A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś

Co to jest CPL (Cost Per Lead)?

Kampanie reklamowe mogą być rozliczane na różnych zasadach. Optymalnie, jeśli płacisz nie za same wyświetlenia banera, ale określony efekt. Może nim być, np. rejestracja na szkolenie, zapisanie do newslettera czy wypełnienie formularza zgłoszeniowego. Chodzi o rozliczenie w modelu CPL, czyli Cost Per Lead. Z czym to się wiąże i co możesz zyskać? 

Cost Per Lead – co to znaczy?

CPL oznacza, ile kosztuje Cię pozyskanie leada sprzedażowego. To jeden z kluczowych wskaźników efektywności działań reklamowych. Załóżmy, że gromadzisz dane osób zainteresowanych Twoim produktem, który wkrótce wejdzie na rynek. W tym celu masz landing page, a na nim formularz kontaktowy. Jeśli zlecisz reklamę i będziesz rozliczać się w modelu CPL, zapłacisz za każdy lead, czyli pozostawienie danych przez zainteresowanego ofertą. Możesz łatwo wyliczyć, ile wynosi CPL kampanii. Wzór jest następujący:

CPL = koszt reklamy / liczba leadów

Załóżmy, że akcja kosztowała 2000 zł, co przyniosło Ci 40 leadów. To oznacza, że CPL kampanii wynosi 50 zł. 

Analizowanie CPL jest prostym sposobem na porównywanie skuteczności różnych działań marketingowych. Na tej podstawie możesz ocenić, w które działania warto więcej zainwestować ze względu na ich efektywność. 

CPL

Źródło: https://sopro.io/resources/blog/b2b-cost-per-lead-benchmarks/

CPL a inne modele rozliczeń kampanii 

To oczywiście niejedyna metoda stosowana do rozliczenia działań reklamowych. Natomiast bezdyskusyjnie jest godna uwagi ze względu na to, że płacisz w zależności od efektu. Innym bardzo popularnym modelem jest CPC, czyli Cost Per Click. Oznacza to, że w tym przypadku płacisz za każde kliknięcie reklamy. Zaletą tego rozwiązania jest, że uzyskujesz pewien efekt – w postaci przekierowania na Twoją stronę. Natomiast problem takich działań stanowi ryzyko płacenia za bezwartościowe przekierowania, w tym tzw. wyklikiwanie reklam przez konkurencję. To duży kłopot, z którym sieci sobie różnie radzą. 

Kolejnym modelem jest CAC, czyli Customer Acquisition Cost – przeciętny koszt pozyskania klienta. Można go uznać za najważniejszy z opisanych, gdyż ustalasz, nie ile kosztował Cię lead czy kliknięcie. Wiesz, jak działania przełożyły się na konkretne zamówienia i zlecenia. Zdecydowanie warto go śledzić i uwzględniać przy analizowaniu, z jakich metod reklamy zamierzasz korzystać. 

CPL – plusy i minusy

Ta metoda rozliczeń ma zalety i wady. Jej plusy to:

  • Ograniczasz ryzyko braku efektów. Te zapewne będą w postaci leadów, za które zapłacisz, ale czy zdobędziesz dzięki temu klientów, to już zależy od wielu czynników. 
  • Możesz dokładnie wyliczyć, ile zapłacisz za określoną akcję.
  • Kreacja reklamowa będzie wyświetlana przez nieograniczony czas, bez związku z kliknięciami i wyświetleniami. Nie dojdzie tutaj do efektu wyklikania reklamy. 
  • Niskie ryzyko oszustw.

Natomiast do wad CPL można zaliczyć:

  • Pozyskanie leada jeszcze nie oznacza, że osiągniesz przychód. Duże znaczenie ma ich jakość, sposób pozyskania, ale też Twoja komunikacja i oferta.
  • Konfiguracja skutecznej kampanii CPL może wymagać znacznej ilości czasu i wiedzy specjalistycznej. Potrzebne będzie codzienne zarządzanie kampanią reklamową.

Ile wynosi CPL różnych działań marketingowych?

Oczywiście, co do tego nie ma reguły, gdyż efekty są uzależnione od wielu czynników. Znaczenie ma branża, doświadczenie osoby odpowiedzialnej za przygotowanie kampanii, nadzór nad nią i inne czynniki. Poniższa grafika prezentuje jedną z takich analiz. Dotyczy branży B2B, a jak widzisz, SEO osiągnęło bardzo dobry wynik na tle innych działań marketingowych online. 

CPL

Źródło: https://www.blog.visitorqueue.com/average-cost-per-lead-cpl-for-different-b2b-marketing-channels/

Oczywiście, w zależności od analizy te wyniki mogą być różne. Teoretycznie najbardziej opłacalne jest rozliczanie się od pozyskanego klienta. Jednak to wcale nie oznacza, że taka kampania osiągnie dla Ciebie najlepsze wyniki. Dopracowana akcja z rozliczeniem w modelu CPL może być efektywniejsza. 

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!