamiętać, że treści marketingowe są lepiej przyswajalne przez ludzki umysł. Odbiorca zapamięta je dłużej i przyswoi większą ilość danych, niż miałby czytać nawet bardzo atrakcyjny tekst. Przyswajalne treści wpływają na ich atrakcyjność i są dla odbiorcy ciekawsze. Dzięki temu generują większą liczbę wirusowych odsłon.
To z kolei przekłada się na późniejszym udostępnianiu treści w sieci. Np. mem może stać się elementem marketingu wirusowego, który nie będzie wymagał środków finansowych do promocji. Jeżeli trafisz w niszę, a internauci podchwycą Twój pomysł (np. na trend w filmie opublikowanym w serwisie TikTok mogą odpowiedzieć media), możesz liczyć na całkowicie darmową reklamę.
Co ważne, content wizualny nie wpływa negatywnie na SEO (co poprawia możliwości pozycjonowania witryny), poprawia walory UX strony internetowej, a także generuje większą liczbę linków. Jego rola w prowadzeniu działań marketingowych jest niebagatelna praktycznie na każdym obszarze, niezależnie czy są to media społecznościowe, influencer marketing, e-mail marketing czy pozycjonowanie stron.
Rodzaje visual contentu – jak można je wykorzystać w działaniach promocyjnych?
Rodzaje visual contentu to wspomniane już obrazy, grafiki, ilustracje, wideo, infografiki i animacje. Jak można wykorzystać poszczególne elementy w promowaniu własnych produktów, usług lub swojej marki osobistej?
- Obraz może służyć do ukazania produktu na stronie internetowej, nie jako standardowe zdjęcie produktowe, a np. w trakcie użytkowania go.
- Grafika i infografika są idealnym rozwiązaniem do prezentowania danych statystycznych i ich wykorzystania w praktyce.
- Wideo może być wiralowym trendem w mediach społecznościowych lub reklamą w serwisach takich jak YouTube.
- Animacja może być np. elementem prowadzenia szkolenia dla klientów, z zakresu użytkowania Twojego produktu.
Pamiętaj, aby uwzględnić visual content w czasie tworzenia strategii biznesowej. W ten sposób wdrożysz ją sukcesywnie, w bardziej profesjonalny sposób. Do realizacji elementów wizualnego contentu zaangażuj profesjonalnych grafików, którzy mogą przełożyć Twoje pomysły i przemyślenia na realne elementy. Część wykorzystasz np. na swojej stronie internetowej, część pozwoli Ci działać w mediach społecznościowych, a inne mogą być uzupełnieniem reklam Google lub Facebook Ads. Wszystko zależy od Ciebie.