A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Brand Purpose

Co to jest Brand Purpose?

Praktycznie każdy przedsiębiorca tworzy własną firmę i rozwija ją po to, aby zarabiać. Brand Purpose odnosi się jednak głównie do kwestii niematerialnych, chociaż te w znacznym stopniu wpływają na sprawy finansowe organizacji. Brand Purpose wskazuje na wyższy cel marki, dla którego ona istnieje i działa. 

Brand Purpose – definicja

Brand Purpose to pojęcie z języka angielskiego, które po polsku tłumaczone jest jako „słuszna sprawa”. Termin ten oznacza, że firma ma wyższy cel, niekoniecznie materialny, który odnosi się do poprawy jakości życia. Tym samym Brand Purpose ma być celem przedsiębiorstwa, elementem napędowym i motywacyjnym, który ma służyć nie tylko właścicielom marki, ale także klientom i pracownikom. Uznaje się, że firmy, które rozwinęły Brand Purpose, są znacznie bardziej elastyczne i więcej zarabiają. W ten sposób element niematerialny przekłada się na ten finansowy.

Zalety Brand Purpose

Brand Purpose przynosi wiele korzyści przedsiębiorstwu. Przede wszystkim taka słuszna sprawa można zgromadzić wokół firmy odpowiednią grupę klientów. Świetnym przykładem są w tym wypadku kwestie ekologiczne, na które zwraca uwagę wiele organizacji. Firma, która wskazuje w swoich kampaniach reklamowych na troskę o środowisko oraz zasady zero waste, sprawia, że interesują się nią konkretni klienci, a więc osoby o takich samych wartościach. Jest to szczególnie ważne wtedy, gdy produkty marki są rzeczywiście ekologiczne lub związane z ochroną środowiska. Brand Purpose ma również kluczowe znaczenie dla relacji firmy ze swoimi pracownikami. Dla wielu podwładnych wysoką motywację do działania powodują pieniądze, jednak dla niektórych istotne są kwestie poglądowe i związane z wartościami oraz kulturą organizacyjną. Przykładowo marka, która dba o „diversity and inclusion” może zgromadzić wokół siebie pracowników, którzy również troszczą się o innych, są tolerancyjni i działają przeciwko dyskryminacji.

Zobacz:  RLSA

Dodatkowo firma może zatrudnić osoby z innych kultur, o różnych wyznaniach, czy też niepełnosprawne, a w ten sposób pokazać, że rzeczywiście troszczy się o nich. Oczywiście Brand Purpose ma także znaczenie w kontekście konkurencyjności marki na rynku lub w konkretnej branży. Odpowiednie działania mogą sprawić, że organizacja wyróżni się spośród innych, stanie bardziej rozpoznawalna i w ten sposób będzie mogła zwyciężyć z rywalami. To wszystko przekłada się na dochody właścicieli firmy, a czasami także na pensje pracowników. 

Brand Purpose

Przeczytaj także: Pozycjonowanie

W jaki sposób firmy tworzą Brand Purpose?

Wykreowanie swojej misji, celu działalności, wyższych idei, nie zawsze jest proste. Można skoncentrować się na sprawach oczywistych jak na przykład wysoka jakość lub ekologia, ale można także postawić na coś innego. Stworzenie Brand Purpose powinno odnosić się w pewnym stopniu do historii firmy, o ile ta oczywiście istnieje już jakiś czas na rynku. W ten sposób można odwołać się do pewnych tradycyjnych elementów działalności, ale przedstawić je w sposób bardziej nowoczesny. Z drugiej strony przedsiębiorstwo może również skoncentrować się na przyszłości, a więc na przykład na innowacjach, nowych projektach, ciekawych osiągnięciach. Dobrym rozwiązaniem jest także zbadanie potrzeb klientów. Można to zrobić w mediach społecznościowych, czy też w ankietach internetowych. Świetną opcją jest skorzystanie z pomocy profesjonalnych firm, które zajmują się sprawdzaniem preferencji konsumentów. 

Brand Purpose – działa wewnątrz i na zewnątrz firmy

Jedną z najważniejszych zalet Brand Purpose jest fakt, że ten element działa nie tylko na zewnątrz, ale także w środku firmy. Tak stanie się jednak tylko wtedy, gdy Brand Purpose zostanie dobrze zdefiniowany i opisany, a dodatkowo zostaną podjęte konkretne działania. Wracając do tematu popularnego ostatnio, czyli ekologii, można uznać, że spora część klientów zwraca na to uwagę. Z drugiej strony, jeśli produkt jest znacznie droższy od konkurencji, a firma ma Brand Purpose związany z ochroną środowiska, to duży odsetek klientów może kupić tańszy produkt. Właśnie dlatego marka powinna postawić na konkretne działania, na przykład może przeznaczać jakiś niewielki procent swoich zysków na ochronę lasów. Dodatkowo ważna jest sama jakość produktów, ponieważ to od niej zależy, czy klient ponownie kupi daną rzecz. Warto zaznaczyć, że Brand Purpose działa w znacznym stopniu również na pracowników w firmie i może być elementem Employer Brandingu. Oznacza to, że dobrze sformułowany cel marki, a także jej działania, są w stanie zachęcić kandydatów do tego, aby aplikowali na ogłoszenia rekrutacyjne. Osoby szukające pracy zwracają szczególną uwagę na wynagrodzenie i benefity, ale także na wyższy cel funkcjonowania danej firmy. W ten sposób Brand Purpose staje się ważnym elementem wewnętrznym i zewnętrznym.

Maja Filipiak

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!