Czym są negative keywords?
Na skróty
Tworząc treści w internecie, zwłaszcza te pod SEO, szybko będziemy musieli zmierzyć się z tematem słów kluczowych. To dzięki nim możemy odnieść sukces i stać się widoczni w sieci. Istnieją różne typy fraz. Należą do nich m.in. negatywne słowa kluczowe, brandowe frazy kluczowe, ogólne key words, frazy typu long tail, będące precyzyjnymi, stosunkowo długimi zapytaniami, czy też frazy z hashtagiem, pojawiające się najczęściej w mediach społecznościowych. W tym tekście skupimy się na negative keywords. Czym są tego typu frazy? Jakie mają znaczenie dla SEO?
Czym są negative keywords?
Pochodzące z angielskiego określenie negative keywords, tłumaczy się dosłownie jako negatywne słowa kluczowe. Czym one są? Swego rodzaju odwrotnością fraz kluczowych. Kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę słowa kluczowe, pod które pozycjonowana jest nasza strona, zobaczy ją w górnej części listy wyszukiwań, o ile pozycjonowanie zostało wykonane prawidłowo A jak to wygląda w przypadku stosowania negative keywords?
Ich zadanie jest przeciwnością zadania, które mają standardowe słowa kluczowe. Negatywne słowa kluczowe są nazywane również słowami wykluczającymi. Nazwa ta świetnie odzwierciedla ich rolę. Jeżeli nie chcemy, żeby nasza strona była kojarzona z jakąś frazą lub określeniem, ustawiamy je jako negative keywords. Wówczas, po wpisaniu wykluczonych przez nas słów lub fraz w wyszukiwarkę, algorytmy nie będą pokazywać naszej strony i tworzonych przez nas treści. Jak się okazuje, wykorzystanie negatywnych fraz często ma sens w ramach działań promocyjnych, w tym SEO. Jest to również działanie na rzecz klienta, który nie dozna rozczarowania w postaci nie znalezienia na naszej stronie tego, czego poszukiwał. Przykładowo, prowadząc sklep ze złotą biżuterią, możesz wykluczyć frazy typu “biżuteria srebrna”. Dzięki temu klienci poszukujący biżuterii ze srebra nie będą trafiać na Twoją stronę.
Jak wytypować negatywne słowa kluczowe?
Negative keywords występują w kilku rodzajach. Zanim jednak przejdziemy do określania konkretnych słów wykluczających, zastanówmy się, do jakiego grona odbiorców chcemy dotrzeć z naszą ofertą. W ten sposób łatwiej określimy również grupy, na których nam nie zależy. Pomoże nam to w znalezieniu odpowiednich słów wykluczających, dzięki którym nasza strona lub reklama nie będzie się wyświetlać w niepożądanym przez nas kontekście.
W momencie, w którym zależy nam na bardzo precyzyjnym wykluczeniu konkretnych fraz, musimy użyć negative keywords w dopasowaniu ścisłym. Co to oznacza? Że jako negatywne słowa kluczowe musisz określić konkretną frazę. Na przykład, jeśli prowadzimy sklep z biżuterią, wykonaną wyłącznie ze złota, nie wystarczy, że wykluczymy np. tylko słowo “srebro.” Musimy wykluczyć całość – “srebrna biżuteria.”
Negative keywords można również określić w dopasowaniu do wyrażenia lub w dopasowaniu przybliżonym. W przypadku dopasowania do wyrażeń, jeżeli wykluczymy frazę “srebrna biżuteria,” to nasza strona nie pojawi się w wyszukiwaniach, w których do tego zapytania dodane zostaną inne słowa, takie jak np. najtańsza, modna lub delikatna. Należy jednak mieć na uwadze, że wykluczenie nie zadziała w momencie, w którym zmieniona zostanie kolejność słów we frazie. Czyli po użyciu frazy “biżuteria delikatna srebrna,” nasza strona może się wyświetlić w wynikach wyszukiwań.
Negatywne słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym sprawią, że nasza strona nie będzie się wyświetlała niezależnie od struktury frazy. Jeżeli jako negativ keyword określimy “srebrna,” to nasza strona nie pojawi na liście wyników wyszukiwania po wpisaniu żadnej frazy zawierającej słowo “srebrna.” Odbiorca może używać dowolnych kombinacji, zawierających określone przez nas wykluczające słowo kluczowe, bez możliwości trafienia na naszą stronę.
Negative keywords a SEO
Dobrze dobrane negatywne słowa kluczowe sprawiają, że nasze treści nie wyświetlają się po wpisaniu w wyszukiwarkę zapytań, z którymi nie chcemy być kojarzeni. Odpowiednie wytypowanie negative keywords pozwala na zwiększenie skuteczności reklam, a także na świadome dbanie o wizerunek strony. Tym samym, jest to również rzeczywista oszczędność, ponieważ nie płacimy za reklamę skierowaną do osób, które raczej i tak nie skorzystają z oferty.
Określając słowa wykluczające, możemy sprecyzować, do jakiego grona odbiorców chcemy dotrzeć. Dobrze to widać na przykładzie sprzedawania różnych produktów. Jeżeli np. sprzedajemy buty dla dorosłych, jako negativ keyword możemy określić słowo “dzieci.” Dzięki temu, osoby szukające obuwia dla swoich pociech, nie trafią na naszą stronę.
Negatywne słowa kluczowe mają ogromne znaczenie dla SEO. Tak samo, jak standardowe frazy kluczowe umieszczane na stronie ułatwiają użytkownikom znalezienie tworzonych przez nas treści, tak negative keywords mają za zadanie uniemożliwić znalezienie naszej strony dzięki użyciu konkretnych fraz. Paradoksalnie, dzięki wykluczeniu odpowiednich określeń, możemy dużo zyskać. Odpowiednie sprecyzowanie tego, co zawiera nasza strona, zwiększy trafność wyników w wyszukiwarce. Pamiętajmy, że nie chodzi tylko o to, żeby przyciągnąć uwagę jak największej liczby odbiorców. Ważniejsze jest zbudowanie stałej grupy klientów i utrzymywanie ich zainteresowania. Natomiast pozyskanie dużej grupy odbiorców, która jednak w większości nie jest zainteresowana naszą ofertą, w zasadzie nie ma żadnego sensu.
Umiejętne określenie słów wykluczających pozwala na zawężenie wyników wyszukiwania. Jest to bardzo istotne dla budowania wizerunku. Ze względu na ogromną ilość bodźców, docierającą do użytkowników, obecnie bardzo trudno jest utrzymać ich uwagę. Dodatkowo, ciężko jest zbudować powracające grono odbiorców. Aby to sobie ułatwić, warto zadbać o to, żeby zapytania, po których można trafić na naszą stronę, faktycznie były połączone z prezentowanymi przez nas treściami.
Weryfikacja używania negative keywords
W momencie, w którym decydujemy się na przygotowanie jakiejś kampanii reklamowej, musimy określić przypisane do niej standardowe frazy oraz negatywne słowa kluczowe. Co istotne, żeby nasze reklamy mogły się wyświetlać, musi nastąpić weryfikacja przez Google wybranych przez nas fraz. Niestety, nie ma określonego czasu, podczas którego musi nastąpić takowa weryfikacja. Jeśli więc przeprowadzenie weryfikacji się przeciąga, warto skontaktować się z supportem, aby przyspieszyć zatwierdzenie naszej kampanii.
Aby precyzyjnie określić, jakie frazy przypisać do konkretnej kampanii, warto zajrzeć do statystyk. Dzięki temu łatwiej nam będzie wybrać najlepsze słowa kluczowe, pasujące do naszej niszy. W zależności od tego, czym się zajmujemy, możemy się skupić na statystykach globalnych albo lokalnych. Warto poświęcić trochę czasu na przeanalizowanie potencjalnych fraz, po których można będzie trafić na naszą stronę. Wykluczając te, które nie będą odpowiadać tworzonym przez nas treściom, sprecyzujemy grupę odbiorców. Łatwiej nam również będzie przejść proces weryfikacji, który bardzo często jest przeprowadzany ręcznie.