A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Dark Post

Co to jest Dark Post?

W tym artykule dowiesz się, czym jest Dark Post i do czego służy. Wykorzystasz go na poziomie kampanii reklamowej na Facebooku.

Co to jest Dark Post? Definicja pojęcia

Dark Post (ang. blink post, unpublished post lub black post) nazywany również postem ukrytym lub nieopublikowanym.

Dark post na Facebooku to forma reklamy, która nie jest widoczna na publicznym profilu strony (np. w sekcji aktualności lub na osi czasu strony), ale jest wyświetlana bezpośrednio w kanałach informacyjnych użytkowników jako post sponsorowany. Są one specjalnie tworzone w celu targetowania określonej grupy odbiorców na podstawie ich zainteresowań, lokalizacji, demografii lub zachowań.

Dark posty nie mają przypisanego publicznego URL-a, dzięki czemu różne grupy odbiorców mogą widzieć inne treści dostosowane do ich potrzeb, bez wpływu na ogólny wygląd profilu marki. Tego typu posty są powszechnie wykorzystywane w kampaniach reklamowych w celu testowania różnych treści, komunikatów lub kreacji, zanim zostaną opublikowane publicznie, lub gdy są one przeznaczone wyłącznie dla konkretnej niszy.

Dark posty zyskują zasięg tylko poprzez płatną reklamę. Zasięg bezpłatny w tym przypadku praktycznie nie istnieje. Jeżeli prowadzisz działania reklamowe w obrębie FB, z pewnością warto przyjrzeć się zatem możliwościom i zaletom tego rozwiązania.

Jakie możliwości daje Dark Post?

W sytuacji, gdy jesteś właścicielem sklepu internetowego i planujesz dystrybuować reklamę skierowaną wyłącznie do konkretnej grupy użytkowników, Dark Post jest doskonałym rozwiązaniem.

Zobacz:  Featured snippet

Przykład. W Twojej ofercie znajdują się suplementy diety dla sportowców. Część Twoich odbiorców przeglądała w sklepie internetowym gainery, czyli odżywki przydatne przy budowie masy mięśniowej. Możesz zatem skierować swój post wyłącznie do osób, które przeglądały określoną kategorię produktów. Odbiorców, którzy obserwują profil firmowy Twojego sklepu, ale nie chcą budować masy mięśniowej, wspomniana odżywka nie zainteresuje. 

Dark Post jest zatem narzędziem, które pozwala na segregację fanów na Facebooku. Użytkowników, którym wyświetli się wspomniana treść, nazwać można „core target”. Cenną funkcją Facebooka jest możliwość kierowania nawet setek takich postów. Każdy z nich może mieć nieco inną grupę odbiorców.

Jakie zalety dają Dark Posty?

Dark Posty dają możliwość trafnego targetowania i zwiększają rozpoznawalność marki. W związku z tym jako właściciel biznesu masz pewność, że trafisz dokładnie do tych użytkowników, którzy interesują się promowaną w kategorią produktów lub usług.

Dodatkowo taka forma komunikacji z Twoimi fanami pozytywnie wpływa na zasięg. Pamiętaj również o tym, że wykorzystując Dark Posty, ukrywasz swoje działania przed konkurencją. W związku z tym firmy, które rywalizują z Tobą, nie będą mogły na przykład czerpać Twoich pomysłów. Takie treści docenią także ci fani, którzy nie przepadają za spamowaniem reklamami. Dzięki temu, że są one ukryte, trafiają wyłącznie do użytkowników, którzy nie potraktują ich jako coś, co wyświetla się niepotrzebnie. Jeżeli interesuje Cię docieranie z przekazem reklamowym dokładnie do tych osób, które go oczekują, skorzystaj z usług sprawdzonej agencji marketingowej.

Zobacz:  Ambush Marketing

Pamiętaj o tym, że Dark Post różni się swoim wyglądem od zwykłego posta. W tym drugim przypadku nie możesz dodać wielu funkcji. Opisywane narzędzie może bowiem zawierać przycisk CTA (ang. Call to Action), nagłówek w dolnej części postu oraz klikalne zdjęcie. Dzięki zastosowaniu Call to Action dajesz możliwość zaangażowania się odbiorców. Ponadto wszystkie reakcje komentarze oraz udostępnienia użytkowników będą widoczne, a w związku z tym będzie można uwzględnić je, przeprowadzając analizę samej reklamy, jak i podejmowanych działań marketingowych.

Dark Post

Przeczytaj także: SEO oraz reklama Google Ads

Kiedy warto zdecydować się na Dark Posty?

Dark Posty to rozwiązanie, które jest warte uwagi na przykład w sytuacji, gdy komunikat reklamowy, który masz zamiar wypuścić w obieg, nie wpisuje się w ogólną komunikację Twojej firmy. Różni się on bowiem pod względem języka, a także kwestii wizualnych. W związku z tym inna może być jego retoryka oraz przekaz. 

Dark Posty często są bardziej reklamami niż postami w social mediach, które mają za zadanie nawiązać relację z odbiorcą. Ich celem często jest podniesienie współczynnika konwersji i przekonanie użytkownika do tego, aby dokonał zakupu konkretnego produktu lub usługi.

Jak zrobić Dark Post?

Aby utworzyć skuteczną reklamę ukrytą na Facebooku, należy skorzystać z Menedżera Reklam lub Menedżera Firmy na Facebooku. Ta opcja widoczna jest wyłącznie dla osób posiadających konto reklamowe. Przejdź do tworzenia reklam.

Otwórz Menedżera Reklam

  • Zaloguj się na swoim koncie na Facebooku i przejdź do Menedżera Reklam.

  • Upewnij się, że jesteś zalogowany na koncie, które ma odpowiednie uprawnienia administracyjne.

Dark Post

Utwórz nową kampanię reklamową

  • Kliknij przycisk Utwórz w Menedżerze Reklam.

  • Wybierz cel kampanii, np. Ruch, Aktywność, Zasięg, Konwersje, Sprzedaż z katalogu, Wyświetlenia filmu, Pozyskiwanie kontaktów, itp.

  • Wypełnij podstawowe dane kampanii, takie jak nazwa i budżet przeznaczony na zestaw reklam, a następnie przejdź do ustawień grup reklam.

Zobacz:  Marketing operacyjny

Dark Post

Skonfiguruj grupę odbiorców

  • Wybierz swoją grupę docelową i wzbudź w ich zaangażowanie, definiując: lokalizację, wiek, płeć, zainteresowania lub inne kryteria.

  • Możesz także zastosować funkcje remarketingu (np. grupy niestandardowych odbiorców).

Tworzenie dark posta

  • W sekcji Format reklamy wybierz odpowiedni rodzaj reklamy (to od tego będzie zależeć, jak wyglądać będzie kreacja reklamowa). MAsz do wyboru różne formaty: pojedynczy obraz, karuzela, wideo, kolekcja.

  • Zaznacz opcję Utwórz reklamę (nie wybieraj opcji „Użyj istniejącego posta” – to pozwala używać treści z Twojej strony, co nie jest dark postem).

  • Wprowadź szczegóły reklamy: nagłówek, tekst, przyciski CTA (np. „Kup teraz”, „Więcej informacji” itp.).

  • Wybierz adres URL (jeśli reklama ma przekierowywać na stronę zewnętrzną).

Zatwierdzenie i publikacja

  • Po skonfigurowaniu reklamy, kliknij Opublikuj.

  • Nastąpi weryfikacja (authority).

Reklama FB i zarządzanie dark postem

  • Wszystkie dark posty są widoczne w Menedżerze Reklam, ale nie będą widoczne na publicznej stronie Twojej marki.

  • Jeśli chcesz zobaczyć dark post, możesz to zrobić bezpośrednio w Menedżerze Reklam, klikając Podgląd reklamy.

Dark Post – podsumowanie

Dark Posty to niewidoczne posty, które wyświetlają się wyłącznie grupie docelowej. Zastosowanie reklam ukrytych pozwala ocenić ich skuteczność, podnieść wyniki sprzedażowe, a jednocześnie ukryć promowane treści przed konkurencją i nie wyświetlać ich osobom, które potraktują je jako spam.

Jeśli reklama na Facebooku nie przynosi oczekiwanych wyników, możesz zastąpić ją inną. Dark Post pozwala prowadzić ukrytą kampanię i zataić przed konkurencją wszelkie zmiany w działaniach promocyjnych marki.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!