A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Analiza kohortowa

Analiza kohortowa (cohort analysis) – czym jest?

Zrozumienie oczekiwań klientów czy przewidywanie ich reakcji na określone zmiany to działania niezbędne, jeśli chcesz, aby Twoja marka dobrze radziła sobie na rynku. Jeśli chcesz poznać konkretną grupę odbiorców, przeprowadź analizę kohortową. Na czym to polega? 

Co to jest analiza kohortowa?

To technika analityczna wykorzystywana do badania zachowań określonych grup osób. Najpierw wszystkich odbiorców dzieli się według danego kryterium – ich doświadczenia w danym czasie. Powstała w ten sposób grupa nazywana jest kohortą. Nie powinna być ani zbyt mała, ani zbyt duża, gdyż przyniesie błędne wnioski. Taką grupą mogą być, np. osoby, które zarejestrowały się na Twojej stronie w danym czasie. Inny przykład to klienci, których udało Ci się zdobyć przez różne działania marketingowe. 

Analizę możesz przeprowadzić np. w przypadku kampanii e-mail. Określisz, ilu odbiorców skorzystało z Twojej oferty w dniu otrzymania wiadomości, następnym i jeszcze następnym. Możesz wówczas analizować wpływ czasu na podejmowane decyzje, wzorce zakupów i porównywać je w stosunku do efektów kolejnych realizowanych kampanii. 

Przykładowa ilustracja analizy kohortowej

Poniżej ilustracja takiej analizy, która obrazuje, ilu użytkowników w dniu 0 uruchomiło aplikację po raz pierwszy i następnie skorzystało z niej w ciągu kolejnych 10 dni. 

Analiza kohortowa

Źródło: https://clevertap.com/blog/cohort-analysis/

Przykładowo, 26 stycznia aplikację uruchomiło 1358 użytkowników, ale w kolejnym zrobiło to 31,1% z nich, a w 9. już tylko 11,3%. 

Zalety przeprowadzania analizy kohortowej

Dzięki realizacji takiej analizy dowiesz się więcej o zachowaniach użytkowników, co pozwoli Ci zoptymalizować strategie marketingowe czy produktowe. Wiedząc, dlaczego dana kohorta rezygnuje z Twojej oferty, możesz spróbować opracować ukierunkowane działania, dzięki którym poprawisz wrażenia odbiorców i zwiększysz skuteczność. 

Oto największe zalety korzystania z analizy kohortowej:

  • Optymalizacja kanałów pozyskiwania klientów – możesz ustalić, jakie metody pozyskiwania odbiorców są najskuteczniejsze. Dowiesz się, które zapewniły najwyższy zwrot z inwestycji i skoncentrujesz się na nich. 
  • Analiza ścieżki klienta – pozwoli śledzić zachowania użytkowników i dostosować ścieżkę zakupową do ich potrzeb.
  • Zmniejszenie liczby odejść – dowiesz się, kiedy i dlaczego użytkownicy rezygnują z Twojej oferty, co powoduje ich niezadowolenie i co zrobić, aby dłużej chcieli z niej korzystać. 

Analiza kohortowa może przynieść Twojemu biznesowi korzyści, bez względu na to czy jej przedmiotem jest pozycjonowanie stron, sprzedaż produktów spożywczych, czy usługi kosmetyczne.

Jak przeprowadzić analizę kohortową krok po kroku?

To bardzo potężne narzędzie badawcze, którego użycie wymaga precyzji i umiejętności analitycznych. Jeżeli chcesz uzyskać wiarygodne dane, trzymaj się następujących zasad:

  1. Określ cele, czyli co chcesz osiągnąć dzięki analizie. Zamierzasz lepiej zrozumieć zachowania użytkowników? A może zwiększyć retencję klientów, czyli zdolność do ich utrzymania? Dzięki jasnemu określeniu celów możesz ukierunkować analizę i mierzyć jej realizację.
  2. Ustal wskaźniki do analizy celów, np. współczynnik konwersji albo wskaźnik retencji.

Analiza kohortowa

Źródło: https://www.appcues.com/blog/cohort-analysis

  1. Utwórz kohorty – pogrupuj użytkowników według określonych kryteriów. 
  2. Twórz wizualizację danych kohorty – dzięki temu łatwiej Ci będzie zauważyć trendy i wzorce niż na podstawie surowych danych. Lepiej to zrobisz, jeśli użyjesz choćby wykresów. 
  3. Regularnie analizuj dane – nie wystarczy zrobienie tego jeden raz. Jednocześnie udoskonalaj kohorty i metody analizy, aby poprawiać dokładność i trafność. 

Analiza wymaga doskonalenia. Duże znaczenie ma ulepszanie kohort, co może oznaczać zmniejszenie lub zwiększenie grupy, zmianę rodzaju aktywności, według której ta kohorta została wyodrębniona. To niezbędne, aby wyciągane wnioski przyniosły Twojej działalności oczekiwane efekty. 

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!