Marka osobista – pokazywać siebie czy zespół?
3 min
Marka osobista – pokazywać siebie czy zespół?
3 min
Marka osobista – pokazywać siebie czy zespół?
Na skróty
Budowanie własnej marki, czyli personal branding, to szereg działań, mający za zadanie stworzyć brand związany z daną osobą. Wówczas sprzedawane produkty oraz usługi są kojarzone z konkretnym nazwiskiem. Czy biznes oparty na marce osobistej powinien ograniczać się tylko i wyłącznie do jednej osoby? Warto pokazywać publicznie zespół, odpowiadający za działania marketingowe personalnego brandu?
Wielu przedsiębiorców, zamiast sprzedawać produkty oraz usługi pod chwytliwą nazwą sklepu i sloganu reklamowego, promuje swoją działalność poprzez własne nazwisko. To rozwiązanie niezwykle popularne w Polsce oraz poza granicami kraju. Zwykle na taki krok decydują się osoby doświadczone z odpowiednią wiedzą oraz autorytetem w branży.
Jak prowadzić sprzedaż poprzez markę osobistą? To bardzo proste. Będziesz potrzebować do tego strony internetowej lub sklepu, aby gdzieś umieścić oferowane usługi bądź produkty. Witrynę ubierz w ładne „opakowanie”, aby przykuwała wzrok użytkowników. Zadbaj o design, detale oraz wygodę. Następnie musisz przejść do najważniejszego kroku, czyli promocji biznesu.
Zastanawiasz się jak prowadzić sprzedaż poprzez markę osobistą? Przede wszystkim zadbaj o swój autorytet. Nikt nie zaufa osobie, która w żaden sposób nie przekonuje kupujących do siebie. Udowodnij swoją wiedzę (know-how), możesz w tym celu przygotować studium przypadku, opublikować otrzymane certyfikaty, ukończone kursy, szkolenia, spotkania i nagrody. Pokaż wszystkim, że jesteś osobą odważną oraz umiejętną. Zanim ktokolwiek wyda pieniądze na Twój produkt lub usługę, zawsze dobrze się zastanowi. Postaraj się zrobić wszystko, aby Twoja marka osobista była silna i bezkompromisowa.
Jeżeli nie jesteś osobą charyzmatyczną, trudno będzie Ci prowadzić sprzedaż poprzez markę osobistą. Nikt nie lubi nudnych, nijakich, po prostu poprawnych postaci. Spójrz na Elona Muska (założyciel PayPal, SpaceX, Tesla). Może nie jest to idealny przykład, ponieważ nie stoi on za marką sygnowaną własnym nazwiskiem, ale jest główną postacią marketingu swoich przedsiębiorstw. Nie brak mu charyzmy, jest sympatyczny i doskonale potrafi wykorzystać strategię real time marketingu do własnych celów. Doskonale radzi sobie z kontrowersją, jest tematem wielu publicznych dyskusji, dodatkowo uwielbia innowacyjne rozwiązania z zakresu technologii oraz promocji własnego biznesu.
Jak prowadzić sprzedaż przez markę osobistą pokazuje między innymi Neil Patel, który jest związany z dziedziną SEO od lat. Prowadzi szkolenia, tworzy instruktaże wideo oraz sukcesywnie buduje blog o pozycjonowaniu, aby udowodnić wszystkim odbiorcom, że posiada ogromną wiedzę oraz autorytet. Oferowane narzędzia promuje własnym nazwiskiem, tym samym zachęcają do zakupu. Zanim rozpoczął prowadzić sprzedaż przez markę osobistą, założył kilka innych firm, które odniosły spory sukces. Swoją karierą udowodnił wszystkim, że nazwisko Patel jest godne zaufania.
Sprzedaż poprzez markę osobistą napędzają media społecznościowe oraz polecenia w marketingu szeptanym. Musisz zadbać o odpowiednią komunikację z odbiorcami, wykorzystując do tego różne kanały – blog, social media, wideo, artykuły gościnne. W ten sposób sprawisz, że Twoje nazwisko nie będzie nudnym brandem, a zacznie być kojarzone z konkretną osobą, z którą każdy może się skontaktować. To bardzo ważne w komunikacji marketingowej. Stwórz więź ze swoimi odbiorcami.
Bardzo często za marką osobistą stoi zespół fachowców, a nie tylko jedna osoba. Wielu przedsiębiorców zadaje sobie bardzo ważne pytanie dotyczące tej kwestii – czy pokazywać tylko siebie, czy może całe grono osób odpowiedzialnych za kreowanie brandu? Odpowiedź brzmi – to zależy.
Jeżeli oferujesz klientom kilka podobnych produktów (na przykład serię własnych książek), które powinny być kojarzone ściśle z Tobą, możesz zrezygnować z pokazywania publicznie zespołu, aby skupić się na marce osobistej. Inaczej sytuacja prezentuje się, gdy chcesz stworzyć naprawdę duży brand, którego oferta będzie rozbudowana. Znasz powiedzenie mówiące o tym, że zdecydowanie lepiej robić jedną rzecz dobrze niż kilka średnio? Do doskonałe odzwierciedlenie tej sytuacji. Pamiętaj, że każdy jest tylko człowiekiem, a prowadzenie biznesu nie jest prostą sprawą. Zespół i marka osobista mogą się połączyć – nie musisz pokazywać siebie w roli eksperta w wielu dziedzinach – gdy przesadzisz, po prostu stracisz na wiarygodności.
Nikt nie jest najlepszy we wszystkim, każdy potrzebuje pomocy, wsparcia oraz dobrej rady. Twoi klienci doskonale o tym wiedzą, więc w przypadku dużego brandu z bogatą ofertą, warto połączyć zespół i markę osobistą, przedstawiając całą kadrę odpowiedzialną za biznes. Możesz na tym skorzystać, jeżeli zrobisz to dobrze. Twoje nazwisko zacznie być kojarzone z ogromnym doświadczeniem oraz odpowiedzialnością, w końcu ktoś musi zarządzać zespołem. Pamiętaj, że jeden błąd w kampanii marketingowej może naruszyć Twoją wiarygodność, dlatego dobrze zastanów się nad tym, w jaki sposób zaplanujesz promocję swojego biznesu. Jeżeli wiesz, co chcesz robić i masz świadomość tego, jak to osiągnąć, świat stoi przed Tobą otworem.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.