Czym jest breadcrumbs?
Na skróty
Elementy nawigacyjne umożliwiają odwiedzającym sprawne poruszanie się między stroną główną witryny, a jej podstronami. To, w jaki sposób są one wdrożone, ma duży wpływ na komfort korzystania z całego serwisu.
Z tego właśnie powodu intuicyjna nawigacja pomiędzy poszczególnymi częściami strony jest jednym z czynników, które są kluczowe dla pozytywnych doświadczeń użytkowników (UX). Zaniedbywanie jej niesie za sobą poważne konsekwencje. Zapoznaj się z poniższym artykułem, by dowiedzieć się czym dla nawigacji są tzw. breadcrumbs i jak skutecznie je stosować.
Czym są breadcrumbs? Jaka jest definicja tego pojęcia?
Breadcrumbs (tłumacząc na język polski okruszki chleba) to nazwa dla menu okruszkowego widocznego na górze strony, wykorzystywanego na stronach internetowych. Taki element nawigacji pozwala użytkownikowi wygodnie poruszać się po serwisie i nakłania do odkrywania nowych obszarów witryny. Są szczególnie ważne w przypadku stron bardzo rozbudowanych.
Pokazuje użytkownikowi jego aktualną pozycję na stronie w kontekście struktury witryny – informuje, w jakim miejscu strony aktualnie się znajdujesz. Jest to ścieżka strony internetowej, umożliwiająca powrót do poprzednio przeglądanych podstron, jak i do docelowej strony za sprawą jednego kliknięcia.
Z reguły breadcrumbs jest prezentowany w postaci uporządkowanej hierarchii – od najbardziej ogólnych podstron do tych konkretnych:
strona główna>kategoria>podkategoria
Uporządkowane w ten sposób strony i podstrony mogą być wyświetlane w organicznych wynikach wyszukiwania, jako dodatkowe informacje jako dane strukturalne, a więc rich snippets.
Jakie są zalety stosowania breadcrumbs? Ułatwiają poruszanie się po stronie oraz poprawiają jej użyteczność, zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek, wspomagając indeksację i zrozumienie struktury witryny.
Geneza nazwy breadcrumbs
Dawno, dawno temu, występujący w pewnej bajce Jaś i Małgosia, aby nie zgubić drogi w lesie, zostawiali za sobą szlak z okruszków chleba. To właśnie od tej literackiej historii swoją nazwę wzięła omawiana w tym artykule nawigacja okruszkowa. Jej techniczne założenia są podobne do tych z baśniowego pierwowzoru. Jej zadaniem jest bowiem zapewnienie użytkownikom lepszej orientacji podczas poruszania się po stronie – o czym mieliśmy już okazję wspomnieć wyżej.
Okruszki przypominają książkowy spis treści, tyle że widoczny w strukturze witryny. Pokazuje one, na którym rozdziale aktualnie otwarta jest lektura. W przypadku stron www wyszczególniona jest pozycja danej podstrony w hierarchii witryny.
Przykładem może być struktura, w której zamieszczony jest artykuł, jaki właśnie czytasz:
Strona Główna>Słownik>Breadcrumbs
Breadcrumbs nie pełnią jednak roli wyłącznie informacyjnej. Dzięki odpowiednim wyeksponowaniu okruszkowych elementów nawigacyjnych, można łatwo zorientować się, w jakiej kategorii mieści się aktualnie przeglądana podstrona. To menu nawigacyjne pozwala szybko wrócić do menu strony głównej, czy innej zakładki znajdującej się wyżej w strukturze.
Przeczytaj także: SEO oraz pozycjonowanie sklepu internetowego
Jakie można wyróżnić rodzaje breadcrumbs?
Pośród breadcrumbs wyróżnia się parę typów nawigacji, z których każda działa nieco inaczej. Warto zapoznać się z nimi i sprawdzić, czym się charakteryzują. W ten sposób można zaimplementować okruszki, które będą dopasowane idealnie zarówno do strony, jak i do potrzeb jej użytkowników lub klientów. Rodzaje breadcrumbs znajdziesz poniżej.
Breadcrumbs oparte na hierarchii
Breadcrumbs oparte na hierarchii to najczęściej spotykany rodzaj menu okruszkowego. To właśnie na nim oparty był podany wyżej przykład działania breadcrumbs. Jest to usystematyzowany układ nawigacji, który w łatwy sposób pozwala zorientować się w strukturze strony. Zaczyna się od strony głównej, rozwija przez kategorie i jej elementy składowe, a kończy na przeglądanej aktualnie stronie.
Większość z elementów nawigacyjnych widocznych w okruszkach jest w tym przypadku równocześnie odnośnikiem do danej podstrony. Umożliwia to łatwy powrót do szerszej kategorii artykułów czy sklepu lub natychmiastowe przeniesienie się do strony startowej w przeglądarce internetowej – działa to podobnie, jak linkowanie wewnętrzne.
Co natomiast z tymi elementami, które linkami nie są? Chodzi tu o ostatnie ogniwo takiego łańcuszka. Jest ono zwykłym tekstem, który dotyczy aktualnie przeglądanej zawartości i ma charakter orientacyjno-informacyjny.
Breadcrumbs oparte na atrybucie
Kolejnym z rodzajów breadcrumbsów jest ten oparty na atrybutach. Ta metoda nawigacji jest szczególnie popularna w sklepach internetowych czy portalach z ogłoszeniami. Pozwala ona na przeszukiwanie zawartości strony pod kątem wybranych przez użytkownika wytycznych. Na przykład po konkretnej marce samochodu, jego parametrach technicznych lub w obrębie zaznaczonej lokalizacji. Każdy, kto kiedykolwiek kupował w sklepach internetowych, z pewnością świadomie lub nie korzystał z tego rozwiązania.
Ta metoda często łączy hierarchiczny podgląd stron wraz z uwzględnionymi przez wytyczne użytkownika filtrami. Przez to pozwala na bardzo precyzyjną nawigację.
Breadcrumbs oparte na ścieżce
Wdrożenie breadcrumbs tego typu polegają na budowaniu odnośników do stron zgodnie z kolejnością odwiedzania ich przez użytkownika. Opierają się na historii przeglądania. Są rzadko spotykane, ponieważ pełnią prawie tę samą funkcję, co oferuje przycisk “wstecz”, dostępny w każdej z przeglądarek.
Jeśli użytkownicy przeglądają zawartość witryny chaotycznie, okruszki opierające się na ich aktywności będą tworzyć nieintuicyjne, nadmiernie skomplikowane ścieżki nawigacyjne. Dlatego tworzenie tego rodzaju nawigacji okruszkowej jest raczej odradzane.
Jaki wpływ na pozycjonowanie ma wprowadzenie nawigacji okruszkowej na stronach internetowych?
Skoro wiesz już co to breadcrumbs i jakie ich rodzaje możemy wyróżnić, warto zastanowić się nad tym, jaki mają one wpływ na SEO.
Czy stosowanie okruszków ma w ogóle wpływ na pozycjonowanie? Tak! Wykorzystanie breadcrumbs nie tylko pomaga użytkownikom aplikacji lub witryny w orientacji. Zastosowanie breadcrumbs doceniają także algorytmy Google, co wpływa dobrze na rating strony i wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Z tego powodu należy przyjrzeć się im bliżej. W jaki sposób nawigacja okruszkowa wpływa na SEO? Zalety stosowania breadcrumbs w tym aspekcie opisaliśmy niżej.
Wzmacnianie linkowania wewnętrznego za pomocą nawigacji okruszkowej
Wdrożenie breadcrumbs przyczynia się do budowania wewnętrznej sieci linków i jej wzmacniania. W nawigacji okruszkowej poszczególne odsyłacze widoczne w jej strukturze, wskazują zazwyczaj na konkretne kategorie czy sekcje.
Te mają w sobie słowa kluczowe, więc wzmacnia to ich siłę i pomaga znajdować podstrony użytkownikom, którzy wklepują w wyszukiwarce zapytania dotyczące danej frazy.
Nawigacja okruszkowa = uporządkowane dane
Nawigacja okruszkowa porządkuje stronę pod kątem strukturalnym (strona główna>kategoria>podkategoria). Poprawia to jej przejrzystość. Ma to znaczenie również dla botów. Dzięki temu roboty wyszukiwarek w łatwy sposób poruszają się w obrębie witryny. Może to przyczynić się do poprawy jej widoczności w wynikach wyszukiwania.
Breadcrumbs mogą być również wykorzystywane w danych strukturalnych (uporządkowanych), aby wyświetlać ścieżkę z poziomu wyników wyszukiwania Google.
Poprawa UX, dzięki nawigacji okruszkowej
Google definiuje okruszki jako coś, co może wpłynąć na polepszenie pozycji strony w rankingu wyszukiwań. Wiąże się to z tym, że menu nawigacyjne w doraźny sposób wpływają na polepszenie User Experience.
Wzrost przejrzystości witryny oraz łatwość w nawigowaniu po niej jest czymś, co użytkownicy sobie cenią. Dzięki przemyślanej, okruszkowej strukturze można zmniejszyć również współczynnik odrzuceń. Wszystko to brane jest pod uwagę przez roboty Google, które skanują stronę. Pozytywna ocena odwiedzających jest wskaźnikiem, który pomaga w osiągnięciu dobrych rezultatów pozycjonowania witryny.