Co to jest geotargetowanie?
2 min
2 min
Geotargetowanie to jedna ze strategii reklamowych polegająca na docieraniu do grupy docelowej określanej przez jej lokalizację. Umożliwia bardziej celne dopasowanie przekazów do struktury danej społeczności. Ściśle dostosowane treści są bardziej efektywne i mogą skutkować lepszymi wynikami, zwiększeniem zainteresowania odbiorców i zwiększeniem przychodów.
Geotargetowanie to nowoczesna metoda, pozwalająca na dotarcie do konkretnej grupy docelowej. W drugiej dekadzie XXI wieku coraz popularniejsze były spersonalizowane reklamy i oferty, które umożliwiały jak najlepszą komunikację z konsumentami. Jedną z metod wykorzystywanych obecnie w tworzeniu takiej komunikacji jest właśnie geotargetowanie. W końcu liczba użytkowników komputerów, smartfonów i różnych aplikacji cały czas rośnie, dlatego firmy muszą w jakiś sposób pozyskiwać dane na ich temat. Biorąc pod uwagę obszar zamieszkiwania poszczególnej społeczności, można stworzyć lepiej dopasowany komunikat reklamowy. To samo tyczy się przebywania w konkretnym miejscu jedynie w określonych porach dnia. Przedsiębiorstwo zajmujące się promowaniem zdrowego stylu życia i sportu za grupę docelową obiera osoby aktywne fizycznie. Swoje reklamy kierować będzie zapewne na siłownie i inne obiekty sportowe. Jeżeli firma planuje trafić do biznesmenów, którzy często podróżują w celach służbowych, może kierować reklamy na przykład na lotniska. Właściciele małych, lokalnych knajpek lub kawiarni pragną ściągnąć do siebie ludzi z najbliższej okolicy, którzy mijają ich często. Dla nich dobrym pomysłem jest ustawienie zasięgu reklamy tak, by pokazywała się osobom znajdującym się w określonym promieniu od ich biznesu. Firmy cateringowe mogą kierować promocję swoich usług na biurowce, a przedsiębiorstwa przewozowe na porty i dworce kolejowe. Dla samych użytkowników sieci geotargetowanie to również wartościowy proces, ponieważ otrzymują oni informacje o miejscach, usługach czy wydarzeniach w swojej okolicy, które mogą okazać się im przydatne. Kiedy wertujemy nasz portal społecznościowy i natrafimy na polecenie restauracji w bliskiej okolicy, lub położonego nieopodal sklepu bardzo prawdopodobne jest, że stało się to dzięki geotargetowaniu. Usługa ta przynosi więc korzyści zarówno firmom, jak i konsumentom.
Zapewne wiele osób zastanawia się skąd pochodzą informacje o ich lokalizacji, czasami nie dajemy przecież zgody na jej udostępnianie czy nie wpisujemy danych tam, gdzie nie jest to absolutnie konieczne. Okazuje się, że istnieje kilka źródeł pozyskiwania takich wiadomości. Jednym słowem można określić je jako geolokalizacja. Określanie położenia urządzeń celem wyświetlania odpowiedniej reklamy jest możliwe dzięki m.in.: modułowi lokalizacji na telefonie, laptopie, komputerze, czy w przeglądarce internetowej; podaniu miejsca zamieszkania, przebywania na przykład w mediach społecznościowych; adresowi IP smartfona, routera itd. Ustalanie położenia na podstawie mapowania adresów IP nie jest tak dokładne jak uzyskiwanie informacji dotyczących lokalizacji przez GPS. Jest to jednak pomocne przy geotargetowaniu. W kwestii portali społecznościowych dane dotyczące zamieszkania czy odwiedzanych miejsc mogą posłużyć do kierowania reklam. Kolejnym źródłem informacji jest sam adres IP urządzenia, który wskazuje na jego położenie, a tym samym na to, gdzie jest jego użytkownik. Korzystanie z map to kolejna wskazówka pokazująca botom reklamowym, którymi miejscami i obszarami jesteśmy zainteresowani. Mogą zatem wyświetlać się nam reklamy dotyczące wyszukiwanych i oglądanych miejsc. W przypadku aplikacji mobilnych treści reklamowe mogą być dopasowane w oparciu o uruchomiony moduł lokalizacji. Kiedy nie damy naszym apkom dostępu do tego rozwiązania, zapewne będą one wyświetlane na podstawie danych z IP. Z geolokalizacji korzystają też przeglądarki internetowe, ponieważ mogą przyporządkowywać IP do miejsca jak miasto czy dzielnica.