A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Frazy generyczne

Frazy generyczne - czym są w pozycjonowaniu?

Dobrze dobrane słowa kluczowe są jednym z podstawowych elementów strategii SEO. W tym kontekście wyróżniamy frazy generyczne i long tail, które wzajemnie się uzupełniają. Skupmy się jednak na frazach generycznych i tym, jakie znaczenie odgrywają w skutecznym pozycjonowaniu.

Frazy generyczne
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-person-writing-on-a-piece-of-paper-Q_HUQlTjZeU

Czym są frazy generyczne?

Frazy generyczne to wyrażenia ogólne, które charakteryzują się dużą liczbą wyszukiwań. Nie precyzują jednak intencji użytkownika. Najczęściej są to pojedyncze słowa (rower, hydraulik, przedszkole) lub pary (aplikacja Android, system Windows). Frazy te są konkurencyjne, a jednocześnie mają potencjał do generowania zysków. 

Frazy skuteczne w SEO?

Z powyższej definicji wynika, że frazy generyczne mają potencjał, zatem wydaje się, że powinny być elementem strategii SEO. Problem w tym, że pozycjonowanie oparte wyłącznie na frazach generycznych jest nieskuteczne. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło „motor”, a na pierwszej stronie pojawią się wyłącznie znane w branży sklepy. Trudno więc przebić się przez konkurencję, bazując wyłącznie na frazach generycznych. Oczekiwane efekty przynosi natomiast łączenie ich z frazami długiego ogona, która prezentują rzeczywiste intencje kupującego.

Czym są frazy long tail?

Frazy long tail, inaczej frazy długiego ogona, to rozbudowane wyrażenia, które wskazują na konkretną usługę lub produkt. Są mniej popularne, ale lepiej konwertują. Przykłady fraz długiego ogona to: kurtka damska zimowa Nike, zmywarka Bosch, manicure hybrydowy Warszawa. Jak łatwo zauważyć, wyrażenia te mówią zdecydowanie więcej o intencjach kupującego, który wie, czego potrzebuje.

Frazy generyczne

Źródło: https://writerzen.net/blog/short-tail-vs-long-tail-keywords 

Dobór fraz generycznych – krok po kroku

Frazy generyczne powinny zostać uzupełnione frazami long tail, jednak nie możemy ich całkowicie pomijać. Dopiero odpowiednia proporcja, a przede wszystkim dobór słów optymalizują stronę pod kątem SEO. Wybierając frazy generyczne, należy:

  • przeanalizować konkurencyjne strony internetowe,
  • skupić się na słowach o wysokim potencjale generowania ruchu,
  • dopasować frazy do specyfiki rynku,
  • dopasować frazy do potrzeb grupy docelowej.

Fraz ogólnych nie powinniśmy nadużywać. W przeciwnym razie tekst staje się nieczytelny, brakuje mu przejrzystości i trudno wydobyć z niego najważniejsze informacje. Przeczy więc podstawowym założeniom SEO, a nasza strona spada w wynikach wyszukiwania.

Gdzie umieszczać frazy generyczne?

Gdy już wybierzemy frazy ogólne, musimy jeszcze rozmieścić je we właściwych miejscach, aby generowały ruch. Najefektywniej pracują w następujących miejscach:

  • tytuł strony,
  • nagłówki H1-H3,
  • meta tagi,
  • treści na stronie,
  • opisy dla obrazów.

Rozmieszczając frazy generyczne, należy unikać przerostu formy nad treścią. Innymi słowy, nie chodzi o to, aby dane wyrażenie występowało w każdym nagłówku, opisie oraz w tytule strony. Pamiętaj, że frazy ogólne współpracują z frazami długiego ogona, dlatego kwintesencją jest umiejętne ich połączenie. 

Monitorowanie skuteczności fraz ogólnych

Frazy ogólne wymagają ciągłego monitorowania celem oceny efektów, jakie przynoszą. Kluczowa jest analiza danych, ale też obserwacja trendów rynkowych. Świat e-commerce zmienia się dynamicznie, dlatego użytkownicy wraz z upływem czasu prezentują inne potrzeby. Zmieniają się też algorytmy. Najlepszym dowodem na to jest fakt, iż Google, najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa, już 3 razy w tym roku wypuściła aktualizację. 

Najczęstsze błędy dotyczące fraz generycznych

Niska świadomość znaczenia fraz ogólnych generuje błędy, przez które stają się one nieskuteczne. Najpoważniejszym jest niedopasowanie wyrażeń do kontekstu strony, produktu lub usługi. Poważnym problemem są też duplikaty, które prowadzą do tak zwanej kanibalizacji słów kluczowych. Oznacza to, że poszczególne podstrony rywalizują ze sobą o widoczność w wynikach wyszukiwania. Częstym błędem jest też wybór jednej czy dwóch fraz generycznych, które obciążają treść. Różnorodność jest ważna z punktu widzenia SEO, ale też użytkownika, który nie jest zainteresowany niskiej jakości contentem.

Autor wpisu: Dorota Tkocz

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!