Efekt świeżości - definicja, przykłady zastosowania w marketingu
Na skróty
Nauka potwierdza, że ostatnie elementy w sekwencji najlepiej zapadają w pamięć i mają największe znaczenie – to tzw. efekt świeżości. Ale jak można przełożyć tę zasadę na działania marketingowe? Przyjrzyjmy się, w jaki sposób marketerzy mogą wykorzystać efekt świeżości, aby skuteczniej przyciągać uwagę klientów i zwiększać konwersje.
Źródło: https://unsplash.com/photos/person-typing-on-apple-cordless-keyboard-RYyr-k3Ysqg
Czym jest efekt świeżości?
Efekt świeżości zakłada, że człowiek dużo lepiej zapamiętuje informacje, które pojawiły się na końcu dowolnej serii, aniżeli te obecne wcześniej. Efekt świeżości jest ściśle powiązany z efektem pierwszeństwa, który odnosi się do lepszego zapamiętania pozycji pierwszych na początku sekwencji.
Efekt świeżości psychologia bada od dawna, a jego zasady sięgają prac Hermanna Ebbinghausa z końca XIX wieku, który analizował mechanizmy zapamiętywania i zapominania informacji. Obecnie wiemy, że zjawisko to znajduje zastosowanie w wielu obszarach życia, w tym w marketingu, gdzie może stanowić klucz do skuteczniejszego przekazywania i utrwalania komunikatów w umysłach odbiorców.
Efekt pierwszeństwa i świeżości – przykłady w życiu codziennym:
- Pierwsze i ostatnie danie na weselu zapamiętamy najbardziej.
- Artystów występujących na końcu i początku festiwalu będziemy mieć najdłużej w pamięci.
Efekt świeżości odnosi się do naszej tendencji do lepszego zapamiętywania i przypominania sobie informacji przedstawionych nam ostatnio, w porównaniu z informacjami, z którymi zetknęliśmy się wcześniej. Efekt świeżości jest jednym z dwóch błędów pamięciowych, które składają się na efekt pozycji seryjnej, zjawisko opisujące, w jaki sposób położenie elementu w sekwencji może wpływać na jego zapamiętywalność.
W jaki sposób skorzystać z efektu świeżości w marketingu?
Dobre wykorzystanie efektu świeżości w marketingu może pomóc zachęcić do podejmowania przez konsumentów zachowań, które prowadzą do większej liczby konwersji, lepszej sprzedaży, wyższej retencji i to dla każdego rodzaju biznesu.
Marketing wykorzystujący efekt pierwszeństwa świeżości działa najlepiej, gdy jest prowadzony z myślą o konsumencie. Oto kilka praktyk, które pomogą Ci ulepszyć czas i przekaz wykorzystując efekt pierwszeństwa i efekt świeżości
Wykorzystanie efektu świeżości w marketingu – wskazówki ogólne:
- Zawsze zadbaj w końcowej sekwencji o namacalną i łatwo osiągalną zachętę w zamian za podjęcie działania przez klienta i koniecznie monitoruj interakcję.
- Komunikacja w myśl efektu świeżości powinna koncentrować się na niezrealizowanych celach klienta i produkcie lub usłudze, które mogą mu pomóc odnieść sukces, co wzmocni efekt zapamiętywania.
Pamiętaj, że w efekcie świeżości chodzi o zrozumienie krótkoterminowego przechowywania informacji i tym, że ostatnie informacje z serii są znacznie lepiej zapamiętywane niż wcześniejsze.
efekt świeżości – przykłady:
- Wykorzystanie kluczowego sloganu z wezwaniem do działania (call to action) na końcu reklamy – zdecydowanie wzmocni jej zapamiętywalność.
- Umieszczenie swojego najdroższego lub najbardziej dochodowego produktu na końcu listy, co zwiększa prawdopodobieństwo, że zostanie zauważony i zapamiętany.
- Jeśli robisz badania rynku, aby opracować nowe produkty lub udoskonalić te, które już oferujesz – pamiętaj, że pytania na końcu ankiet są tymi, które najprawdopodobniej przyciągną uwagę klienta. Zatem umieść tam najważniejsze informacje.
Efekt świeżości możesz wykorzystać także w działaniach wewnątrz firmy np. kiedy szkolisz personel marketingu, obsługi klienta i realizacji zamówień, wykorzystaj efekty pierwszeństwa i świeżości, aby podkreślić najważniejsze aspekty w celu usprawnienia procesów.
Przede wszystkim pamiętaj jednak, że tylko wtedy, gdy zadbasz o pełne i kompleksowe zrozumienie swoich odbiorców i ich potrzeby – będziesz w stanie stworzyć wyjątkowe i skuteczne kampanie – również wykorzystując w nich omawiany efekt świeżości.
Autor wpisu: Damian Grądzki