A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś

Co to jest FAQ (Frequently Asked Questions)?

FAQ to istotny element wielu stron internetowych, w szczególności sklepów online. Informacje zawarte w tej sekcji często rozwiewają wątpliwości użytkowników i dzięki temu unikają oni potrzeby kontaktowania się z firmą za pośrednictwem maila, mediów społecznościowych czy telefonu. Co to jest FAQ? Jak prawidłowo przygotować tę część i co należy w niej uwzględnić?

Co to FAQ? – Definicja

FAQ to skrót od angielskiego wyrażenia Frequently Asked Questions, które na polski tłumaczy się jako najczęściej zadawane pytania. W tej sekcji pojawiają się więc informacje pozwalające na wyjaśnienie często pojawiających się wątpliwości i problemów. Ma ona postać listy z pytaniami, pod każdym z nich znajduje się mniej lub bardziej wyczerpująca odpowiedź. To bardzo pomocna część witryny, w szczególności dla osób, które chcą szybko się czegoś dowiedzieć bez potrzeby nawiązywania kontaktu np. telefonicznego.

Sekcja FAQ kojarzy się przede wszystkim z internetowymi platformami sprzedażowymi. Umieszcza się w niej cenne informacje dotyczące m.in. form płatności, czasu realizacji zamówień czy zwrotów przesyłek. Jednak odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania można znaleźć również na innych stronach www. O przygotowaniu FAQ powinna pomyśleć np. agencja SEO, gdyż w ten sposób może wyjaśnić, na czym polega jej praca czy też przedstawić w skrócie warunki współpracy. To element witryny, który z powodzeniem zastępuje biuro obsługi klienta.

W kontekście pytań i odpowiedzi warto brać pod uwagę, że na stronach internetowych funkcjonuje nie tylko FAQ. Co to znaczy? W niektórych witrynach można spotkać się z sekcją Q&A, która wygląda nieco inaczej. Co prawda tutaj także pojawiają się pytania, ale liczba udzielonych odpowiedzi nie musi ograniczać się wyłącznie do jednej. W przypadku Q&A użytkownicy mogą sami odpisywać na pojedyncze pytania. Taka sekcja pojawia się przede wszystkim na forach internetowych, a także stronach pomocy związanych z konkretnymi produktami (użytkownicy wzajemnie sobie doradzają poprzez zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi).

Co to jest FAQ?

Przeczytaj także: Audyt SEO oraz SXO Semcore

Dlaczego warto pamiętać o FAQ?

Najczęściej zadawane pytania to istotna podstrona, która jest również bardzo praktyczna. Przede wszystkim pełni ona funkcję informacyjną i jest zbiorem cennych wskazówek dla osób przeglądających stronę www. Jak już zostało wspomniane, FAQ pojawia się w szczególności na platformach sprzedażowych. Dzięki tej sekcji można znacząco ograniczyć liczbę kontaktów mailowych i telefonicznych z niezdecydowanymi klientami. Dla pracowników sklepu jest to spore odciążenie, ponieważ nie muszą ciągle odpowiadać na powtarzające się pytania i wykorzystują zyskany czas na realizację innych ważnych obowiązków. Klienci stają się bardziej samodzielni, a jednocześnie zyskują poczucie, że podejmują decyzję zakupową w pełni świadomie (co niekiedy może zredukować np. liczbę zwrotów czy też negatywnych opinii związanych z czasem realizacji zamówienia lub podobnymi kwestiami).

Zobacz:  Corporate Governance

FAQ odgrywa ważną rolę również przy budowaniu pozytywnego wizerunku firmy. Starannie przygotowana sekcja z pytaniami i odpowiedziami jest dowodem na dbanie o każdy, nawet najmniejszy detal. Działa ona podobnie jak merytoryczne wpisy na blogu, które szczegółowo wyjaśniają wybrane zagadnienie. FAQ może znacząco ułatwić nie tylko budowanie pozytywnego wizerunku, ale także zostanie ekspertem w swojej branży. Wyczerpujące odpowiedzi skutecznie rozwiewają wszystkie wątpliwości, w efekcie czego klienci dochodzą do wniosku, że firma jest godna zaufania.

W wielu przypadkach sekcja FAQ umożliwia ponadto zwiększenie sprzedaży. Jeśli internetowa platforma sprzedażowa zapomni o jej przygotowaniu lub zrobi to w mało profesjonalny sposób, prawdopodobnie nie będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem. Nierzadko zdarza się, że przed zrobieniem zakupów klienci odwiedzają podstronę z najczęściej zadawanymi pytaniami, aby dowiedzieć się wszystkiego na temat ewentualnej transakcji i zyskać pewność, że wybrali odpowiedni sklep online. Brak FAQ nie wzbudza zaufania, a niektórzy użytkownicy mogą nawet odnieść wrażenie, że są lekceważeni przez firmę. Sekcję tę należy dopracować nawet w sytuacji, gdy w innych miejscach na stronie są już informacje dotyczące kwestii najczęściej wzbudzających wątpliwości. FAQ potwierdza wiarygodność platformy sprzedażowej i w ten sposób zachęca do zrobienia zakupów.

FAQ – jak przygotować?

Na przygotowanie FAQ warto poświęcić dużo czasu, aby było dopracowane pod kątem szczegółów. Bardzo ważny jest przede wszystkim dobór pytań, nie mogą być przypadkowe. To wymaga spojrzenia na stronę www z perspektywy klientów i zastanowienia się, gdzie mogą napotkać problemy. Pomocna może okazać się przy tym analiza zapytań otrzymywanych drogą telefoniczną, mailową czy za pośrednictwem mediów społecznościowych. Na podstawie zebranych danych należy wyodrębnić najczęściej powtarzające się tematy i przygotować do nich wyczerpujące, merytoryczne odpowiedzi. Dobrym pomysłem jest także poszukanie inspiracji w innych miejscach, przykładowo na stronach konkurencji. Nierzadko dzięki temu można wyszczególnić kwestie, które na pozostałych witrynach nie są często poruszane, ale mogą odgrywać istotną rolę dla klientów. Warto ponadto wykorzystać narzędzia takie jak Google Keyword Planner, Ahrefs czy AnswerThePublic. One również mogą dać wiele wskazówek, jakie pytania padają najczęściej.

Zobacz:  Event Marketing

Po zebraniu wszystkich ważnych tematów należy je pogrupować, a więc stworzyć kilka kategorii i odpowiednio dopasować do nich pytania. W przypadku sklepu online najczęściej są to: zamówienia, płatność, wysyłka, reklamacje i zwroty, konto. To istotny etap tworzenia FAQ. Za sprawą odrębnych kategorii użytkownicy mogą szybko znaleźć odpowiedź na nurtujące ich pytanie, bez potrzeby przeglądania całej zawartości sekcji (co bywa męczące i zniechęcające). Warto podkreślić, że nawet podczas bardzo szczegółowej analizy zapytań można zapomnieć o niektórych kwestiach, kłopotliwych dla niewielkiej liczby użytkowników. Dobrą praktyką jest więc umieszczanie w FAQ formularza pozwalającego na szybkie dopytanie o szczegóły. Najczęściej znajduje się on na końcu strony.

Trzeba też mieć na uwadze, że sekcja „najczęściej zadawane pytania” nie jest najlepszym miejscem na umieszczanie reklam. Pełni ona głównie funkcję informacyjną, a nie marketingową, dlatego należy unikać nachalnych komunikatów zachęcających do zakupu produktów lub skorzystania z oferowanych usług. Jednocześnie nie oznacza to, że w FAQ nie ma w ogóle miejsca na promocję swojej firmy, trzeba zrobić to subtelnie i dyskretnie. W odpowiednich miejscach można umieścić np. przemyślane call to action, poprosić o wystawienie pozytywnej opinii czy zachęcić do kliknięcia odnośnika (prowadzącego choćby do powiązanego tematycznie wpisu na blogu).

Praca nad FAQ nie powinna kończyć się w momencie umieszczenia tej sekcji na stronie. Warto monitorować sytuację i sprawdzać, czy użytkownicy rzeczywiście znajdują odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania. Będzie o tym świadczyć m.in. wyraźnie zmniejszona liczba maili i telefonów z zapytaniami o czas wysyłki, możliwość zwrotu zamówienia i podobne kwestie. W FAQ można również umieścić ankietę, w której użytkownicy wskażą, czy odpowiedź jest dla nich pomocna i co pewien czas analizować jej wyniki.

Co to jest FAQ?

FAQ a SEO

Wciąż pojawia się sporo pytań na temat FAQ: co to jest, do czego służy, ale też czy ma jakiekolwiek znaczenie dla SEO. Co prawda głównym celem tej sekcji jest rozwiewanie wątpliwości użytkowników i zebranie w jednym miejscu wszystkich najważniejszych informacji, jednak może mieć też pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny. Decyduje o tym m.in. fakt, że Google wspiera rich snippets, inaczej fragmenty rozszerzone. Oznacza to, że przygotowane odpowiedzi razem z pytaniami mogą pokazać się użytkownikom już na etapie przeglądania wyników wyszukiwania, a nie dopiero po przejściu na stronę. Nie jest również wykluczone, że wybrane fragmenty trafią do osób korzystających z wyszukiwania głosowego. Strona ze starannie przygotowanym FAQ ma więc duże szanse na osiągnięcie tzw. pozycji zero, a więc na pojawienie się na szczycie listy wyników, także nad reklamami.

Zobacz:  AIDA

Jak już zostało wspomniane, przy wyborze najczęściej zadawanych pytań warto sięgnąć po Ahrefs, Google Keyword Planner i inne tego typu narzędzia. Wykorzystanie w sekcji FAQ powtarzających się w wyszukiwarce fraz w formie zapytań również poprawi SEO strony. To samo dotyczy uwzględnienia pytań niewyjaśnionych przez konkurencję, a które mogą mieć istotne znaczenie dla wielu użytkowników. Wykorzystanie popularnych słów kluczowych i fraz z długiego ogona pozwala na wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów (również tych potencjalnych). Widoczne w Google fragmenty rozszerzone mogą zachęcić ich do odwiedzenia strony, a nawet skorzystania z oferty. Pozostałe aspekty, za sprawą których FAQ może poprawić pozycję witryny, to merytoryczna, dobrej jakości treść z nagłówkami, listą punktowaną itp., a także linki prowadzące do konkretnych podstron, bloga firmy czy jej mediów społecznościowych.

Frequently Asked Questions to element strony, którego nie powinno się lekceważyć. Warto przygotować tę sekcję, ponieważ daje możliwość zwiększenia ruchu organicznego, a jednocześnie zainteresowania oferowanymi produktami lub usługami. Trzeba przy tym pamiętać nie tylko o doborze właściwych pytań, ale i o przygotowaniu precyzyjnych, zwięzłych odpowiedzi. Wówczas można zyskać pewność, że użytkownicy znajdą na stronie wszystkie niezbędne informacje.

FAQ w danych strukturalnych

Pytania w formie FAQ dostępne na stronie można także wyróżnić w danych strukturalnych (schema). Proces ten polega na wdrożeniu specjalnego kodu do sekcji <head> wybranej podstrony. Wówczas istnieje szansa, że FAQ wyświetli się w Google z poziomu wyników wyszukiwania (SERP).

Barbara Szacoń-Wójcik

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 4,5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!