O czym mówi wysoki współczynnik odrzuceń?
3 min
3 min
Na skróty
Wzbudzenie zainteresowana witryną i utrzymanie go na właściwym poziomie pozwala na uzyskanie określonego celu – wsparcia pozycjonowania. W przypadku sklepów internetowych jest to zwiększenie sprzedaży, na blogach zwiększenie ruchu.
Śledzenie ruchu użytkownika na stronie pozwala określić, czego szuka, ale również, które jej części cieszą się największym zainteresowaniem. Wiele osób zauważa, że już po chwili strona jest opuszczana, szukają powodu, jednak trudno jest im znaleźć właściwą przyczynę. Co można zaliczyć do współczynnika odrzuceń? Podstawowym działaniem jest oczywiście zamknięcie podstrony lub karty. Kolejnym jest powrót do poprzedniej strony, którą najczęściej jest ta, na której znajdują się efekty wyszukiwań. Brak działania przez 30 sekund po wejściu na stronę również zalicza się do współczynnika odrzuceń. Współczynnik odrzuceń co oznacza? Często jest to brak właściwych informacji na stronie bądź też ich nieodpowiednie rozmieszczenie. Niewiele osób ma świadomość tego, że samodzielnie może sprawdzić współczynnik odrzuceń za pomocą Google Analytics. W krótkim czasie można nie tylko poznać dane dla witryny, ale również dla konkretnych stron docelowych. Warto zastanowić się nad tym, ile właściwie wynosi wysoki współczynnik odrzuceń, otóż nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Jednak w sytuacji, gdy utrzymuje się na poziomie 80% i więcej, wymaga to zaprowadzenia pewnych zmian. Oczywiście nawet perfekcyjne działania nie są w stanie sprawić, że uzyska się wynik na poziomie 0%. Natomiast uzyskanie ok. 30 lub 40% można uznać za sukces.
Zainteresowanie użytkowników stroną mierzone jest za pomocą współczynnika odrzuceń, nie zawsze jest to wynik związany z nieprawidłowościami samej strony. Częstym błędem jest niewłaściwie wdrożony kod Google Analytics. Poprawnie powinien on być wprowadzony zgodnie z instrukcjami od Google Analytics. Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że wysoki wynik odrzuceń może być generowany przez boty aplikacji lub wyszukiwarek. W ten właśnie sposób ruch sztuczny i rzeczywisty zostaje zakłócony, tym samym uzyskane dane nie są wiarygodne. Należy skorzystać z poszczególnych opcji, ustawień, ale również filtrów, które umożliwiają poznanie rzeczywistego ruchu na stronie. Ponadto wysoki współczynnik odrzuceń może być wynikiem posiadania strony typu one page, gdyż brak możliwości przejścia na inną stronę zwiększa szansę na to, że użytkownik opuści witrynę. W takiej sytuacji doskonale sprawdzają się mapy cieplne, ponieważ za ich pomocą można ocenić, które części witryny cieszą się największym zainteresowaniem. Warto sprawdzić treści, które znajdują się na stronie, gdyż nieatrakcyjny wygląd, czy mała zawartość informacji również będą wpływały na współczynnik odrzuceń. Kluczowe znaczenie ma zbudowanie struktury, która będzie intuicyjna, pozwoli w optymalnym czasie znaleźć informacje, których szuka użytkownik.
Zbyt wysoki współczynnik odrzuceń jest widoczny, szczególnie jeśli prowadzi się własny sklep internetowy, gdyż jest wyraźna utrata potencjalnych klientów. Często użytkownik pojawiając się na stronie sklepu, jest nastawiony na zakup, jednak po krótkiej chwili opuszcza go, kontynuując swoje poszukiwania. Oczywiście Google również reaguje na tego typu sytuacje, gdyż widząc niezadowolenie z przeglądanej witryny, może obniżyć pozycję sklepu na konkretną frazę jeśli chodzi o wyszukiwania.
Podstawą jest przygotowanie treści w taki sposób, by odpowiadały na potrzeby użytkowników. Ogromne znaczenie ma rozmieszczenie tej treści na stronie, estetyczny wygląd witryny oraz intuicyjność nawigacji. Czytelność serwisu obniża współczynnik odrzuceń, ponieważ użytkownik w niedługim czasie znajduje dokładnie to, czego szukał. Ogromne znaczenie ma także szybkość działania strony, zbyt wolne jej ładowanie może sprawiać, że użytkownik bardzo szybko zrezygnuje z jej przeglądania. Dlatego warto kontrolować systematycznie czas ładowania, by móc zapanować nad nim i wypracować ten optymalny. Należy dostosować stronę do treści, których szuka użytkownik w taki sposób, by spełniała wszelkie jego oczekiwania. Istotną kwestią jest dobór właściwych fraz, które doprecyzują, co znajduje się na stronie, w efekcie użytkownik wie, czego się może spodziewać. Nastawienie na ogromną ilość informacji jest zawsze na plus, ponieważ pozwala na poszerzenie swojej wiedzy, ale także w przypadku sklepu na dokonanie trafnego zakupu. Strona estetyczna także odgrywa dużą rolę, sprawia pierwsze dobre wrażenie, które może być utrzymane przez właściwą treść na stronie. Przygotowując treści i wszelkie informacje, które się tam będą znajdowały, należy pamiętać o zachowaniu umiaru w banerach reklamowych, czy wyskakujących okienkach. Zwłaszcza te drugie irytują, dlatego użytkownik w krótkim czasie decyduje się na opuszczenie strony bez zapoznania się z jej treścią. Regularnie pojawiające się nowości, zmiany, nowinki z działalności sklepu- sprawiają, że użytkownik czuje się zachęcony do powrotu, by sprawdzić, co nowego pojawiło się na stronie.