Co to jest Disavow?
Na skróty
Czasem link prowadzący do witryny może znacząco obniżyć jej ranking i spowodować, że zniknie z pierwszej strony wyszukiwarki. Bywa, że taki link umieści konkurencja, wtedy można się przed tym ustrzec, używając narzędzia Google Disavow.
Co to jest Disavow — definicja?
Google Disavow Tool to narzędzie oferowane w Google Search Console, które można wykorzystać do poproszenia Google o ignorowanie przychodzącego linku zwrotnego do witryny. To mówi Google, że ten link nie powinien być brany pod uwagę w rankingu. Jest to jednak tylko zalecenie dla Google i nie gwarantuje, że link zostanie faktycznie zignorowany podczas rankingu domeny.
Historia narzędzia Disavow
Linki zwrotne zawsze były ważną częścią SEO, ale sposób ich wykorzystania zmienił się na przestrzeni lat. W przeszłości spamowanie dużą ilością linków zwrotnych było łatwym sposobem na poprawę rankingu. Aby przeciwdziałać tej formie black hat SEO, Google wprowadził aktualizację algorytmu Penguin, która była bardzo skuteczna w walce z podejrzanymi technikami budowania linków. Była to jedna z pierwszych aktualizacji, która przeniosła nacisk na SEO poza stroną z liczby linków na jakość i odpowiednie linki.
Przeczytaj też: Pozycjonowanie
Czym jest narzędzie Disavow?
Narzędzie Disavow zostało wprowadzone w ostatnim kwartale 2012 roku. Po wydaniu pierwszej wersji aktualizacji Penguin panowała ogólna zgoda, że złe linki powinny zostać usunięte, ponieważ algorytm Penguin karze za nie witrynę. Zmieniło się to jednak wraz z nowszymi wersjami aktualizacji Penguin. Wraz z czwartą wersją aktualizacji Penguin w 2016 r. Google w końcu przeszedł od karania złych linków do ich deprecjacji. W rezultacie złe linki nie były już karane, ale po prostu nie były brane pod uwagę w rankingu witryny, według Google. Wielu specjalistów SEO oszczędnie korzystało z narzędzia Disavow. Niektórzy nawet uważali to za całkowicie bezużyteczne, chyba że strona została ręcznie ukarana.
Kiedy używać narzędzia Disavow?
Narzędzie Disavow powinno być używane bardzo oszczędnie. Unieważniać linki należy tylko wtedy, gdy istnieje podejrzenie, że jeden lub więcej linków może obciążać naszą domenę, lub już wpłynął na nałożenie kary na nią. Przed użyciem narzędzia Disavow należy najpierw spróbować ręcznie usunąć link z danej witryny.
Według Google narzędzie Disavow powinno być używane tylko wtedy, gdy istnieje lub spodziewane jest ręczne działanie przeciwko domenie. Usunięcie linków może wpłynąć na wyniki witryny w wyszukiwarce Google. Dlatego powinieneś używać narzędzia Disavow tylko wtedy, gdy masz pewność, że link jest szkodliwy dla witryny.
Jak używać narzędzia Disavow?
Aby skorzystać z narzędzia Google Disavow, najpierw należy utworzyć listę złych linków. Odbywa się to w pliku tekstowym zakodowanym jako UF-8 lub 7-bitowy ASCII. Zwróć uwagę, na kilka ważnych informacji o tym, jak stworzyć taki plik.
- W każdym wierszu należy wpisać jeden adres URL lub domenę.
- Domena lub subdomena powinna być poprzedzona słowem „domena”.
- Nazwa pliku musi mieć rozszerzenie „.txt”.
- Google ignoruje komentarze w wierszu zaczynającym się od znaku hash.
Posiadając taki plik, możesz użyć narzędzia Disavow:
- Wyszukaj odpowiednią podstronę w Google Search Console,
- wybierz stronę internetową,
- kliknij dwukrotnie „Unieważnij linki”,
- w sekcji „Wybierz plik” prześlij plik tekstowy z linkami i przejdź do „Wyślij”,
Po zakończeniu procesu przetworzenie danych wejściowych zajmuje zwykle kilka tygodni. Google nie usuwa wybranych linków, ale je unieważnia. Czy i kiedy tak się stanie, widać tylko po zmianie rankingu.
A co jeśli ktoś umieści moją witrynę w Disavow?
To pytanie, które niepokoi wielu właścicieli witryn. Jeśli ktoś umieści Twoją witrynę na liście plików Disavow, nie wpłynie to negatywnie na jej pozycję w rankingu. Plik Disavow po prostu instruuje algorytmy, aby ignorowały linki prowadzące do strony internetowej. Jeśli chodzi o zbieranie danych z narzędzia Disavow w celu znalezienia spamerskich stron internetowych i ukarania ich, urzędnicy Google zapewniają, że tego nie robią.