Link relevance (trafność linków) – co to jest i jakie ma znaczenie w SEO?
Na skróty
Linkowanie to proces budowania profilu linkowego i wymiany odnośników w celu budowania pozytywnego wizerunku wśród odbiorców strony, ale też robotów indeksujących Google. Proces poprawiania pozycji strony w wyszukiwarce internetowej poprzez link-building nie powinien bazować jednak na przypadkowych hiperłączach, a dobrze dobranych linkach. Trafność odnośnika określa tzw. link relevance, czyli trafność linków. Co warto wiedzieć o tym procesie?
Zdj 1. Trafność linków w znaczny sposób wpływa na los strony internetowej w Google
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/rzutki-tarcza-do-rzutek-gra-sporty-102919/
Jeszcze kilka lat temu pozycjonowanie stron polegało na kreowaniu linków w oparciu o parametr ilościowy. W dużym uproszczeniu można stwierdzić, że im więcej odnośników prowadziło do naszej strony internetowej, tym lepsza była pozycja witryny w wyszukiwarce. Dziś SEO i link-building skupia się bardziej na link relevance.
Czym jest link relevance, czyli trafność linków?
Trafność linków (z angielskiego link relevance) to istotność linku w wyszukiwarce internetowej. Parametr ten odnosi się do stopnia powiązania strony, na której umieszczony jest odnośnik, ze stroną, do której ten odnośnik prowadzi. Link może być powiązany z tematem określonej podstrony, treści konkretnego tekstu lub z tematyką całej strony internetowej.
Powiązanie dwóch linkujących treści jest istotne z punktu widzenia wiarygodności i jakości linku. Jeżeli np. strona o gotowaniu kieruje do witryny o sporcie, bez żadnego powiązania, algorytmy wyszukiwarki ocenia tego typu treść niżej, niż gdy strona o gotowaniu będzie kierować np. do strony z poradami dietetycznymi.
Jakie znaczenie dla SEO ma trafność linków? Dlaczego jeszcze jest ważne?
Dlaczego trafność linków jest tak istotna? Ponieważ odpowiednio dobrane hiperłącza mogą w znaczny sposób wpłynąć na parametry SEO. Wysokiej jakości link, umieszczony na powiązanej tematycznie witrynie internetowej jest przez wyszukiwarkę internetową traktowany jako dowód na wiarygodność strony. To z kolei wpływa na jej wynik w wyszukiwaniach.
Link relevance wpływa jednak też na inne elementy, które pośrednio przekładają się później na pozycję witryny w Google. Na co wpływa trafność linków?
- Buduje wiarygodność strony internetowej wśród użytkowników i angażuje odbiorców.
- Pozwala dotrzeć do odbiorców z odpowiednio określonej grupy docelowej.
- Przekłada się na ruch na stronie internetowej, a także pozwala zwiększyć współczynnik konwersji.
Zdj 2. Relewancja może oznaczać wzrost ruchu na stronie i zaufania odbiorców
Źródło: https://pix4free.org/assets/library/2021-06-16/originals/relevant.jpg
Jakie elementy wpływają na link relevance?
Jest kilka elementów, które wpływają na parametr trafności linku. Na link relevance oczywiście najmocniej oddziałuje tematyka strony linkującej i linkowanej. Jednak nie tylko to przekłada się na trafność odnośnika.
- Na wartość linku wpływa również anchor (kotwica), którego treść powinna być powiązana z tematyką linkowanej witryny.
- Link relevance odnosi się też do wartości witryny internetowej. Odnośnik ze strony z treściami naukowymi jest bardziej wartościowy niż hiperłącze z mało znanej witryny o wątpliwej wiarygodności.
- Trafność linku i jego waga jest wyższa, jeżeli znajduje się on w głównym miejscu na witrynie, a nie np. w stopce.
Warto pamiętać, że na pozycję strony w wyszukiwarce internetowej wpływa zarówno jakość linków, jak również ich liczba. Należy te kwestie poziomować.
W jaki sposób sprawdzić, czy link będzie trafny?
Istnieje kilka narzędzi, które pozwolą sprawdzić siłę i trafność linków, a także ułatwią analizę wagi linkującej domeny. Ma to wpływ na sukces w czasie tworzenia profili linkowych. Wśród najpopularniejszych rodzajów programów jest Ahrefs, czyli kompleksowe narzędzie, które umożliwia sprawdzenie jakości linku, strony internetowej, a także tego, jaka jest relewancja odnośnika w stosunku do linkowanej witryny.
Przegląd profilu i dopasowania linku umożliwiają także takie programy jak Semrush i Moz Pro. Metrykę, jakość i autorytet linków analizuje także Google Search Console, chociaż darmowy program ze stajni Google daje znacznie ograniczoną funkcjonalność, która nie zawsze będzie wystarczająca w profesjonalnym zastosowaniu.