Baza mailingowa — co to jest?
Na skróty
Komunikacja online odgrywa bardzo ważną rolę dla każdego przedsiębiorstwa. Umożliwia one dotarcie do określonej grupy docelowej. Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę, czy wielką korporację, baza mailingowa może być kluczem do zbudowania trwałych relacji z Twoimi klientami oraz do generowania sprzedaży. Sprawdź więcej informacji na temat tego pojęcia.
Czym jest baza mailingowa?
Baza mailingowa to niezbędny element działań marketingowych. To zbiór adresów e-mail wraz z dodatkowymi informacjami do nich. Stworzenie mailingowej bazy wymaga jednak czasu.
W bazie e-maili b2b znajdują się na przykład maile bezpośrednie do osób, które podejmują najważniejsze decyzje w firmach. Dzięki nim z łatwością można dotrzeć między innymi do właścicieli, prezesów oraz dyrektorów firm.
Baza mailingowa może zawierać informacje, które pomagają optymalizować proces poszukiwania partnerów biznesowych. Możliwe opcje obejmują między innymi:
- prawną formę działalności,
- branżę,
- sektor,
- klasyfikację PKD,
- numery rejestrowe (REGON, KRS NIP),
- rok rozpoczęcia działalności.
W katalogu można uwzględnić także dane adresowe, dane kontaktowe, nazwiska oraz stanowiska osób decyzyjnych i informacje dotyczące między innymi floty (liczby oraz rodzaju samochodów), zatrudnienia i obrotów. To tylko część informacji, które mogą znaleźć się w bazie mailingowej. W tym kontekście wiele zależy od branży, dla której jest ona sporządzona. Baza mailowa może znajdować się na przykład w systemie CRM (ang. Customer Relationship Management).
Zdj. 1. Przykład bazy mailingowej sporządzonej w programie Microsoft Excel
Źródło: https://anomail.pl/bazy-adresowe/
Do czego przydaje się baza mailingowa?
Wiesz już, co to jest baza mailingowa. Do czego natomiast można ją wykorzystać? Baza mailingowa umożliwia między innymi wysyłanie newsletterów, promocji oraz ofert handlowych. Daje też możliwość zwiększenia sprzedaży i wykreowania pożądanego wizerunku działalności.
Dzięki bazie mailingowej znacznie prostsze jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu z klientami. Pozwala ona też na budowanie bliższych relacji i zwiększenie lojalności klientów. Za sprawą zgromadzonych danych można również wysyłać spersonalizowane wiadomości. Takie, które obejmują zarówno imię odbiorcy, jak i preferencje zakupowe oraz historię kontaktów z marką.
Baza mailingowa jest też stosunkowo tania w porównaniu do innych form reklamy. Natomiast odpowiednio zaplanowane kampanie mogą wygenerować szybki zwrot z inwestycji (ROI — ang. Return On Investment).
Jakie zalety ma baza mailingowa?
Baza mailingowa zapewnia: mierzalność wyników, możliwość budowania wizerunku Twojej firmy jako eksperta w danej dziedzinie, a także długoterminową wartość.
Mierzalność wyników wynika z możliwości śledzenia otwarć, kliknięć oraz innych działań odbiorców. Umożliwiają one ocenę skuteczności kampanii i dostosowanie strategii marketingowej w czasie rzeczywistym. Budowanie wizerunku eksperta może przyciągać nowych klientów. Na przykład wtedy, gdy będą chcieli dowiedzieć się więcej na temat związany z Twoją specjalizacją lub rozwiązać swój problem.
Długoterminowa wartość oznacza, że baza mailingowa jest cennym zasobem dla każdej firmy. Zaangażowani subskrybenci mają bowiem potencja do generowania przychodów przez długi czas. Aby skutecznie wykorzystać bazę mailingową, trzeba natomiast pamiętać o RODO. Odpowiedzialność w zakresie ochrony danych osobowych oraz przestrzegania przepisów prawnych ma ogromne znaczenie pod kątem prawnym i wizerunkowym.
Zdj. 2. Przykładowa struktura listy mailingowej w programie Microsoft Excel
Źródło: https://freshmail.pl/pomoc-i-wiedza/pomoc/kampanie-sms/pierwsze-kroki/jak-stworzyc-liste-mailingowa-przy-wysylce-kampanii-sms/
Baza mailingowa a lista mailingowa — różnica
Baza mailingowa oraz lista mailingowa to terminy, które często są używane zamiennie. Mają jednak inne znaczenie i warto o tym pamiętać. Baza mailingowa jest bardziej rozbudowanym zbiorem informacji. Poza samymi adresami e-mail zawiera ona także szczegółowe dane o osobach oraz firmach.
Lista mailingowa jest natomiast prostszym zbiorem danych, który składa się głównie z samych adresów e-mail. Jest ona używana przede wszystkim do masowego wysyłania wiadomości, takich jak newslettery lub kampanie promocyjne. Bez konieczności personalizacji treści na tak szeroką skalę jak w przypadku bazy mailingowej.