Noindex - co to jest i jak stosować?
Na skróty
Podczas gdy znaczna część optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO) koncentruje się na tym, jak uzyskać indeksowanie i wyświetlanie wysokiej jakości treści, istnieją strony, których możesz nie chcieć wyświetlać na stronie wyników wyszukiwania (SERP). Użycie tagu noindex mówi robotom indeksującym wyszukiwarki, aby nie uwzględniały strony lub witryny internetowej w swoim indeksie, skutecznie usuwając je z pojawiania się w SERP.
Noindex – co to jest?
Metatag noindex robots to wartość HTML, która informuje wyszukiwarki, aby nie uwzględniały strony w indeksie wyników wyszukiwania. Wykorzystanie tagu noindex pomaga zdefiniować wartościową i wyselekcjonowaną zawartość z innych stron, służącą do poprawy komfortu użytkownika.
Jest to pomocne narzędzie dla stron, które niekoniecznie chcesz, aby były dostępne w SERP.
Kiedy należy zablokować indeksowanie strony przy pomocy Noindex?
Nieuchronnie mogą istnieć strony, które nie są pomocne dla twoich rankingów lub nie są przeznaczone dla ogółu społeczeństwa. Na przykład:
- Strony o zduplikowanej lub podobnej treści, tym samym adresie URL, tytule, tagach tytułu lub treści mogą konkurować ze sobą o widoczność. Roboty indeksujące prawdopodobnie wybiorą tylko jedną wersję i może to nie być wybrana przez Ciebie wersja.
- Strony, które mają ubogą zawartość lub nie są przeznaczone do wyświetlania w wynikach wyszukiwania. Tego typu strony często zapewniają satysfakcję czytelnikowi lub klientowi, ale nie są tworzone pod kątem wydajności SEO ani nie pojawiają się w wyniku zapytania. Tego typu strony mogą obejmować strony z podziękowaniami, biuletyny lub strony subskrypcji i logowania.
- Strony zawierające posty użytkowników, takie jak fora. Fora mogą zawierać odpowiedzi, komentarze i wątki bez żadnych uprawnień.
Wykrywanie błędów Noindex
Czas potrzebny do zauważenia błędu braku indeksu, który wynika z niewłaściwego użycia lub przypadkowego braku indeksowania strony, lub całej witryny, może być różny. Spadek ruchu organicznego poprzez usunięcie z indeksu może mieć natychmiastowe i drastyczne skutki lub może zająć miesiące. Ważne jest, aby uważnie monitorować duże zmiany lub spadki w ruchu organicznym. Można to zrobić za pomocą audytu wydajności treści, Google Analytics i Google Search Console.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego oraz Reklama Google Ads
Przywracanie błędów nieindeksowanych stron
Błędy Noindex mogą mieć bardzo negatywne konsekwencje. Odzyskiwanie po błędzie noindex można wykonać, wykonując kilka krótkich kroków:
- Usuń błąd noindex.
- Ponownie prześlij mapę witryny do Google za pomocą Search Console.
- Ręcznie prześlij strony, których dotyczy błąd, do funkcji „Prześlij do indeksu”.
- Rozważ dodatkowe taktyki marketingowe, wykorzystanie mediów społecznościowych lub postów gości, aby spróbować zwiększyć ruch, gdy witryna lub strona nie pojawia się w indeksie.
Łączenie noindex z follow lub nofollow
Opcjonalnie można połączyć dyrektywę noindex z wartościami „follow” lub „nofollow”. Mówią one robotom wyszukiwania, jak obsługiwać linki na nieindeksowanej stronie. Boty wyszukiwania podążają za linkami na odpowiedniej stronie, jeśli ustawiono dyrektywę follow. Ta kombinacja dyrektyw jest często używana w mapach witryn HTML. Indeksowanie mapy witryny HTML rzadko ma sens, ale z punktu widzenia SEO mapa witryny jest cenna, ponieważ Google i inne wyszukiwarki mogą uzyskać dostęp do wszystkich podstron witryny w zaledwie kilku krokach.
Poniższa dyrektywa może być również przydatna dla SEO w odniesieniu do stron kategorii lub stron wyników wewnętrznej funkcji wyszukiwania sklepów internetowych. Wielu operatorów serwisów rezygnuje z indeksowania takich podstron ze względu na ich niską zawartość informacyjną i potencjalne problemy z duplikacją treści. W takim przypadku wartość „follow” jest przydatna, aby zapewnić wyszukiwarkom możliwość znajdowania i indeksowania poszczególnych produktów oferowanych w tych kategoriach. W tym kontekście należy jednak pamiętać, że Google przestaje podążać za linkami na stronie noindex po pewnym czasie. Dlatego to podejście jest tylko częściowo zalecane w przypadku długoterminowego pozycjonowania strony. W przeciwieństwie do powyższego dyrektywa nofollow zapewnia, że roboty indeksujące nie oceniają linków na podstronie.