A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Teoria podwójnego kodowania

Teoria podwójnego kodowania – na czym polega?

W psychologii poznawczej funkcjonują różne koncepcje, które dotyczą zapamiętywania oraz przetwarzania informacji w mózgu. Jedną z nich jest teoria kodowania Allana Paivio. Według kanadyjskiego badacza istnieją dwa podstawowe typy reprezentacji pamięci: werbalne i obrazowe. Skuteczne okazuje się natomiast wykorzystanie ich obu. Sprawdź dokładniej, czym jest teoria podwójnego kodowania Allana Paivio.

Czym jest teoria podwójnego kodowania?

W latach siedemdziesiątych kanadyjski psycholog odkrył fascynujący mechanizm działania ludzkiego mózgu. Zauważył bowiem, że informacje, które są przekazywane jednocześnie w formie obrazu i tekstu, są przetwarzane przez dwa niezależne systemy poznawcze. Taka natomiast sytuacja znacząco wpływa na zapamiętywanie. Odkrycie to przyczyniło się także do lepszej komunikacji marketingowej firm. Teoria, która opisuje taki sposób działania ludzkiego mózgu, nazywana jest teorią podwójnego kodowania (ang. Dual Coding Theory). 

Kanadyjski badacz Paivio wykazał, że gdy mózg dostaje informacje jednocześnie w formie werbalnej i wizualnej, stwarza pomiędzy nimi połączenia neuronowe. Połączenia te znacząco ułatwiają zapamiętywanie oraz przywoływanie informacji. Właśnie z tego powodu materiały edukacyjne bądź też reklamy łączą tekst z odpowiednio dobranymi elementami graficznymi.

Teoria podwójnego kodowania

Zdj. 1. Schemat działania teorii podwójnego kodowania

Źródło: https://thirdspacelearning.com/blog/dual-coding/

Wykorzystanie podwójnego kodowania w strategii marketingowej

Łączenie tekstu z obrazem uruchamia dwa równoległe procesy poznawcze. Przy układaniu strategii marketingowej trzeba dlatego precyzyjnie dobrać proporcje między elementami wizualnymi i tekstowymi. Grafika ma uzupełniać przekaz w tekście, a nie go dublować lub przytłaczać. 

Personalizacja przekazu reklamowego

Przeanalizuj różne grupy odbiorców. Dostosuj do nich zarówno warstwę wizualną, jak i tekstową. Na przykład dynamiczne animacje z krótkimi i bardzo chwytliwymi hasłami sprawdzą się u młodszej grupy odbiorców. Podczas gdy starsi użytkownicy mogą preferować nieco bardziej stonowane grafiki i bardziej rozbudowane opisy.

Projektowanie infografik

Tworzenie infografik warto rozpocząć od określenia głównego przesłania, jakie masz zamiar przekazać odbiorcom. Tekst powinien być zwięzły oraz precyzyjny. Grafika ma go natomiast wspierać, a nie zastępować. Istotne w infografice jest odpowiednie przedstawienie informacji. Najważniejsze dane umieść w centralnym punkcie. Używaj większej czcionki lub wyrazistych kolorów. Elementy wizualne powinny natomiast prowadzić wzrok czytelnika przez kolejce sekcje infografiki. 

Teoria podwójnego kodowania

Zdj. 2. Przykład zastosowania teorii podwójnego kodowania

Źródło: https://www.mathgiraffe.com/blog/dual-coding-theory-visual-note-taking

Tworzenie angażujących materiałów filmowych

W materiałach wideo tekst oraz obraz muszą ze sobą współgrać. Całość powinna tworzyć spójną historię. Eksperymentuj więc z różnymi formatami. Na przykład wywiady możesz urozmaicić grafikami, które ilustrują omawiane zagadnienia. A tutoriale wzbogacać o tekstowe podsumowania najbardziej istotnych punktów. 

Storytelling wizualny

W historii marki każdy element powinien wnosić wartość do narracji. Zdjęcia lub grafiki muszą ilustrować ważne elementy opowieści. Treść nie powinna opisywać tego, co jest na zdjęciu. Powinna raczej dostarczać kontekstu i pogłębiać historię. 

Optymalizacja treści na stronach internetowych

Teoria podwójnego kodowania Paivio jest ważna także, jeśli chodzi o układ treści na stronie www. Nagłówki mają być wspierane przez odpowiednie grafiki lub ikony, które czynią nawigację bardziej intuicyjną. 

Menu dobrze wzbogacić o wizualne elementy, które sugerują zawartość poszczególnych sekcji. W przypadku długich tekstów stosuj śródtytuły oraz wyróżnienia. Dodawaj także grafiki, które ilustrują opisywane zagadnienia. 

Istotne jest też odpowiednie wykorzystanie przestrzeni. Jeżeli treść oraz grafiki są zbyt mocno upakowane, może to przytłoczyć użytkownika. Skuteczne agencje SEO (ang. Search Engine Optimization) często wykorzystują teorie podwójnego kodowania, aby maksymalizować skuteczność marketingu internetowego.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!