Marketing wewnętrzny – czym jest i dlaczego jest kluczowy dla sukcesu firmy?
Spis treści
Kiedy myślisz o działaniach marketingowych, z pewnością przychodzą Ci do głowy różne metody pozyskiwania klientów. Nie zapominaj jednak o osobach, które odgrywają najważniejszą rolę w budowaniu sukcesu firmy – Twoich pracownikach. To właśnie z myślą o niezakłóconych relacjach na różnych szczeblach działalności przedsiębiorstwa opracowano strategię marketingu wewnętrznego. Zobacz, na czym się opiera i jakie efekty możesz uzyskać.
Marketing wewnętrzny – co to jest?
Czym jest marketing wewnętrzny? Chodzi o działania, dzięki którym możesz zwiększyć zaangażowanie pracowników w realizację celów i promowanie marki. Zatrudnieni są świadomi, co firma chce osiągnąć, doskonale znają jej produkty i usługi. Efektem jest wywołanie w nich entuzjazmu, pozytywnego nastawienia do przedsiębiorstwa, w którym pracują. Stosunek zatrudnionego do pracodawcy ma ogromny wpływ na efekty jego działań. Właśnie dlatego tak duże znaczenie powinno mieć dla Ciebie utrzymanie zadowolenia i zaangażowania całej kadry.
Źródło: https://www.techtarget.com/whatis/definition/internal-marketing
Marketing wewnętrzny – podstawowe działania
Priorytetem w marketingu wewnętrznym jest segmentacja, czyli podział pracowników na podstawie zajmowanych stanowisk i opracowanie strategii w oparciu o ich rolę w firmie. Co warto zrobić?
- Upewnij się, czy każdy pracownik jest świadomy, że jego wkład w realizację zadań jest niezbędny dla sukcesu firmy.
- Edukuj pracowników w zakresie oferowanych produktów i usług.
- Zapewnij satysfakcjonujące wynagrodzenie, różnego typu zachęty (np. karnety na siłownię czy prywatną opiekę zdrowotną) i przyjemne środowisko pracy.
- Uświadamiaj, że to klienci są źródłem wynagrodzenia i należy o nich dbać w każdym aspekcie prowadzonej działalności.
- Zapewnij możliwości awansu i rozwoju zawodowego.
- Wspieraj komunikację wewnętrzną i współpracę między pracownikami za pomocą różnych metod.
- Zapewnij pracowników, że firma promuje równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
- Korzystaj z wartościowych sugestii pracowników co do zmian w organizacji.
To tylko wybrane przykłady kroków, które warto podjąć w ramach marketingu wewnętrznego, natomiast plan działań należy przygotować indywidualnie dla danej organizacji.
Marketing wewnętrzny – najlepsze praktyki
Bez względu na to, czy Twoja firma zajmuje się SEO, produkcją, usługami czy czymkolwiek innym, odpowiednie podejście do marketingu wewnętrznego zwiększa szansę na sukces prowadzonej działalności. Oto kilka dobrych praktyk:
- Spróbuj zrozumieć potrzeby pracowników i ustal, co ich motywuje do realizacji celów. Nie chodzi tylko o wynagrodzenie. Zatrudnieni powinni czuć, że są częścią zespołu, a ich praca jest wartościowa.
- Wprowadź komunikację wewnętrzną w przedsiębiorstwie za pośrednictwem różnych kanałów – takich, które odpowiadają pracownikom. Najlepiej niech komunikaty marketingowe docierają do nich różnymi kanałami.
- Zachęcaj pracowników do oceniania tego, jak działa firma i jak przebiegają w niej procesy. Nie powinni się obawiać wyrażenia negatywnych opinii.
- Twórz wartościowe materiały dla zatrudnionych dotyczące oferty, prowadzonej działalności, planowanych zmian.
- Ucz pracowników, jak mogą być pozytywnymi ambasadorami marki, odpowiednio ją reprezentować, aby nakierować się na osiągnięcie sukcesu.
- Oceniaj skuteczność marketingu wewnętrznego i wprowadzaj w nim zmiany na lepsze. Zbieraj opinie od pracowników, np. w postaci anonimowej ankiety.
Jak widzisz, podejście powinno być w dużej mierze takie samo jak w przypadku działań kierowanych na zewnątrz. Ważne są segmentacja, zbieranie opinii i reagowanie na zgłoszenia od odbiorców, czyli w tym wypadku – pracowników.